DDML401 Projektový management II

Divadelní fakulta
léto 2015
Rozsah
1/1/2. 2 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
doc. MgA. Hana Průchová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Jan Kolegar
Ateliér divadelní produkce a jevištní technologie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér divadelní produkce a jevištní technologie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
Úspěšné absolvování výuky odpovídající obsahem předmětům bakalářského stupně studia oboru Divadelní manažerství, specializace Divadelní produkce: Projektový management I a Kulturní projekt I.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
CÍL
Cílem předmětu je prohloubit znalosti z oblasti projektového řízení nabyté v předmětech bakalářského stupně studia (především Projektový management I, Kulturní projekt I, Kulturní projekt II), seznámit studenty prostřednictvím týmově zpracovávané studie proveditelnosti s pokročilejšími nástroji a technikami projektového řízení a umožnit jim uvědomit si vazby projektového a strategického managementu.

Projektový management II rozvíjí technické, kontextové a behaviorální kompetence z oblasti projektového managementu odpovídající stupni C dle certifikace IPMA. Znalosti a dovednosti v tomto předmětu jsou nezbytné pro absolvování navazujícího předmětu Dotační management a vytváří nezbytný základ pro zpracování absolventského producentského záměru.

DESKRIPTORY
ZNALOSTI
Student dokáže:
- popsat význam a účel projektů v hierarchii strategického řízení organizace,
- vysvětlit rozdíl mezi programem a portfoliem projektů a účel takového rozdělení,
- vyjmenovat a popsat metody k zhodnocení příležitosti a proveditelnosti námětů na projekt,
- vysvětlit účel a postup zpracování studie příležitosti, studie proveditelnosti a investiční studie,
- vyjmenovat a popsat metody sloužící k identifikaci a analýze rizik projektu,
- vysvětlit principy plánování a řízení rizik na projektu,
- vyjmenovat a popsat metody sloužící k hodnocení přínosů projektů a programů,
- vysvětlit základní principy metod sloužících k hodnocení přínosů projektů a programů,
- vyjmenovat a popsat metody sloužící k stanovování priorit projektů,
- vysvětlit základní principy metod sloužících k stanovování priorit projektů.

DOVEDNOSTI
Student umí:
- zmapovat a vyhodnotit příležitosti pro realizaci modelového námětu na projekt z oblasti kultury a kulturních projektu,
- navrhnout způsob/y řešení modelového projektu a definovat jeho vazbu na strategii zadavatele,
- zpracovat ekonomickou analýzu a finanční plán modelového projektu (vč. vyhodnocení jeho přínosů a nákladů),
- identifikovat a analyzovat rizika modelového projektu a na základě této analýzy navrhnout způsob řízení rizik projektu,
- navrhnout způsoby hodnocení efektivity a přínosů modelového projektu,
- zhodnotit proveditelnost modelového projektu prostřednictvím písemně zpracované studie proveditelnosti,
- vybrat pro zpracování studie proveditelnosti a s ní související dílčí analýzy relevantní, povaze projektu odpovídající, metody a techniky, prezentovat a diskutovat své návrhy k řešení modelového projektu se členy svého týmu i pedagogem předmětu.

