DIFA:DTPL405 Lidový tanec - didaktika - Informace o předmětu
DTPL405 Lidový tanec - didaktika
Divadelní fakultaléto 2015
- Rozsah
- 4/4/40. 2 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Ladislava Košíková (přednášející)
- Garance
- doc. Mgr. Jarmila Vondrová
Ateliér taneční pedagogiky – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér taneční pedagogiky – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Předpoklady
- EVER( DTPZ405 Lidový tanec - didaktika )
Nutné absolvovat v předchozím studiu tyto předměty: Lidový tanec metodika, Lidový tanec technika - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER") - Mateřské obory/plány
- Taneční pedagogika (program DIFA, M-TANUM)
- Cíle předmětu
- Metodika lidového tance jako teoretický předmět poskytne posluchačům teoretické znalosti a metodické postupy pro výuku lidových tanců Čech, Moravy a vybraných typů ze Slovenska. Je zaměřena na lidové tance domácí v jejich autentických formách. Cílem předmětu je však také snaha dát studentům informace o historických, geografických a společenských podmínkách života, které ovlivňovaly formování lidové taneční kultury jednotlivých tanečních oblastí. Velkou pozornost věnuje předmět hudebnímu doprovodu, který svým charakterem a stylem musí odpovídat probíranému materiálu, aby posluchači mohli zvládnout charakteristický taneční styl jednotlivých oblastí. V nadstavbové formě jsou pak posluchači seznamováni s uměleckými stylizacemi děl českých a slovenských hudebních skladatelů inspirovaných lidovým uměním (B. Smetany, A. Dvořáka, L. Janáčka, B. Martinů, V. Nováka, J. Krčka, Z. Lukáše a dalších) a možností jejich uplatnění ve výuce lidového tance na uměleckých školách.
Deskriptory: spolehlivě se orientují v typických folklorních oblastech ČR, jejich tanečních a hudebních projevech, analyzují západní a východní hudebně-písňové oblasti, typy tanců, historický vývoj, charakteristické znaky a pohyby, jsou připraveni je využít ke stylizaci v přesazích umělecké tvorby. - Osnova
- - Charakteristika folklórních oblastí z hlediska lidového tance, jednotlivé styly lidového tance, rozdělení tanců podle typů, funkce, půdorysu, rozdělení kroků lidového tance, základní principy a prvky cvičení u tyče a na volnosti, náplň vyučovací hodiny, příprava na vyučování, dětský folklór a jeho druhy
- - 1. a 2. semestr seznámí se základními pojmy lidového tance: styl, forma, obsah, taneční gesto, figura, figurace, formace, princip individuality a improvizace, taneční typologie; rozdělení tanečních kroků na kroky všeobecné a speciální, metodický postup jejich výuky dle obtížnosti; příklady jednoduchých tanců dětský folklór a metodika práce z hlediska využití všech výrazových prostředků (rytmus, tempo, dynamika, prostor) figurace a formace českých lidových tanců
- - 3. a 4. semestr: taneční varianty českých lid. tanců a tanců z Horácka s ohledem na charakterové a stylové zvláštnosti; metodický postup výuky prvků a tanců a jejich zařazení do jednotlivých ročníků dle obtížnosti; taneční oblasti - jižní Čechy, Chodsko, východní Čechy, Horácko
- - 5. a 6. semestr: taneční oblast Haná, základní taneční typy a jejich členění z hlediska historicko - společenského kontextu taneční oblast Lašska, se zřetelem k osobnosti Leoše Janáčka taneční oblast Valašska metodika výuky mužských tanců (Ondráš, Lašský skok, Odzemek) výuka zvedaček
- - 7. a 8. semestr: taneční oblast Slovácka se zameřením na stylové zvláštnosti vířivých točivých tanců a metodika jejich výuky
- - slovácký verbuňk jako “Mistrovské dílo ústního nemateriálního dědictví lidstva“ (zapsáno v UNESCO 2005)
- - stylové zvláštnosti tanečních oblastí Slovenska (Myjava, Goralská oblast, východní Slovensko, Horehroní) a jejich zařazení do výuky z hlediska obtížnosti
- - 9. a 10. semestr: prohloubení znalostí o stylových zvláštnostech jednotlivých oblastí a dokončení výuky tanečního materiálu; shrnutí a systematizace metodického postupu výuky v jednotlivých věkových kategoriích na základě získaných znalostí o stylu a technice vytváření tanečních stylizací na hudební předlohu skladatelů, kteří se ve svém díle inspirovali lidovým umění
- Literatura
- Bartoš, F.: Lid a národ I., II., Krajská knihovna Fr. Bartoše ve Zlíně, 2003. info
- Bartoš, F.: Naše děti, Krajská knihovna Fr. Bartoše, Zlín 2005. info
- Binderová, E.: České lidové tance pro 1. až 8. ročník HTŠ, SPN, Praha 1990. info
- Bonuš, F.: Dítě a tanec I.- X. díl, KKS, České Budějovice 1971- 77. info
- Bonuš, F.: Lidové tance, ÚLK Strážnice, 1996. info
- Bonuš, F.: L´udové tance iných národov, Osvetový ústav, Bratislava 1963. info
- Bonuš, F.: Úvod do teorie, praxe a metodiky lidového tance, SPN, Praha 1980. info
- Drdácký, F.: Lidové tance - české lidové tance a taneční pásma, Olympia, Praha 1983. info
- Jelínková, Z. - Kubeš, R.: Horácké tance, KN, Havlíčkův Brod 1956. info
- Jelínková, Z.: Horňácká sedlácká, OKS Hodonín, 1983. info
- Jelínková, Z.: Lidové tance na Slovácku, SNKLU, Praha 1954. info
- Jelínková, Z.: Valašské tance, SNKLU, Praha 1954. info
- Kos, B.- Struska, F.: Mužské tance lidové, naše vojsko, Praha 1953. info
- Langhammerová, J.: Lidové zvyky, Nakladatelství Lidové noviny, 2004. info
- Mátlová- Uhrová L.: Lidové tance a taneční hry z Hané I.- IV. díl, OKS, Prostějov 1979. info
- Mázorová, M., Ondrejka, K.: Slovenské l´udové tance, SPN, Bratislava 1990. info
- Odbornou literaturu doplňují sylaby, videokazety: Lidové tance z Čech, Moravy a Slezska - 10 dílů, Ústav lidové kultury, Strážnice 1994 - 97 a učební osnovy předmětů hlavního oboru (metodika a technika lidového tance). info
- Stavělová, D.: Lidové tance v guberniálním sběru z roku 1819, IPOS ARTAMA, 1996. info
- Václavík, A.: Luhačovské Zálesí, Nakladatelství Ateliér IM, Luhačovice, 2005. info
- Vycpálek, J. - Bonuš F.: České tance, UDŽ, Praha 1985. info
- Zálešák, C.: Horňácký odzemok a verbunk, SN Komenium, Praha 1950. info
- Zálešák, C.: L´udové tance na Slovensku, Bratislava 1964. info
- Zíbrt, Č.: Jak se kdy v Čechách tancovalo, Praha 1960. info
- Výukové metody
- Přednáška a seminář
- Metody hodnocení
- Ústní zkouška
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/difa/leto2015/DTPL405