DRTLX14 Audiovizuální praktikum

Divadelní fakulta
léto 2016
Rozsah
0/2/2. 2 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
MgA. Marek Petřík (přednášející)
Garance
prof. Mgr. Jan Gogola
Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
Po 12:00–13:30 413, kromě Út 12. 4. až So 16. 4.
Předpoklady
EVER( DRTZX14 Audiovizuální praktikum )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Student získá potřebné dovednosti v práci s obrazovou záznamovou technikou (kamera, digitální zrcadlovka), zvukovou technikou, a střihovými programy a postupy. Cílem je, aby student byl schopen zcela samostatně a nezávisle realizovat audiovizuální díla za použití současné audiovizuální techniky. Předmět je koncipován v přímé návaznosti na předmět Audiovizuální projekt.
Osnova
  • V návaznosti na dovednosti nabyté v zimním semestru se letní semestr zaměřuje na konkrétní specifika audiovizuální tvorby, upevňování obrazové a dokumentární estetiky, audiovizuální experiment.
  • CVIČENÍ: „Dokumentární mikroportrét s asynchronním zvukem“ (Studenti vytvoří extrémně časově omezený portrét významného člověka. Asynchronní metoda umožňuje jak svobodu obrazového vyjadřování a dokonalou kontrolu nad sdělením ve zvuku, tak zároveň umožňuje natáčet velmi rychle a efektivně v jednočlenném štábu. One-man natáčení. Cílem časově omezeného portrétu je minimalizovat produkční nároky, ale především naučit studenty koncentrovat výpověď a sdělení na jeho podstatnou složku, vyjadřovat se zkratkou, vytvářet simultánní nezdvojené sdělení ve zvuku a obrazu a maximalizovat produkční možnosti.
  • Dále prohlubuje význam zvukové poloviny audiovizuální tvorby. Synchronizace. Vertikální montáž zvuku.
  • Natáčení a zpracování postsynchronních ruchů a dialogů.
  • Zvukový mix.
  • CVIČENÍ: Vytváření zvukové stopy k němému filmu v programu Adobe Audition.
  • Barevné korekce a grading. Opravy barevné teploty. Opravy expozice. Komplexní pojetí funkce barvy a postprodukční možnosti barevných úprav (3 kanálové barevné úpravy, rgb křivky, 1D a 3D LUT, čtení YC waveform, flat picture profile, LOG picture profile, stanovení černého a bílého bodu, masky, tracking). Využití profesionálního colorgradingového softwaru DaVinci Resolve.
  • Další cvičení se odvíjejí od realizace studentských autorských textů, komplexněji pojatých než v prvním cvičení.
Literatura
  • Bláha, I.: Zvuková dramaturgie audiovizuálního díla, AMU, Praha, 2006. info
  • J. Valušiak: Základy střihové skladby, skripta FAMU. info
  • Jerzy Płażewski : Dějiny filmu. info
  • Josef Valušiak: Střihovou skladbou k n-té dimenzi. info
  • Roland Barthes: "Světlá komora", Archa Bratislava, 1994. info
Výukové metody
cvičení, instruktáž, metody vytváření dovedností, diskuzní metody, samostatná práce studentů
Metody hodnocení
zápočet na základě aktivní účasti na cvičeních ve výuce a odevzdání dohodnutých zadání
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2024, léto 2025.