ZPŮSOBILOSTI
Student je schopen:
- společně s týmem definovat úkoly, naplánovat je v čase a rozdělit mezi jednotlivé členy týmu,
- pracovat systematicky se svým časem, definovat vlastní úkoly a aktivity,
- plnit zadané úkoly s ohledem na stanovené termíny i potřeby ostatních členů týmu,
- komunikovat s týmem, diskutovat navržená řešení a dojít k společnému konsensu,
- kriticky a samostatně nastudovat klíčové i doplňující materiály a prameny zadané pedagogem.
Osnova
  • - Projekty v kontextu strategického řízení organizace
    - Metody stanovování priorit projektů
    - Ověření příležitostí pro projekt (dostupné analýzy vnějšího a vnitřního prostředí organizace a jejich využití v projektové praxi)
    - Ověření proveditelnosti projektu prostřednictvím studie proveditelnosti
    - Metody oceňování hodnoty a návratnosti projektu
    - Metody identifikace, analýzy a řízení rizik na projektu
    - Jak hodnotit efektivitu a přínosy projektů a programů
Literatura
    povinná literatura
  • JEŽKOVÁ, Zuzana, Hana KREJČÍ, ŠVEC JAROSLAV a Branislav LACKO. Projektové řízení. Jak zvládnout projekty. 2013, 381 s. ISBN 978-80-905297-1-7. info
  • RAABOVÁ, Tereza. Návrh certifikované metodiky pro výpočet ekonomických dopadů kulturní organizace. Praha: Institut umění, 2012. info
  • RAABOVÁ, Tereza. Multiplikační efekty kulturních odvětví v české ekonomice. Praha: Institut umění, 2010. info
  • MATÁSEK, Lukáš. Risk Management Practices in Cultural Events: Theatre Festivals in the Czech Republic (diplomová práce). Salford: University of Salford, 2009. info
  • W. K. KELLOGG FOUNDATION. Hodnocení projektů a programů. Praha: Nadace VIA, 2006. info
    doporučená literatura
  • DOLEŽAL, Jan, Jiří KRÁTKÝ a Ondřej CINGL. 5 kroků k úspěšnému projektu. 2013, 192 s. ISBN 978-80-247-4631-9. info
  • KERZNER, Harold. Project Management – A System Approach to Planning, Scheduling, and Controlling. New Jersey: John Wiley & Sons, Inc., 2009. ISBN 978-0-470-27870-3. info
  • HAGOORT, Giep. Umělecký management v podnikatelském stylu. Praha: Akademie múzických umění v Praze & KANT – Karel Kerlický, 2009. ISBN 978-80-7437-008-3. info
  • KEŘKOVSKÝ, M. a O. VYKYPĚL. Strategické řízení, teorie pro praxi. Praha: C. H. Beck, 2006. ISBN 80-7179-453-8. info
  • SIEBER, Patrik. Analýza nákladů a přínosů (metodická příručka). Praha: Ministerstvo pro místní rozvoj, 2004. info
  • SIEBER, Patrik. Studie proveditelnosti (metodická příručka). Praha: Ministerstvo pro místní rozvoj, 2004. info
  • KAPLAN, R. S. a D. P. NORTON. Balanced Scorecard, Strategický systém měření výkonnosti podniku. Praha: Management Press, 2002. ISBN 80-7261-063-5. info
Výukové metody
FORMY VÝUKY
Přednáška/seminář
Počet hodin kontaktní výuky týdně: 2
Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 2

METODY VÝUKY
Student poznatky získané přednáškou a samostudiem reflektuje a prakticky ověřuje v týmové práci při zpracování studie proveditelnosti modelového námětu na projekt. Výsledná práce je v závěrečné hodině prezentována a reflektována jak pedagogem, tak ostatními studenty.

Pedagog používá následující výukové metody:
- Přednáška
- Práce s textem
- Diskusní metody
- Heuristické metody
- Metody vytváření dovedností
- Skupinová a kooperativní výuka
- Kritické myšlení
Metody hodnocení
Letní semestr
Předmět je zakončen klasifikovaným zápočtem. Pro úspěšné zakončení předmětu je třeba být účasten/účastna alespoň 80 % výuky v semináři, v určeném týmu zpracovat a prezentovat studii proveditelnosti modelového námětu na projekt a uspět v závěrečném testu.

Procentuální váha hodnocení:
- aktivní přítomnost v semináři: 20 % hodnocení,
- zpracování a prezentace seminární práce: 50 % hodnocení, vč. slovní zpětné vazby pedagoga a ostatních členů týmu (slouží k ověření dovedností a způsobilostí studenta),
- písemný test: 30 % (slouží k ověření znalostí studenta).
Navazující předměty
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024, léto 2025.