DIFA:DVDL403 Surdopedie - Informace o předmětu
DVDL403 Surdopedie
Divadelní fakultaléto 2016
- Rozsah
- 2/0/2. 2 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Františka Horáková (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Veronika Broulíková
Ateliér výchovné dramatiky Neslyšících – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér výchovné dramatiky Neslyšících – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Předpoklady
- EVER( DVDZ403 Surdopedie )
všeobecná speciální pedagogika, surdopedie v bakalářském studiu - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER") - Mateřské obory/plány
- Výchovná dramatika Neslyšících (program DIFA, N-DRAUM) (2)
- Cíle předmětu
- Po absolvování tohoto předmětu si studenti prohloubí znalosti o možnostech podpory osob se sluchovým postižením s přihlédnutím k jejich specifickým potřebám podle typu a stupně jejich sluchové vady. Student se bude po absolvování předmětu velmi dobře orientovat v oboru surdopedie; bude umět definovat osobu se sluchovým postižením s ohledem na různé typy klasifikací; prohloubí si znalosti v oblasti komunikačních forem osob se sluchovým postižením; bude znát a orientovat se v oblasti kompenzačních pomůcek a jejich fungování, bude znát systém péče o jedince se sluchovou vadou, včetně systému vzdělávání žáků a studentů se sluchovým postižením. Studenti si zároveň doplní informace týkající se problematiky komunity Neslyšících, CODA jedinců - slyšících dětí neslyšících rodičů, či péče o osoby s postižením sluchu a přidruženými vadami.
- Osnova
- 1. Úvod do surdopedie – vymezení základních terminologických pojmů Obor, cíl, metody, mezioborové vztahy, předmět zájmu oboru surdopedie, historie péče o osoby se sluchovým postižením 2. Sluch Význam sluchu, stavba ucha, etiologie sluchového postižení, faktory negativně ovlivňující vývoj sluchového analyzátoru, klasifikace sluchových vad, metody vyšetření sluchu, objektivní a subjektivní sluchové zkoušky 3. Sluchová protetika Individuální sluchová protetika, kompenzační pomůcky a jejich význam, kochleární implantát, metodika práce se sluchadly a KI 4. Raná péče – zajištění včasné intervence SRP, SPC a formy spolupráce s rodinou, formy rané péče, výběr školského zařízení, sluchová výchova 5. Řeč, hlas, artikulace u osob se sluchovým postižením Ontogeneze řeči, stádia vývoje řeči u osob se sluchovým postižením, úroveň řeči po stránce obsahové, artikulační a gramatické 6. Komunikace Charakteristika a význam mezilidské komunikace, charakteristika komunikačních forem osob se sluchovým postižením, vizuálně motorické komunikační systémy - znakový jazyk, znakovaná čeština 7. Možnosti vzdělávání osob se sluchovým postižením Orální metoda, totální komunikace, bilingvální přístup, využití znakového jazyka - neslyšící pedagog v týmu, možnosti vzdělávání dětí, žáků a studentů se SP – vzdělávací systém, možnosti integrovaného vzdělávání 8. Komunita Neslyšících Kulturní definice hluchoty – „Neslyšící“, organizace osob se sluchovým postižením, volnočasové aktivity, socializace a možnosti profesionální orientace osob se SP, tlumočnické služby 9. CODA - slyšící děti neslyšících rodičů - budování funkční komunikace v rodině,
- Literatura
- Výukové metody
- přednáška
- Metody hodnocení
- písemný test,ústní zkouška(v českém znakovém jazyce)
- Statistika zápisu (léto 2016, nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/difa/leto2016/DVDL403