DHAL101 Herecká výchova

Divadelní fakulta
léto 2015
Rozsah
0/20/5. 12 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
doc. MgA. Lukáš Rieger, Ph.D. (přednášející)
doc. MgA. Michal Zetel, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. MgA. Lukáš Rieger, Ph.D.
Ateliér činoherního herectví Lukáše Riegra - Ateliér činoherního herectví - Děkanát - Divadelní fakulta - Janáčkova akademie múzických umění v Brně
Dodavatelské pracoviště: Ateliér činoherního herectví Lukáše Riegra - Ateliér činoherního herectví - Děkanát - Divadelní fakulta - Janáčkova akademie múzických umění v Brně
Předpoklady
EVER ( DHAZ101 Herecká výchova )
Absolvování předmětu DHAZ101 Herecká výchova.
Předmět je určen pouze pro studenty ateliéru činoherního herectví.
Dále mohou být přizváni také studenti režie a dramaturgie (buď nastupující do prvního nebo druhého ročníku) - vždy však až po dohodě garanta předmětu s vedoucím jejich ateliéru.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Reflexe vlastního jevištního potenciálu.
Rozvíjení schopností umožňujících organické jednání v dramatické situaci v rámci pracovního prostředí "já v daných okolnostech". (to předpokládá tvorbu daných okolností, budování dramatického konfliktu, stanovení jevištního cíle, zvyšování aktivity jednání apod.)
Pochopení základů problematiky "jádra postavy", rozvíjení schopnosti napodobování.
Zvyšování herecké kompetence v oblasti strukturování přizpůsobení, a práce s detailem.
Osnova
  • V tomto ateliéru je herectví vnímáno jako profese vyžadující jak technickou připravenost, tak i tvůrčí zodpovědnost. Základ studia spočívá ve zkoumání a rozvíjení individuálního jevištního potenciálu studenta a jeho využití především při tvorbě postavy v rámci konkrétních žánrových specifik.
  • Ve druhém semestru pokračujeme v osvojování autentické jevištní existence v rámci improvizovaných etud - tentokrát již s používáním slov. Studenti vytvářejí v podmínkách "já v daných okolnostech" situace, které je nutí k aktivnímu jednání.
  • V druhé polovině semestru se přistupuje k cvičením přecházejícím tvorbu postavy - pomocí vnější herecké techniky. Jedná se o různé druhy napodobování (profesionálních návyků, zvířat, charakteristických pohybů a gest, celých lidí).
  • Tato linie je opět prokládána úkoly zaměřenými mimo její systematičnost spíše na reflexi a zveřejnění (jevištní zpřítomnění) osobních témat - v přímé komunikaci s publikem.
Výukové metody
Formy výuky: seminář a cvičení.
Metody výuky: diskuzní metody, heuristické metody, metody vytváření dovedností, samostatné práce studentů.
Metody hodnocení
Hodnotí se především formativně v průběhu celého semestru přímo v hereckých hodinách. Studenti si zvykají na bezprostřední otevřené hodnocení a vzájemnou reflexi.
Po kontrolních hodinách (a případných klauzurách) jsou ústně analyzovány výsledky jednotlivých studentů i celého ročníku.
Výsledná známka v sobě zahrnuje jak kompromis mezi výsledky jednotlivých etap, tak případné (pozitivní i negativní) motivační faktory.
Navazující předměty
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2019.