D40172Al Divadelní seminář

Divadelní fakulta
léto 2014
Rozsah
1/1. 1 kr. 1 z 2. Ukončení: kz.
Vyučující
doc. Mgr. Aleš Bergman, Ph.D. (přednášející)
doc. MgA. Lukáš Rieger, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Igor Dostálek (přednášející)
Garance
Ateliér činoherního herectví Aleše Bergmana – Ateliér činoherního herectví – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér činoherního herectví Aleše Bergmana – Ateliér činoherního herectví – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
D40172Az Divadelní seminář
Docházka do hodin herecké výuky svého ateliéru. Absolvování 1. a 2. semestru Divadelního semináře.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Rozvíjení schopností teoretické reflexe svého oboru. Příprava na psaní delšího odborného strukturovaného textu (seminární práce).

Osnova
  • V semináři věnovaném různým teoretickým přístupům k činohernímu herectví vycházíme z předpokladu, že jakákoli humanitní "teorie" vzniká jako strukturovaná reflexe zkušenosti. Aby tedy seznamování s různými teoretickými přístupy mělo pro studenty herectví praktický význam, představujeme jim je zároveň s analýzou jejich vlastních zkušeností.

    Ve třetím a čtvrtém semestru Divadelního semináře se pokračuje v seznamování s teoretickými i praktickými konotacemi Stanislavského pedagogického působení - a to jak v dílech a práci jeho žáků-následovníků (Boleslavskij, Antarovová, Toporkov), tak i těch kteří se pod jeho vlivem vydali cestami odlišnými (Čechov, Strassberg, Mejerchold). Kromě písemných referátů z vybrané doplňkové literatury (většinou z divadelních periodik) a reflexí vlastních hereckých zkušeností píšou studenti podrobné analýzy hereckých výkonů svých spolužáků ze školního studia Marta. Ročník je uzavřen desetistránkovou seminární prací o libovolné herecké osobnosti.
Literatura
  • ANTAROVA, K.J. Besedy se Stanislavským. Praha: Svoboda, 1949. info
  • BOLESLAVSKÝ, R. Herectví: šest prvních lekcí. Praha: Československé filmové nakladatelství, 1948. info
  • ČECHOV, M. O herecké technice. Praha: Divadelní ústav, 1996. info
  • TOPORKOV, V. O.Stanislavskij při práci. Praha: Osvěta , 1951. info
  • CÍSAŘ, Jan. Dokonalost nedokonalosti. Divadlo, říjen 1967. s. 45-49. info
  • ČUŠKIN, Nikolaj. Stanislavskij a Mejerchold. Divadlo, říjen 1967. s. 10-20. info
  • HAVEL, Václav. Anatomie gagu. Praha: Torst, 1999. info
  • HOŘÍNEK, Zdenek. Herectví a rekonstrukce. In Divadlo mezi modernou a postmodernou. Praha: Ypsilo, 1998. info
  • HUBA, Martin. Vrúcny chlad na javisku môjho príbehu. (profesorská přednáška na VŠMU, 1998). Svět a divadlo 1999, č. 2. s. 58-73. info
  • LINDOVSKÁ, Naděžda. Michail Čechov a Jevgenij Vachtangov alebo Žeňa a jeho maličký fantóm. Slovenské divadlo 2003, č. 3-4. s. 189-205. info
  • LUKEŠ, Milan. Metoda a systém. Divadlo, listopad 1967. s. 9-21. info
  • STRASBERG, Lee. Cit, gesto, slovo. Divadlo, listopad 1967. s. 22-27. info
  • STUHR, Jerzy. Srdeční choroba neboli můj život v umění (úryvky ze stejnojmenné knihy). Svět a divadlo 1993, č. 3. s. 52-59. info
  • SUCHAŘÍPA, Leoš. Pokus o chronologii. Divadlo, říjen/1967. s. 1-9. info
  • VAŠÁRYOVÁ, Emília. Povolanie - herecká tvorba. (habilitační přednáška na VŠMU, 7. 2. 1994). Svět a divadlo 1994, č.3. s. 87-97. info
  • VOSTRÝ, Jaroslav. Přiznání ke Stanislavskému. Divadlo, říjen 1967. s.20-27. info
  • VYSKOČIL, Ivan. Ke studiu herectví (Řeč ku přiznání profesury v oboru herectví). Svět a divadlo 1992, č.1-2. info
Výukové metody
Seminář, referáty, seminární práce.
Metody hodnocení
Docházka.
Přednesený referát.
Odevzdané písemné práce.
Odevzdaná seminární práce.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/difa/leto2014/D40172Al