DIFA:D61092Al Ansámblový zpěv - Informace o předmětu
D61092Al Ansámblový zpěv
Divadelní fakultaléto 2014
- Rozsah
- 0/2. 1 kr. 1 z 2. Ukončení: kz.
- Vyučující
- doc. Mgr. Petr Svozílek (přednášející)
- Garance
- Kabinet zpěvu – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Kabinet zpěvu – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Předpoklady
- D61092Az Ansámblový zpěv
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Výuka ansámblového zpěvu je nedílnou součástí hudebního vzdělání studentů činoherního herectví,v praxi se s problematikou zpívání ve vícehlasém seskupení setkávají velmi často. Systematická příprava studentům zvyšuje šance pro uplatnění v divadlech, kde jsou v současné době často uváděna hudebně-dramatická díla: muzikály i činohry s výraznou hudební složkou.Významně se prohlubuje schopnost pěvecko- hereckého uchopení požadované úlohy v rámci teamové spolupráce. Student se naučí vést svůj part a zároveň spávně reagovat na ostatní kolegy na jevišti. Ve vyšších ročnících se předpokládá spolupráce
s kabinetem pohybové výchovy za účelem správné koordinace zpěvní a taneční složky hereckého ansámblu. - Osnova
- Rytmická a intonační cvičení, základní sluchová analýza,elementární hudební terminologie. Cvičení nejprve unisono s důrazem na čistou intonaci, schopnost představy tónu a jeho reprodukce s dynamickými a výrazovými nuancemi. Poté přistoupení k vícehlasému zpěvu. Základní harmonické postupy a spoje. Repertoár: lidové i umělé písně s přihlédnutím k hereckým potřebám.
1. ročník: kánon, jednodušší (dvou -tříhlasé) ansámblové úpravy písní(swing, blues, pop, lidové písně). Kratší vokálně - ansámblová cvičení propojené s mluveným slovem a zapojení hereckého tvůrčího potenciálu studentů. Procvičování základní hudební teorie na praktických ukázkách během výuky.
2. ročník: složitější ( tří - čtyřhlasé) úpravy písní širšího žánrového okruhu a různých období. Propojení s ansámblovou hereckou a taneční akcí. Důraz na přirozenou a stylově správnou sdělnost projevu. Veřejná vystoupení dle možností. 3. ročník: rozvíjení a upevňování znalostí a dovedností získaných v předchozích letech, výuka uzpůsobená konkrétním potřebám daného ročníku.
- Rytmická a intonační cvičení, základní sluchová analýza,elementární hudební terminologie. Cvičení nejprve unisono s důrazem na čistou intonaci, schopnost představy tónu a jeho reprodukce s dynamickými a výrazovými nuancemi. Poté přistoupení k vícehlasému zpěvu. Základní harmonické postupy a spoje. Repertoár: lidové i umělé písně s přihlédnutím k hereckým potřebám.
- Literatura
- Originální notové materiály, vícehlasé transkripce písní různých žánrů,arr. Mac Huff, Kirby Shaw, Carl Strommen, Andy Back ad.,vlastní úpravy přizpůsobené požadavkům, dispozicím a potřebám studentů daného ročníku. info
- Mertl, Ivo: Abeceda pro hudebníky, Brno 1999. info
- Jelínek, Stanislav: Základní hudební pojmy, Kladno 2006. info
- Kofroň, Jaroslav. Učebnice intonace a rytmu, Praha: 1985. info
- Lýsek, František. Vokální intonace a rytmus. Praha :1955. info
- Doležil, Metod. Intonace a elementární rytmus. Praha :1979. info
- Výukové metody
- Cvičení
Počet hodin kontaktní výuky týdně: 2
Počet hodin samostatné přípravy studenta týdně: 1 - Metody hodnocení
- Zimní semestr:
Klasifikovaný zápočet na základě docházky, pokroku studenta. Klauzura v podobě veřejné předváděčky. V 1.ročníku test ze znalosti not a základní hudební terminologie.
Letní semestr:
Klasifikovaný zápočet na základě docházky, pokroku studenta. Klauzura v podobě veřejné předváděčky.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/difa/leto2014/D61092Al