DDML410 Úvod do mezinárodní kulturní politiky

Divadelní fakulta
léto 2015
Rozsah
1/1/2. 2 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
prof. MgA. Blanka Chládková (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Jan Kolegar
Ateliér divadelní produkce a jevištní technologie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér divadelní produkce a jevištní technologie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
Nutné absolvovat v předchozím studiu tyto předměty: Úvod do kulturní politiky
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Aplikovat typologii kulturních politik na mezinárodní prostředí.
Student si je vědom vlivu, opatření a významu nadnárodních korporací v oblasti kultury a umění. Zná hlavní tvůrce trendů v mezinárodním prostředí a propojuje oblast kulturní politiky se strategickým plánováním a evaluačními procesy. Chápe ekonomický potenciál kultury a kulturních a kreativních průmyslů, který vnímá jako jeden z mnoha dopadů uměleckých činností. Student:
- se orientuje v základní primární i sekundární literatuře předmětu včetně mezinárodních pramenů,
- je schopen integrovat pricipy kulturní politiky z mezinárodního hlediska do celkového úvahy o strategickém směřování kulturních institucí, zejména s důrazem na dotační fundraising,
- je znalý politického a legislativního prostředí z mezinárodního hlediska, pro práci s odbornou literaturou používá efektivně mezinárodní slovník oboru, na základě příkladů z praxe si uvědomuje etický rozměr uměleckého poznávání a umí jej zohlednit v činnosti producenta,
- díky informačním zdrojům z mezinárodního prostředí je schopen sledovat aktuální trendy v oblasti uměleckého managementu a umí je začlenit do svého profesního rozvoje.
Osnova
  • Principy kulturní politiky (opakování)
    Kulturní politika evropských zemí.
    Kulturní politika EU.
    Rada Evropy.
    UNESCO.
    Umělecké sítě.
    Trendové oblasti: Culture Diplomacy, Tax and Social Security, Global Roaming, International Co-production and Touring.
    Kreativní průmysl a klasifikace.
    Ekonomický potenciál kultury.

