DIFA:DTDZY12 Pedagogika I - Informace o předmětu
DTDZY12 Pedagogika I
Divadelní fakultazima 2024
- Rozsah
- 10/0/45. 2 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- prof. PhDr. Vlastimil Švec, CSc. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Veronika Broulíková
Ateliér tanečního a pohybového divadla a výchovy – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér tanečního a pohybového divadla a výchovy – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Rozvrh
- So 18. 1. 9:00–13:00 106
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER") - Mateřské obory/plány
- Taneční a pohybové divadlo a výchova (program DIFA, Div_vych:B)
- Cíle předmětu
- Kurz pedagogiky uvádí studenty do základní terminologie a vztahů pedagogiky jako vědy o edukaci. Zaměřuje se především na předmět pedagogiky, její strukturu, vymezení základních pedagogických kategorií jako jsou: cíle, obsahy, formy, činitele výchovy a jejich vzájemné vztahy. Poslední část kurzu je věnována charakteristice vybraných alternativních pedagogických směrů.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
- identifikovat základní pedagogické kategorie a disciplíny
- definovat pedagogiku, její hlavní představitele
- popsat strukturu pedagogiky
- orientovat se v základních pedagogických teoriích
- popsat strukturu českého vzdělávacího systému a základních dokumentech školní legislativy - Osnova
- 1. Pedagogika jako věda, předmět pedagogiky, základní pojmy, pedagogické disciplíny. 2. Základní pedagogické kategorie: cíl, obsah, forma, metoda, činitelé výchovy. 3. Činitelé výchovy, pedagog, rodinná výchova, socializace. Učitelství jako profese: osobnost učitele, vlastnosti učitele, pracovní činnosti. 4. Žák jako subjekt vzdělávání: typy inteligence, styly učení, tvořivost jako osobnostní charakteristika. 5. Specifické problémy a potřeby žáků: žák se specifickými poruchami učení, problémový žák, nadaný žák. 6. Komunikace ve škole: základní charakteristiky komunikace ve třídě, výukový dialog. Sociální klima třídy a školy: charakteristika klimatu, metody diagnostiky, práce s klimatem. 7. Škola jako instituce: česká vzdělávací soustava, školní legislativa, spolupráce rodiny a školy (škola jako komunita). 8. Školní kurikulum: rámcový vzdělávací program, školní vzdělávací program a práce s nimi. Vzdělávací politika jako rámec dění ve škole: základní dokumenty a trendy, způsoby prosazování vzdělávací politiky. 9. Alternativy a inovace ve školním vzdělávání: alternativní školy, domácí vzdělávání, inovace v práci učitele a školy
- Literatura
- Badegruber, B. Otevřené učení ve 28 krocích. Praha : Portál, 1994. info
- Cipro, M. Galerie světových pedagogů. Praha 2002. info
- Hájek, B. - Hofbauer, B. - Hrdličková, V. - Pavlíková, A. - Pávková, J.: Pedagogika volného času. Portál, Praha 1999. info
- Jůva, V. - Jůva - jr., V. Úvod do pedagogiky. Paido, Brno 1997. info
- Jůva, V. - Jůva - jr., V. Úvod do pedagogiky. 2., rozšířené. vyd. Paido, Brno 1995. info
- Jůva, V. Kapitoly z dějin pedagogiky. Paido, Brno 1996. info
- Kasíková, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Vyd. 1. Portál, Praha 1997. info
- Petty, G. Moderní vyučování. 1. vyd. Portál, Praha 1996. info
- Průcha, A.: Moderní pedagogika, Portál 1998. info
- Průcha, J. - Walterová, E. - Mareš, J. Pedagogický slovník. 2. rozšíř. a přeprac. vyd. Portál, Praha 1998. info
- Průcha, J. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Vyd. 1. Portál, Praha 2001. info
- Průcha, J. Alternativní školy. 2., upr. vyd. Portál, Praha 1996. info
- Výukové metody
- Pravidelná výuka Počet hodin kontaktní výuky týdně: 2 Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 2
- Metody hodnocení
- Písemná zkouška
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/difa/zima2024/DTDZY12