D60390C Dramaturgický projekt III. / Salon původní tvorby

Divadelní fakulta
léto 2014
Rozsah
0/0. 5 kr. 5 z 5. Ukončení: z.
Vyučující
prof. PhDr. Václav Cejpek (přednášející)
Garance
Ateliér režie a dramaturgie Václava Cejpka – Ateliér režie a dramaturgie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér režie a dramaturgie Václava Cejpka – Ateliér režie a dramaturgie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Hlavním projektem 1. ročníku je vytvoření monodramatické scénické výpovědi na autentická autobiografická témata, při němž každý student(-ka) dramaturgie a režie je autorem, režisérem i interpretem. Projekt I - monodrama v zimním semestru 2. ročníku navazuje bezprostředně na projekt předchozí. Dále je v něm rozvíjena schopnost výpovědi osobního tématu - zde však již jde o projekci osobního tématu do obecnější roviny. Studenti dramaturgie a režie společně se studenty herectví 3. ročníku v první fázi hledají společné téma, literární materiál skrze nějž lze toto téma vyjádřit, tvoří scénář monodramatu a inscenační koncepci. Celý proces tvorby by měl probíhat za maximální spolupráce všech zúčastněných za tutorského dohledu pedagogů dramaturgie, režie i herectví. Pedagogické vedení by nemělo mentorsky zasahovat do procesu tvorby, při němž jde o osvojování si schopnosti autorského vyjádření nalezeného tématu, o schopnost vedení herce a u studentů herectví především o rozvíjení schopnosti vědomé tvorby role jako ucelené kompozice (tzv. sklenutí role).
Osnova
  • Projekt III - Salon původní tvorby navazuje na Projekt II a má dále rozvíjet schopnost studentů organizovat textový či myšlenkový potenciál tak, aby byl připraven ke scénické realizaci a na této realizaci se podílet. Zatímco Projekt II má komorní ráz (většinou jde o monodrama), je ráz Salonu původní tvorby naopak velmi extrovertní a různorodý. Je již mnohem náročnjší na schopnost myslet strukturovaněji, uvědomovat si souvislosti atd.
    Výstupem Projektu III je dvoudenní cyklus představení, scénických čtení, performancí atp., který je sestaven z prací studentů Divadelní fakulty. Projekt zahrnuje pro studenty dramaturgie dramaturgickou přípravu, shromažďování textů, jejich analýzu, hodnocení, výběr, úpravu, dramaturgicko-režijní přípravu a sestavení konečného programu. V rámci výuky jsou kombinovány různé metodologické přístupy. Studenti pracují jednak individuálně, jednak se učí týmové práci (sestavení velkého programového celku).
    Projekt III. je povinný pro studenty 2. ročníku; pro ostatní studenty může být projektem v rámci osobní specializace.
Výukové metody
Pravidelná výuka
Počet hodin kontaktní výuky týdně: 8(cvičení-zkoušky s herci)
Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 4


Salon se realizuje většinou v měsících únor nebo březen; dramaturgické přípravy začínají v průběhu října. Jde tedy celkem o 4 - 5 měsíců práce, jejíž intenzita není pravidelně rozvrstvená do celé doby.
Metody hodnocení
Zápočet je udělován po realizaci Salonu na základě souvislé dramaturgické práce na tomto projektu.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/difa/leto2014/D60390C