Literatura
    povinná literatura
  • MATARASSO, Francois; LANDRY, Charles. Balancing act: twenty-one strategic dilemmas in cultural policy. Strasbourg Cedex : Council of Europe Publishing, 1999. 61 s. ISBN 92-871-3862-1. info
  • THROSBY, David. Economics and Culture. Cambridge : Cambridge University Press, 2001. 194 s. Dostupné z WWW: . ISBN 0-521-58406. info
  • KEA European Affairs. The economy of culture in Europe : Study on the Economy of Culture in Europe. Brussels : European Comission, 2006. 334 s. Dostupné z WWW: . info
  • Zakaras, Laura. Cultivating demand for the arts : arts learning, arts engagement, and state arts policy / Laura Zakaras, Julia F Lowell. Santa Monica, RAND Corporation 2008. ISBN 978-0-8330-4184-5 (pbk. : alk. paper). info
  • Trine Bille: The creative class and preferences for culture. Paper to be presented at the 5th International Conference on Cultural Policy Research, iccpr2008, August 20-24, Istanbul. info
  • Holden, John: Democtratic Culture Opening up the Arts to Everyone. Demos, London 2008. info
  • COMPENDIUM. Cultural Policies and Tredns in Europe. http://www.culturalpolicies.net/. info
  • Webové portály EU, COE, UNESCO, sítí
    doporučená literatura
  • MANGSET, Per. The arm’s length principle and the art funding system. A comparative approach. In ICCPR2008. . The 5th International Conference on Cultural Policy Research. Istanbul : ICCPR, 2008. s. 20. Dostupné z WWW: . info
  • THROSBY, David. On the Sustainability of Cultural Capital. Sidney : Macquarie University, 2009. 16 s. Dostupné z WWW: . info
  • THROSBY, David. The Economics of Cultural Policy. Cambridge : Cambridge University Press, 2010. 265 s. Dostupné z WWW: . ISBN 978-0-521-68784-3. info
  • HARTLEY, John. Creative Industries. Oxford : Blaskwell Publishing, 2009. 399 s. ISBN 978-1-4051-0147-9. info
  • FLORIDA, Richard. The rise of the creative class: and how it's transforming work, leisure, community and everyday life. New York : Basic Books, 2002. 404 s. ISBN 9780465024766. info
  • FLORIDA, Richard; TINAGLI, Irene. Europe in the Creative Age. Europe : Demos, 2004. 40 s. Dostupné z WWW: . info
  • MUNDY, Simon. Cultural Policy : A Short Guide. Strasbourg Cedex : Council of Europe Publishing, 2000. 93 s. Dostupné z WWW: . ISBN 92-871-4301-3. info
  • VIP, v.o.s. Vztah státu ke kultuře : Kulturní politika evropských zemí - poznatky a závěry. Praha : MKČR, 1996. 261 s. info
  • LAAKSONEN, Annamari. Making culture Accessible : Access, participation and cultural provision in the context of cultural rights in Europe [online]. Strasbourg Cedex : Council of Europe Publishing, 2010 [cit. 2011-07-05]. Dostupné z WWW: . ISBN 978-92_871-6729-3. info
  • Komparace kulturních systémů 15 zemí Evropské unie. In Podkladový materiál pro panelovou diskusi "Stát pro umění 21. století". Praha : Divadelní ústav, 2003. s. 9. Dostupné z WWW: . info
  • MOKRE, Monika. How to integrate Cultural Economics into Cultural Management. In Arts Management Network [online]. Weimar : Kulturmanagement Network Dirk Schütz & Dirk Heinze GbR, 2002, 2010 [cit. 2011-07-05]. Dostupné z WWW: . info
  • INKEI, Péter. The effects of the economic crisis on culture : by Péter Inkei, The Budapest Observatory. In CultureWatchErupe conference 2010 : "Culture and the Policies of Change. Brussels : CultureWatchEurope, 2010. s. 18. Dostupné z WWW: . info
  • Duelund, Peter. Reflections on the national dimension of European cultural policy. Paper to ICCPR2008, Yeditepe University, Istanbul, August 20-24, 2008. info
  • Dragojević , Sanjin a kol.: eCulture: The European Perspective Cultural Policy, Creative Industries, Information Lag. Proceedings from the Round Table Meeting. Zagreb, 24-27 April 2003 Culterlink. info
  • Love your work: training, retaining and connecting artists in theatre. Paper for the Major Performing Arts Board and the Theatre Board. © Australia Council 2008. T. info
  • BRINDLE, Meg; DEVERAUX, Constance. The Arts Managment Handbook : New Directions for Students and Practitioners. New York : M.E.Sharpe, Inc., 2011. 364 s. ISBN 978-0-7656-1741-5. info
  • CONTE, David M.; LANGLEY, Stephen. Theatre Management : Producing and Managign the Performing Arts. Hollywood : EntertainmentPro, 2007. 580 s. ISBN 0-89676-256-4. info
Výukové metody
* Pravidelná výuka
* Počet hodin kontaktní výuky týdně: 2 (1 hodina přednášky, 2 hodina semináře)
* Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 2 (zejména práce s literaturou).

Metody výuky:
- práce s textem,
- práce s obrazem (rozhovory a nahrávky mezinárodních institucí),
- kritické myšlení,
- samostatná práce studentů,
- diskusní metody.
Metody hodnocení
Klasifikovaný zápočet na základě:
docházky (30 %)
zpracování dílčích seminárních úkolů (abstrakty pramenů) (30 %)
zpracování a prezentace semestrální seminární práce (40 %)
Podmínkou udělení klasifikovaného zápočtu je plnění všech výše uvedených parametrů a respektování předem stanovených termínů
Navazující předměty
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024.