D30189Bl Rozborový seminář k praxi

Divadelní fakulta
léto 2014
Rozsah
0/2. 1 kr. 1 z 2. Ukončení: z.
Vyučující
MgA. Miroslav Jindra, Ph.D. (přednášející)
Garance
Ateliér divadlo a výchova – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér divadlo a výchova – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
D30189Bz Rozborový seminář k praxi
Předmět tvoří základ oboru 2. ročníku bakalářského stupně studia oboru Dramatická výchova. Nutno současně navštěvovat předmět "Praxe I".
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Hlavním cílem předmětu je percepce a reflexe vlastní divadelně-pedagogické práce i práce druhých. V návaznosti na předmět „Praxe I“ se studenti učí koncipovat, realizovat a reflektovat dílnu, program v oblasti divadla a výchovy a divadla ve výchově či přehlídku amatérského divadla a přehlídku zaměřenou na interpretaci textu s využitím základní divadelní terminologie. Díky těmto zkušenostem tak hledají vlastní směřování pro svou divadelně-pedagogickou praxi. Při koncipování programu, dílny či přehlídky vycházejí studenti ze svých znalostí, dovedností a způsobilostí nabytých během dosavadního studia, ale také mimo něj, především z oblasti divadelní teorie, psychologie, pedagogiky apod.

Odborné znalosti:
- dokáže vysvětlit pojem dílna a navrhnout ji s ohledem na znalosti oboru;
- dokáže vysvětlit pojem interaktivní a participační divadlo a jejich vzájemné rozdíly;
- dokáže vysvětlit pojem divadlo ve výchově;
- zná základní možnosti tvorby interaktivního či participačního divadla;
- je seznámen s možnostmi tvorby divadla pro děti a mládež;
- zná základní principy pro přípravu, realizaci a reflexi přehlídky amatérského divadla a přehlídky zaměřené na interpretaci textu.

Odborné dovednosti:
- je schopen navrhnout, realizovat a reflektovat dílnu či jinou formu z oblasti divadla a výchovy;
- je schopen navrhnout, realizovat a reflektovat určitou formu divadla ve výchově, konkrétně participační a interaktivní divadlo;
- je schopen zapojit se do inscenačního procesu jako aktivní tvůrce;
- dokáže navrhnout a zrealizovat režijně-dramaturgickou koncepci interaktivního či participačního divadlo;
- dokáže navrhnout, realizovat a reflektovat přehlídku amatérského divadla či přehlídku zaměřenou na interpretaci textu.

