DDML316 Základní teorie a produkce v KKP

Divadelní fakulta
léto 2016
Rozsah
1/1/2. 2 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
MgA. Zdenka Hubáček Kujová (přednášející)
Garance
prof. MgA. Blanka Kolegar
Ateliér divadelní produkce a jevištní technologie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér divadelní produkce a jevištní technologie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
každé liché pondělí 14:30–17:45 106, kromě Út 12. 4. až So 16. 4.
Předpoklady
Úspěšné absolvování II. bakalářského stupně studia oboru divadelní manažerství.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět zaměřený na téma kulturních a kreativních průmyslů naučí studenty terminologii ale také pochopení hlavního konceptu vymezení kreativních odvětví mezi ostatními průmysly a znalostní ekonomikou.
Znalosti atributů kreativních měst jsou nezbytné pro chápání umění, kultury, kreativity v rozvoji města předpokladem pro producentskou činnost manažerů v kultuře a kreativních odvětvích.
Cíle předmětu:
▪ Seznámit studenty se základy konceptu kulturních a kreativních průmyslů a používanou terminologií, historií a vývojem této disciplíny.
▪ Uvést studenty do problematiky definice kreativních průmyslů, přístupy osobností, rozdíly dle zemí, náročnosti mapování a analyzování kreativních odvětví na základě NACE.
▪ Podrobně probrat jednotlivá kreativní odvětví a jejich charakteristiky na příkladu města Brna, Zlína a České republiky.
Osnova
  • - Úvod do oblasti kreativních průmyslů
  • - Historický vývoj od 20. století
  • - Obsahové vymezení – kulturní sektor, kulturní průmysly, kreativní průmysly, kreativní ekonomie, kreativní třída/milieu, kreativní klastry
  • - Kreativní města, historie, atributy, hodnocení
  • - Kreativní průmysly v ČR – satelitní účet kultury, mapování IDU
  • - Kreativní průmysly v EU a ostatních zemích - přístupy
  • - Kreativní trident, kreativní index, nový kreativní index
  • - Kreativní průmysly a Evropská unie, program Creative Europe, kreativní města UNESCO
  • - Jednotlivá kreativní odvětví
  • - Podnikatelská dimenze kulturních a kreativních odvětví
  • - Inovace a spillover efekty
  • - Nástroje podpory kreativních průmyslů
  • - Kreativní centra – revitalizace brownfields tažené kulturou
  • - Budoucnost kreativních průmyslů a kreativních měst
Literatura
    povinná literatura
  • Cikánek, Martin: Kreativní průmysly - příležitost pro novou ekonomiku. ISBN: 978-80-7008-231-7. info
  • Howkins, J.: The Creative Economy: How People Make Money from Ideas, Penguin Books, 2001. info
  • ŽÁKOVÁ, Eva a A KOL. Kulturní a kreativní průmysly v ČR. Institut umění - Divadelní ústav, 2011, 392 s. ISBN 978-80-7008-009-2. URL info
  • FLORIDA, Richard. The Rise Of The Creative Class. United States: Basic Books, 2002, 434 s. ISBN 978-0-465-02477-3. URL info
    doporučená literatura
  • DVOŘÁK, J. Kreativní management pro divadlo aneb O divadle jinak. 2. vyd. Praha: Pražská scéna, 2004. info
Výukové metody
Kombinace přednášky, semináře a cvičení. Samostudium dle doporučených pramenů. Exkurze do vybraných kreativních coworkingů v Brně.
Metody hodnocení
Klasifikovaný zápočet, jehož udělení je podmíněno: • 80% aktivní účastí v hodinách, • zpracováním průběžných drobných úkolů, • seminární práce (téma bude upřesněno).
Navazující předměty

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/difa/leto2016/DDML316