M6003l Základy teorie kompozice I

Divadelní fakulta
léto 2015
Rozsah
2/0. 2 kr. 2 z 4. Ukončení: zk.
Vyučující
prof. Martin Smolka (přednášející)
Garance
Umění a multimédia – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Umění a multimédia – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
EVER( M6003z Základy teorie kompozice I )
(např. absolvování některého předcházejícího předmětu, předchozí znalosti, dovednosti a pod.):
Zájem o vhled do oblastí uvedených v obsahovém zaměření. Doporučuje se kombinovat s předměty praktického komponování v oblasti akustické nebo elektronické a počítačové hudby (Základy hudební kompozice I. a II.) a předmětem (Základy teorie kompozice II.).
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER")
Cíle předmětu
(očekávané cíle výuky a kompetence, které student získá, tedy co se v předmětu naučí, co bude umět vykonávat, vědět atd.): Cílem předmětu je poskytnout studentům, kteří neprošli hudebním vzděláním základní informace o vývoji hudební kompozice od konce 19. století do současnosti. V rámci dvou semestrů se setkají s hlavními směry, které utvářely tento vývoj i s jejich významnými představiteli - Ives, Varése, Webern, Stravinskij, druhá avantgarda - Boulez, Stockhausen, Nono, Berio, Kagel aj., tembrální hudba - Penderecki, Ligeti, americká minimal music -Reich, La Monte Young, Riley, Glass atd., outsideři hudby 2. pol. 20. století, darmstadtská škola, redukcionistické tendence aj. V závislosti na stupni hudební vzdělanosti budou paralelně vyučovány i základy hudební nauky - teorie forem, harmonie a instrumentace včetně notace a záznamu díla. Pro účast v předmětu se nepředpokládají žádné specifické znalosti. Doporučuje se kombinovat s předmětem Základy teorie kompozice II.

Literatura
  • ANTHEIL, G.: Bad Boy of Music, Rotbuch, Hamburg 2000 The Undercurrents, edited by Young R., Continuum, London, New York 2005. info
  • FLAMMER, E.-H.: Schriften zur Musik, Heilbronn 1999. info
  • FERNEYHOUGH, B.: Collected Writings, Harwood, Amsterdam 1998. info
  • KLÜPPELHOLZ, W.: Über Mauricio Kagel, PFAU, Saarbrücken 2003. info
  • KOFROŇ, P. - SMOLKA, M.: Grafické partitury a koncepty, Votobia 1996. info
  • LAMBERT, P.: The Music of Charles Ives, Yale Univ. Press, New Haven 1997. info
  • de LEUW, T.: Die Sprache der Musik im 20. Jahrhundert. info
  • LUCIER, A.: Reflexions/Reflexionen, MusikTexte, Köln 1995. info
  • MAHNKOPF, C.-S.: Kritik der neuen Musik, Bärenreiter, Kassel 1998. info
  • MAHNKOPF, C.-S. (Hrsg): Mythos Cage. Wolke, Hofheim 1999. info
  • MERTENS, W.: American Minimal Music. Kahn and Averill, London 1993. info
  • Musik-Konzepte Sonderband: Musik der anderen Tradition. Mikroton. Tonwelten. info
  • PERLOFF, M. - JUNKERMAN, CH.: John Cage. Composed in America. info
  • RAUSCH, U.: Grenzgänge. info
  • REINLE, J.P.: Your Own Voice. Ein Kaleidoskop von improvisierten Musik. info
  • ROGGENKAMP, P.: Schriftbild und Interpretation in neuer Klaviermusik. info
  • RÜDIGER, W.: Der Musikalische Atem. info
  • SCHALLER, E.: Klang und Zahl. info
  • SCHMIDT, CH.: Komposition und Spiel. Zu Iannis Xenakis. info
  • SPREE, H.: Fragmente-Stille. An Diotima. info
  • Swafford, J.: Charles Ives. A Life with Music. info
  • VOGT, H.: Neue Musik seit 1945, Reclam, Stuttgart 1972. info
  • WAGNER, A. (Hrsg): Luigi Nono. Dokumente. Materialien. info
  • WILSON, P.-N.: Hear and Now. Gedanken zur improvisierten Musik. info
  • WILSON, P. Niklas: Reduktion. info
  • WOLFF, CH.: Cues. info
Výukové metody
Přednáška je hromadná
Metody hodnocení
V zimním semestru zápočet, v letním semestru zkouška. Podmínkou pro získání zápočtu a zkoušky je absolvování předmětu v obou semestrech!
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2014, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020.