Obecné způsobilosti:
- dokáže převzít zodpovědnost za vedení skupiny s ohledem na specifika věku jejích členů s využitím poznatků z oblasti pedagogiky a psychologie;
- samostatně i jako člen týmu dokáže koncipovat, realizovat a reflektovat divadelně zaměřenou dílnu pro neprofesionály či daný program divadla ve výchově;
- dokáže využít metody, koncepty a formy divadla a výchovy a amatérského divadla při práci s různými věkovými skupinami;
- je schopen zorganizovat, realizovat a reflektovat přehlídku amatérského divadla či přehlídku zaměřenou na interpretaci textu;
- ústní i písemnou formou umí analyzovat a reflektovat jakoukoli formu divadla a výchovy a určitou formu divadla ve výchově;
- uplatňuje základní terminologii oboru v ústní i písemné podobě;
- dokáže reflektovat práci sebe i druhých a využít tyto poznatky v další divadelně-pedagogické praxi.
Osnova
  • Obsah předmětu:
    - analýza programů divadla ve výchově;
    - příprava programů divadla a výchovy, divadla ve výchově;
    - reflexe programů divadla ve výchově, divadla ve výchově;
    - příprava a reflexe přednesové přehlídky a přehlídky amatérského divadla.
Literatura
  • BEDNAŘÍK, A. a kol. Životné zručnosti a ako ich rozvíjať. Bratislava: Nadácia pre deti Slovenska, 2004. 232 s. ISBN 80-969209-5-2. info
  • BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál, 1998. 247 S. ISBN 8071782165. info
  • DELONGOVÁ, J.; MACKOVÁ, S.; SVOZILOVÁ, D. Vezměte do ruky knihu. Brno: KKS, 1998. 92 s. ISBN neuvedeno. info
  • LUKAVSKÁ, E. Pozor děti. Didaktické otázky vyučování orientovaného na dítě. Dobrá voda: Aleš Čeněk, 2003. 197 s. ISBN 80-86473-52-X. info
  • MACKOVÁ, S. Dramatická výchova ve škole. Brno: DIFA JAMU, 1995. 100 s. ISBN 80-85429-16-0. info
  • MACKOVÁ, S. Dramatická výchova. Brno: JAMU, 2004. 216 s. ISBN 80-85429-93-4. info
  • MACHKOVÁ, E. Základy dramatické výchovy. Praha: SPN, 1980. 159 s. ISBN neuvedeno. info
  • MACHKOVÁ, E. Drama v anglické škole. Komentované citace anglických osnov dramatické výchovy. Praha: ARTAMA, 1991. 101 s. ISBN neuvedeno. info
  • MACHKOVÁ, E. Metodika dramatické výchovy. Zásobník dramatických her a improvizací. Praha: ARTAMA, 1992. 152 s. ISBN 80-7068-105-5. info
  • MACHKOVÁ, E. Jak se učí dramatická výchova. Didaktika dramatické výchovy. Praha: AMU, 2004. 224 s. ISBN 80-7331-021-X. info
  • MAŇÁK, J.; ŠVEC, V. Výukové metody. Brno: Paido, 2003. 223 s. ISBN 80-7315-039-5. info
  • MAREŠ, J.; KŘIVOHLAVÝ, J. Komunikace ve škole. Brno: MU, CDVU, 1995. 210 s. ISBN 80-210-1070-3. info
  • MARUŠÁK, R. KRÁLOVÁ, O., RODRIGUEZOVÁ, V. Dramatická výchova v kurikulu současné školy, využití metod a technik. Praha: Portál 2008. 128 s. ISBN 978-80-7367-472-4. info
  • MORGANOVÁ, N.; SAXTONOVÁ, J. Vyučování dramatu. Hlava plná nápadů. Praha: SDV, 2001. 250 s. ISBN 80-901660-2-4. info
  • PASCH, M. aj. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál, 1998. 416 s. ISBN 80-7178-127-4. info
  • PAVLOVSKÁ, M. Komunikace a řešení problémových situací ve škole pomocí metod tvořivé dramatiky. Brno: MSD Brno, 2004. 144 s. ISBN 80-86633-24-1. info
  • PROVAZNÍK, J. Dramatická výchova a klíčové kompetence. Tvořivá dramatika 2006, roč. 17, č. 3. s. 10-11. ISSN 1211-8001. info
  • PRŮCHA, J.; WALTEROVÁ, E.; MAREŠ, J. Pedagogický slovník. 3. vydání Praha: Portál 2001. 322 s. ISBN 80-7178-579-2. info
  • RODRIGUEZOVÁ, V. Tematická výuka a dramatická výchova ve službách dějepisu. Tvořivá dramatika 2008, roč. XIX, č. 1, s. 17-26. ISSN 1211-8001. info
  • SVOZILOVÁ, D. Analýza strukturované dramatické hry v kontextu dramatické výchovy. Brno: JAMU 2005. 192 s. ISBN 80-86928-10-1. info
  • ULRYCHOVÁ I. Drama a příběh. Plánování dramatu. Tvořivá dramatika,2004, roč. 15, č. 1-4. ISSN 1211-8001. VALENTA, J. Metody a techniky dramatické výchovy. Praha: Strom, 1997. 272 s. ISBN 80-90195415. VALENTA, J. Metody a techniky dramatické výchovy. Praha:Grada Publishing, a.s., 2008. 352 s. ISBN 80-90195415. info
  • WAY, B. Rozvoj osobnosti dramatickou improvizací. Praha: ISV, 1996. 219 s. ISBN 80-85866-16-1. info
Výukové metody
Forma výuky: seminář
Metody výuky: přednáška, diskuzní metody, metody vytváření dovedností, samostatná práce studentů, práce s autorským textem atd.

Počet hodin kontaktní výuky týdně: 2
Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 1
Metody hodnocení
Zápočet na základě analýzy výsledků činnosti studenta - příprava projektu a písemná práce.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/difa/leto2014/D30189Bl