DKSL202 Choreografická tvorba

Divadelní fakulta
léto 2015
Rozsah
0/4/2. 2 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
doc. Mgr. Hana Halberstadt (přednášející)
doc. Mgr. Pierre Nadaud, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Pierre Nadaud, Ph.D.
Ateliér fyzického divadla – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér fyzického divadla – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
EVER( DKSZ202 Choreografická tvorba )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Znalosti a dovednosti: Protože student přistupuje k objektu prakticky a z hlediska jeho technických aspektů a plasticity, je veden k otázce týkající se vztahu mezi výkonem, virtuozitou a vyjádřením – vyprávěním. Jde o jednu ze základních otázek, které oživily cirkusové disciplíny. Proto je třeba konfrontovat s ní studenty brzo, aby ji byli schopni zpracovat během dlouhodobé práce se zvládnutím předmětu, což je vyžadováno v cirkusovém čísle. Práce na duetu přivede tvůrce a interpreta přímo ke komunikaci a naslouchání při práci. Základní otázky typu jak začíná jednání, jak se vyvíjí a jak končí jsou nevyhnutelná témata vedoucí ke smyslu přikládanému akci a k dramaturgické stavbě. Studenti tak mají příležitost využít znalosti z předmětu Základy scenáristiky a dramaturgie a kriticky si je osvojit. Zároveň jsou při tvorbě využívány a dramaturgickému zkoumání podrobovány všechny konkrétní aspekty duetu, které budují jeho významy (přenášení váhy, prostor mezi partnery, vztah k zemi, postavení těla). Přístup studentů Ateliéru režie a dramaturgie, povede-li k budoucí spolupráci, nesměřuje přímo k ní, ale k zácviku v dialogu s vnějším pohledem na tvorbu.
Osnova
  • Během prvního roku získali studenti vědomosti a znalosti k tvorbě s impulsem a způsoby k psychickému i fyzickému soustředění se při hraní a tvorbě. Ve 2. roce budou vedeni k aplikaci těchto elementů při práci ve dvojici. Práce ve dvojici umožňuje otevřít otázku jednání a dramaturgie při tvorbě inscenace fyzického divadla. Komplementárně se bude předmět Moderní tanec soustředit na partnering a expresivitu. Cílem předmětu je také vést studenta k iniciaci dlouhodobé práce s předmětem, která bude směřovat k výstupu v oblasti současného cirkusu. Požadavkem je účast na předmětu Žonglování. Zdůrazňujeme imaginární a pamětní stránku objektu, objekt jako maska, objekt jako partner. Kontakt s objektem, jeho materiálem a strukturou nás dovede k bohatství různých vrstev těla (klacek – kost, látka – kůže, lana – svaly, míč – klenby a hlava), dále k hmotnosti těla a těles, dynamice a trajektoriím, k probuzení a obohacení poezie těla a světa – mikro a makrokosmu. Objekt se tak stane partnerem, který nám otevře bohatství těla až do míry, kdy se nám vlastní tělo stane partnerem a scénou. Předmět navazuje na dílnu Objekty k Metamorfóze těla ve spolupráci se studenty Ateliéru scénografie. Práce s partnerem ve cvičeních a na tvorbě duetu přináší studentům povědomí o významu prostoru, dialog prostřednictvím postoje, přenášení vlastní váhy a časové dimenzi, což jsou elementy vedoucí k vyjadřování jednáním a dramaturgické stavbě.
Literatura
  • Louppe, Laurence. Poetics of Contemporary Dance. Alton, UK: Dance Books, 2010.
  • Perennès, Philippe. Rencontre avec la Jonglerie. Paris: Fédération des écoles Steiner-Waldorf, 2004.
  • Bachelard, Gaston, Psychoanalýza ohně, [přeložila Jitka Hamzová], Praha : Mladá fronta, 1994.
  • Bachelard, Gaston. Poetika prostoru, přeložil Josef Hrdlička, Praha : Malvern, 2009.
  • Bachelard, Gaston, Voda a sny : esej o obraznosti hmoty, [přeložila Jitka Hamzová], Praha : Mladá fronta, 1997.
  • Bachelard, Gaston, Poetika snění [přeložil Josef Hrdlička], Praha : Malvern, 2010.
Výukové metody
Cvičení a projekt: heuristická metoda s výkladem.
Metody hodnocení
Výstupy a hodnocení práce v předmětu: Od studentů bude vyžadována realizace pětiminutového sóla s objektem a desetiminutového duetu s partnerem. Postup práce bude sledován a diskutován se studenty Ateliéru režie a dramaturgie, kteří pak finální podobu výstupu redigují dramaturgickou analýzu. Každý student bude písemně analyzovat jednu práci spolužáka z hlediska významu prostoru, času, jednání a dramaturgické konstrukce.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/difa/leto2015/DKSL202