M6005l Základy hudební kompozice I

Divadelní fakulta
léto 2016
Rozsah
1/1. 2 kr. 2 z 4. Ukončení: kz.
Vyučující
MgA. Markéta Dvořáková, Ph.D. (přednášející)
MgA. Michal Indrák, Ph.D. (přednášející)
Garance
Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
EVER( M6005z Základy hudební kompozice I )
(např. absolvování některého předcházejícího předmětu, předchozí znalosti, dovednosti a pod.):
Zájem o vhled do oblasti akustické komponované hudby a její tvorby. Doporučuje se kombinovat s předměty Základy teorie kompozice I. a II.
Zájemci budou muset absolvovat vstupní pohovor; na základě jeho výsledků budou studenti do tohoto předmětu přijati.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER")
Cíle předmětu
(očekávané cíle výuky a kompetence, které student získá, tedy co se v předmětu naučí, co bude umět vykonávat, vědět atd.): Cílem předmětu je vstup do hudební kompozice. Předmět má dvě roviny - teoretickou a praktickou, která je dominantní a bude zahrnovat tvorbu autonomních sólových a jednoduchých komorních skladeb pro akustické nástroje. Základy praktické kompozice pro akustické nástroje. V teoretické části budou poskytnuty nezbytné znalosti pro vlastní kompozici a představeny možné přístupy k soudobé kompozici. Doporučuje se kombinovat tento předmět s předměty Základy teorie kompozice I. a II., které studentovi poskytnou teoretické zázemí a rozhled. Předmět je rozdělen do dvou částí - část přednášková je určena těm, kteří neovládají základy hudební nauky. Cílem v zimním semestru je dosáhnout znalosti základní nauky, harmonie a hudebních forem, a to jak teoreticky, tak i prakticky (sluchová analýza) včetně základů instrumentace pro sólové nástroje. Přednášky nejsou povinné pro studenty, kteří již tyto znalosti mají a úspěšně vypracují vstupní test. Cvičení je povinné pro všechny studenty. Zde je v individuálních hodinách kladen důraz na vlastní komponování. Předpokládá se vytvoření 2 kompozic pro sólový hlas (melodické nástroje, bicí, klavír, zpěv). Cílem přednáškové části v letním semestru jsou základy instrumentace pro komorní obsazení a pokračování ve výuce hudební teorie z předchozího semestru. Cvičení je povinné pro všechny studenty. Zde je kladen důraz na vlastní komponování. Předpokládá se vytvoření 2 - 3 jednoduchých komorních kompozic.

Osnova
  • středa 16.30 - 18.00 113

    Vhled do specifických oblastí hudební kompozice s možnostmi aplikace nabytých poznatků z jednotlivých disciplin (základní nauka, harmonie, kontrapunkt, formy, instrumentace) do kompozičních postupů při tvorbě díla. Pro účast v předmětu se nepředpokládají žádné specifické znalosti, vítaná je hudebnost a zájem o hudbu.

    * Osnova přednášek:
    Zimní semestr (ZS):
    1. - 3. Hudební nápad a jeho podoba - motiv, téma, struktura. Notový záznam. Tóny a vztahy mezi nimi.
    4. - 6. Práce s hudebním nápadem - variační principy, tvarování, formování, rozšiřování, krácení. Intervaly a souzvuky. Vstup do instrumentace.
    7. - 9. Forma a její výstavba ve vývoji hudby I. Tónové terény. Vybrané dechové nástroje - základní poznatky.
    10. - 12. Forma a její výstavba ve vývoji hudby II. Vybrané smyčcové nástroje - základní poznatky.
    13. Zápočet.

    Letní semestr (LS):
    1. - 3. Tektonika díla. Vstup do harmonie I. Vybrané bicí nástroje I. - základní poznatky.
    4. - 7. Vstup do kontrapunktu. Kontrapunktické formy. Vstup do harmonie II. Vybrané bicí nástroje II.
    8. - 10. Současný pohled na formu. Nástroje klávesové.
    11. - 12. Aplikace některých kompozičních metod 2. pol. 20. stol.
    13. Zápočet.

    Vzhledem k individuální výuce ve cvičení, jejíž povaha je ryze tvůrčí a časově nedefinovatelná, osnova cvičení se neuvádí.
Literatura
  • Pícha, F.: Všeobecná hudební nauka. SHV, Praha 1964. info
  • Zenkl, L.: ABC hudebních forem. Supraphon, Praha 1984. info
  • Poš, V.: Nauka o hudebních formách. Státní hudební vydavatelství, Praha 1961. info
  • Janeček, K.: Základy moderní harmonie, NČAV, Praha 1965. info
  • Modr, A.: Hudební nástroje, EDITIO SUPRAPHON, Praha 1982. info
  • Vačkář, V.: Instrumentace, SNKLHU, Praha 1954. info
  • Rychlík, J. a kol.: Moderní instrumentace, PANTON, 1968. info
  • Emmert, F.: Poznámky k instrumentaci I a II, JAMU, Brno 2001. info
  • Navrátil, M.: Nástin vývoje evropské hudby 20. století, Montanex, Ostrava 1993. info
  • Kohoutek, C.: Novodobé skladebné směry v hudbě, SHV, Praha 1965. info
  • Kofroň, J: Učebnice intonace a rytmu, EDITIO SUPRAPHON, Praha 1967. info
  • Kofroň, J.: Učebnice harmonie, EDITIO SUPRAPHON, Praha 1978. info
  • Kouba, J.: ABC hudebních slohů, EDITIO SUPRAPHON, Praha 1988. info
  • Ištvan, M.: Metoda montáže a koláže izolovaných prvků v hudbě, PANTON, Praha 1973. info
  • Ištvan, M.:. Jednohlas v soudobé hudbě. JAMU, Brno 1989. info
  • Kapr, J: Konstanty. Nástin metody osobního výběru zvláštních znaků skladby. Panton, Praha 1967. info
Výukové metody
Přednáška je hromadná, cvičení formou individuální výuky.
Metody hodnocení
V zimním semestru zápočet, v letním semestru klasifikovaný zápočet. Podmínkou pro získání zápočtu a zkoušky je absolvování předmětu v obou semestrech!
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2014, léto 2015, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020.