DRAL407 Postdramatické divadlo

Divadelní fakulta
léto 2015
Rozsah
0/2/2. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. MgA. Barbora Herčíková (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Josef Kovalčuk
Ateliér režie a dramaturgie Marka Horoščáka – Ateliér režie a dramaturgie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér režie a dramaturgie Marka Horoščáka – Ateliér režie a dramaturgie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
Základní orientace v divadle druhé poloviny 20. století.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Studenti se v rámci důkladného seminárního čtení a diskuzí seznámí se základními teoretickými texty postdramatického divadla a jejich následnou aplikací na klíčové postdramatické žánry a práci stěžejních režijních osobností. Výstupem bude schopnost aktivně hovořit o postdramatických aspektech tvorby vybraných českých i zahraničních režisérů, s plným vědomím jejich teoretického ukotvení a chápání změny divadelního paradigmatu.
Osnova
  • 1 - 3 Lehmann: Postdramatické divadlo (čtení a diskuze nad vybranými kapitolami) 4 - 5 Fischer-Lichte: Estetika performativity (vybrané kapitoly) 6 Petříček: Myšení obrazem (nacházení teoretických paralel v estetice umění) 7 Barthes: Světlá komora (myšlenková komparace s teorií fotografie) 8 Jiřička: Identita v době otřesu (a postdramatické aspekty polského divadla) 9 Gajdoš: Od inscenace k instalaci, od herectví k performanci. 10 Adámek, Jiří: Théatre musical (a hudební složka postdramatického divadla) 11 Havelka, Jiří: Zmrazit čerstvé ovoce ( a diskuze nad tvorbou Jiřího Havelky) 12 prezentace studentů 13 prezentace studentů
Literatura
  • Adámek, Jiří: Théâtre musical (Divadlo poutané hudbou), AMU Praha 2010. info
  • Lehmann, Hans - Thies: Postdramatické divadlo. Bratislava , 2007. info
  • Roland Barthes: "Světlá komora", Archa Bratislava, 1994. info
  • Jiřička, Lukáš: Identita v době otřesu. Praha: AMU, 2010.
  • Petříček, Miroslav: Myšlení obrazem. Průvodce současným filosofickým myšlením pro středně nepokročilé. Praha: Herrmann a synové, 2009.
  • Gajdoš, Július: Od inscenace k instalaci, od herectví k performanci. Praha: AMU, 2011.
  • Havelka, Jiří: Zmrazit čerstvé ovoce. Praha: AMU, 2012.
  • Fischer-Lichte, Erika: Estetika performativity. Přel. Markéta Polochová. Mníšek pod Brdy : Na konári, 2011.
Výukové metody
Seminář je založen na diskuzi nad přečtenými texty a záznamy a vlastní diváckou zkušeností studentů. Podstatnou součástí je schopnost analyzvat teoretický text, konfrontovat vlastní názory v diskuzi a aplikovat teoretické poznatky na konkrétní inscenace a režijní postupy.
Metody hodnocení
Zápočet je udělen na základě soustavného sledování výkonu studentů, jejich aktivity v hodině a kvality závěrečné ústní prezentace. V případě více než tří absencí je nutné odevzdat seminární práci v rozsahu 5-7 stran aplikující myšlenkové principy z minimálně tří v semestru probíraných textů na konkrétní inscenaci či režisérskou osobnost.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2018.