D61092Az Ansámblový zpěv

Divadelní fakulta
zima 2013
Rozsah
0/2. 1 kr. 1 z 2. Ukončení: kz.
Vyučující
doc. Mgr. Petr Svozílek (přednášející)
Garance
Kabinet zpěvu – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Kabinet zpěvu – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Výuka ansámblového zpěvu je nedílnou součástí hudebního vzdělání studentů činoherního herectví,v praxi se s problematikou zpívání ve vícehlasém seskupení setkávají velmi často. Systematická příprava studentům zvyšuje šance pro uplatnění v divadlech, kde jsou v současné době často uváděna hudebně-dramatická díla: muzikály i činohry s výraznou hudební složkou.Významně se prohlubuje schopnost pěvecko- hereckého uchopení požadované úlohy v rámci teamové spolupráce. Student se naučí vést svůj part a zároveň spávně reagovat na ostatní kolegy na jevišti. Ve vyšších ročnících se předpokládá spolupráce
s kabinetem pohybové výchovy za účelem správné koordinace zpěvní a taneční složky hereckého ansámblu.
Osnova
  • Rytmická a intonační cvičení, základní sluchová analýza,elementární hudební terminologie. Cvičení nejprve unisono s důrazem na čistou intonaci, schopnost představy tónu a jeho reprodukce s dynamickými a výrazovými nuancemi. Poté přistoupení k vícehlasému zpěvu. Základní harmonické postupy a spoje. Repertoár: lidové i umělé písně s přihlédnutím k hereckým potřebám.

    1. ročník: kánon, jednodušší (dvou -tříhlasé) ansámblové úpravy písní(swing, blues, pop, lidové písně). Kratší vokálně - ansámblová cvičení propojené s mluveným slovem a zapojení hereckého tvůrčího potenciálu studentů. Procvičování základní hudební teorie na praktických ukázkách během výuky.
    2. ročník: složitější ( tří - čtyřhlasé) úpravy písní širšího žánrového okruhu a různých období. Propojení s ansámblovou hereckou a taneční akcí. Důraz na přirozenou a stylově správnou sdělnost projevu. Veřejná vystoupení dle možností. 3. ročník: rozvíjení a upevňování znalostí a dovedností získaných v předchozích letech, výuka uzpůsobená konkrétním potřebám daného ročníku.
Literatura
    doporučená literatura
  • Originální notové materiály, vícehlasé transkripce písní různých žánrů,arr. Mac Huff, Kirby Shaw, Carl Strommen, Andy Back ad.,vlastní úpravy přizpůsobené požadavkům, dispozicím a potřebám studentů daného ročníku. info
  • Mertl, Ivo: Abeceda pro hudebníky, Brno 1999. info
  • Jelínek, Stanislav: Základní hudební pojmy, Kladno 2006. info
  • Kofroň, Jaroslav. Učebnice intonace a rytmu, Praha: 1985. info
  • Lýsek, František. Vokální intonace a rytmus. Praha :1955. info
  • Doležil, Metod. Intonace a elementární rytmus. Praha :1979. info
Výukové metody
Cvičení
Počet hodin kontaktní výuky týdně: 2
Metody hodnocení
Zimní semestr:

Klasifikovaný zápočet na základě docházky a pokroku studenta. Klauzura v podobě veřejné předváděčky. V 1.ročníku test ze znalosti not a základní hudební terminologie.

Letní semestr:

Klasifikovaný zápočet na základě docházky a pokroku studenta. Klauzura v podobě veřejné předváděčky.
Další komentáře
Studijní materiály

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/difa/zima2013/D61092Az