DRAL409 Verse in Drama

Theatre Faculty
Summer 2015
Extent and Intensity
0/2/2. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
prof. Mgr. František Derfler (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Josef Kovalčuk
Marek Horoščák Directing and Dramaturgy Department – Directing and Dramaturgy Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Marek Horoščák Directing and Dramaturgy Department – Directing and Dramaturgy Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Syllabus (in Czech)
  • Předmět Verš dramatu je určen studentům činoherní režie a dramaturgie. Jde o seminář, jehož obsahem není především teorie verše, nýbrž praktické seznamování se s procesem probíhajícím při herecké interpretaci dramatického verše. Cílem výuky je, aby studenti dramaturgie a především režie (ti, pro něž „materiálem tvorby je hercův výkon“) učinili vlastní tzv. „vnitřně hmatovou zkušenost“ s interpretací veršovaného dramatického textu a získali tak hlubší porozumění pro verš dramatu i proces herecké tvorby. Nezbytné praktické minimum z teorie literatury: rozdíl mezi prózou a poezií. Sémantická a prozodická rovina textu. Verš obecně: rytmus, rým, strofa, básnické figury, tropy. Prozodické systémy. Sylabotónická prozodie: stopa (trochej, jamb, daktyl), metrum, diereze, cezura, spád verše, dvojdílnost verše, přesah. Poměr významové intonace ke stránce prozodické. Důležitost členění a nejčastější chyby. Verš dramatu. Čtyři typy: blankvers, verš španělského dramatu, alexandrin, volný verš. Praktická cvičení s vybranými texty: Shakespeare – Macbeth, Zkrocení zlé ženy Calderón – Život je sen Corneille – Cid Rostand – Cyrano z Bergeracu Claudel – Zvěstování Marii, Saténový střevíček Bernhardt – Minetti Role empatie a představivosti v hereckém projevu při interpretaci verše. Nutnost detailního rozčlenění textu a uvědomění si jeho obsahové i formální stránky. Psychofyzické osvojení všech předpokladů jeho nového vzniku.
Literature
    recommended literature
  • Hrabák, J.: Umíte číst poezii?, Brno, 1963 Hrabák, J.: Úvod do teorie verše, SPN, Praha, 1986 Hrabák, J.: Poetika, Čs. spisovatel, Praha, 1979 Brukner, J., Filip, J.: Větší poetický slovník, Čs. spisovatel, Praha, 1968 Lukavský, R.: Sláva slova, Akropoli
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Summer 2018.
  • Enrolment Statistics (Summer 2015, recent)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/course/difa/summer2015/DRAL409