DATL406 Televizní formáty divadelní publicistiky a dokumentu I

Divadelní fakulta
léto 2015
Rozsah
0/2/2. 2 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
doc. Mgr. Pavel Jirásek, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Petr Francán
Ateliér audiovizuální tvorby a divadla – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér audiovizuální tvorby a divadla – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
EVER ( DATZ406 Televizní formáty divadelní publicistiky a dokumentu I )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Studenti se seznámí se základními žánry v oblasti publicistické a dokumentární tvorby ve světě kultury se silným důrazem na divadelní umění. Horizontem práce v předmětu je historie tradičního pojetí jednotlivých žánrových kategorií mimo filmovou oblast, pokračující proměnou jejich funkce v publicistice a dokumentu až ke smyslu celkové taxonomie tvorby tohoto typu.
Osnova
  • Práce je založena na bohaté projekci a analýze ukázek publicistických i dokumentárních děl a směřuje k poznávání a objevování nových výrazových možností. Plejáda zajímavých filmových vzorků (typy portrétů, typy reportáží, formy deníků, anket, fejetonů a dalších) spolu s jejich analytickým rozborem v následné diskusi napomáhá studentům nalézt svůj vlastní autorský rukopis. Zásadním předpokladem je také četba vybraného odborného textu spojená s rozborem a zejména vytvoření krátkého publicistického či dokumentárního autorského formátu z oblasti umění.
Literatura
  • Bábelová: Základy teórie spravodajského filmu, Filosofická fakulta Univerzity Komenského, 1983. info
  • E. Barnouw: Documentary /A history of the non-fiction film/, New York, Oxford University Press, 1974. info
  • D. Bordwell/K. Thompson: Film Art - An Introduction,. info
  • Style as a Formal System: Summary; Film Criticism: Sample Analyse (u všech různá vydání). info
  • P. Branko: Vyjadrovacie prostredky, realizačné a tvorivé postupy v dokumentárnom filme /Mikrodramaturgia dokumentarizmu/ - I. Nonfiction film so súbežnou väzbou obrazu a zvuku, Osvetový ústav, Bratislava, 1971. info
  • U. Eco: Skeptikové a těšitelé, Argo 2007. info
  • V. Flusser: Za filosofii fotografie, Hynek Praha 1994. info
  • J.Gogola, ml.: Smrt dokumentárnímu filmu - Ať žije film - Od díla k dění, diplomová práce, FAMU, 2001. info
Výukové metody
Formy výuky:

přednáška
seminář
projekt

Metody výuky:

přednáška s diskusí
práce s textem
diskuze
práce s audiovizuálním médiem
projektová výuka
e-learning
individuální konzultace
samostudium studentů
samostudium literatury
seminář


* Počet hodin kontaktní výuky týdně: 2
* Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 2
Problémově orientovaná kontaktní a interaktivní výuka včetně samostatné práce orientované na autorskou tvorbu.
Metody hodnocení
* Zimní semestr
Zápočet na základě docházky
Zápočet na základě klauzury
Zápočet na základě písemné práce/referátu

* Letní semestr
Klasifikovaný zápočet na základě docházky
Klasifikovaný zápočet na základě klauzury
Klasifikovaný zápočet na základě písemné práce/referátu
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2016, léto 2017.