DTPL509 Didaktika lidového tance

Divadelní fakulta
léto 2016
Rozsah
4/4/40. 1 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Ladislava Košíková (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Jarmila Vondrová
Ateliér taneční pedagogiky – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér taneční pedagogiky – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
EVER ( DTPZ509 Didaktika lidového tance )
Nutné absolvovat v předchozím studiu tyto předměty: Moderní tanec metodika, Moderní tanec technika
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Metodika lidového tance jako teoretický předmět poskytne posluchačům teoretické znalosti a metodické postupy pro výuku lidových tanců Čech, Moravy a vybraných typů ze Slovenska. Je zaměřena na lidové tance domácí v jejich autentických formách. Cílem předmětu je však také snaha dát studentům informace o historických, geografických a společenských podmínkách života, které ovlivňovaly formování lidové taneční kultury jednotlivých tanečních oblastí. Velkou pozornost věnuje předmět hudebnímu doprovodu, který svým charakterem a stylem musí odpovídat probíranému materiálu, aby posluchači mohli zvládnout charakteristický taneční styl jednotlivých oblasí. V nadstavbové formě jsou pak posluchači seznamováni s uměleckými stylizacemi děl českých a slovenských hudebních skladatelů inspirovaných lidovým uměním (B. Smetany, A. Dvořáka, L. Janáčka, B. Martinů, V. Nováka, J. Krčka, Z. Lukáše a dalších) a možností jejich uplatnění ve výuce lidového tance na uměleckých školách.
Deskriptory: spolehlivě se orientují v typických folklorních oblastech ČR, jejich tanečních a hudebních projevech,analyzují západní a východní hudebně-písňové oblasti, typy tanců,historický vývoj, charakteristické znaky a pohyby,jsou připraveni je využít ke stylizaci v přesazích umělecké tvorby.
Osnova
  • Charakteristika folklórních oblastí z hlediska lidového tance, jednotlivé styly lidového tance, rozdělení tanců podle typů, funkce, půdorysu, rozdělení kroků lidového tance, základní principy a prvky cvičení u tyče a na volnosti, náplň vyučovací hodiny, příprava na vyučování, dětský folklór a jeho druhy
  • 1. a 2. semestr seznámí se základními pojmy lidového tance: styl, forma, obsah, taneční gesto, figura, figurace, formace, princip individuality a improvizace, taneční typologie; rozdělení tanečních kroků na kroky všeobecné a speciální, metodický postup jejich výuky dle obtížnosti; příklady jednoduchých tanců dětský folklór a metodika práce z hlediska využití všech výrazových prostředků (rytmus, tempo, dynamika, prostor) figurace a formace českých lidových tanců
  • 3. a 4. semestr: taneční varianty českých lid. tanců a tanců z Horácka s ohledem na charakterové a stylové zvláštnosti; metodický postup výuky prvků a tanců a jejich zařazení do jednotlivých ročníků dle obtížnosti; taneční oblasti - jižní Čechy, Chodsko, východní Čechy, Horácko
  • 5. a 6. semestr: taneční oblast Haná, základní taneční typy a jejich členění z hlediska historicko - společenského kontextu taneční oblast Lašska, se zřetelem k osobnosti Leoše Janáčka taneční oblast Valašska metodika výuky mužských tanců (Ondráš, Lašský skok, Odzemek) výuka zvedaček
  • 7. a 8. semestr: taneční oblast Slovácka se zameřením na stylové zvláštnosti vířivých točivých tanců a metodika jejich výuky
  • slovácký verbuňk jako “Mistrovské dílo ústního nemateriálního dědictví lidstva“ (zapsáno v UNESCO 2005)
  • stylové zvláštnosti tanečních oblastí Slovenska (Myjava, Goralská oblast, východní Slovensko, Horehroní) a jejich zařazení do výuky z hlediska obtížnosti
  • 9. a 10. semestr: prohloubení znalostí o stylových zvláštnostech jednotlivých oblastí a dokončení výuky tanečního materiálu; shrnutí a systematizace metodického postupu výuky v jednotlivých věkových kategoriích na základě získaných znalostí o stylu a technice vytváření tanečních stylizací na hudební předlohu skladatelů, kteří se ve svém díle inspirovali lidovým uměním
Literatura
  • Bonuš, F. : Lidový tanec, jeho teorie a metodika. Praha, 1986. info
  • Bonuš, F. : Ĺudové tance iných národov. Bratislava 1963. info
  • Bonuš, F.: Dítě a tanec I. - X. díl, KKS, České Budějovice 1971 - 77. info
  • Bonuš, F.: Lidové tance, ÚLK Strážnice, 1996. info
  • Bonuš, F.: Úvod do teorie, praxe a metodiky lidového tance, SPN, Praha 1980. info
  • Jelínková, Z. - Kubeš, R.: Horácké tance, KN, Havlíčkův Brod 1956. info
  • Jelínková, Z. : Valašské lidové tance. Praha, 1954. info
  • Jelínková, Z.: Horňácká sedlácká, OKS Hodonín, 1983. info
  • Jelínková, Z.: Lidové tance na Slovácku, SNKLU, Praha 1954. info
  • Langhammerová, J.: Lidové zvyky, Nakladatelství Lidové noviny, 2004. info
  • Odbornou literaturu doplňují sylaby, videokazety: Lidové tance z Čech, Moravy a Slezska - 10 dílů, Ústav lidové kultury, Strážnice 1994 - 97 a učební osnovy předmětů hlavního oboru (metodika a technika lidového tance). info
  • Vycpálek, J. - Bonuš F.: České tance, UDŽ, Praha 1985. info
  • Zíbrt, Č.: Jak se kdy v Čechách tancovalo, Praha 1960. info
  • Zíbrt, Č.: Seznam pověr a zvyklostí pohanských z VIII. věku. Academia, Praha 1995. info
Výukové metody
Přednáška Seminář
Metody hodnocení
Ústní zkouška

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/difa/leto2016/DTPL509