DIFA:DTDLY12 Pedagogika II - Informace o předmětu
DTDLY12 Pedagogika II
Divadelní fakultaléto 2025
- Rozsah
- 10/0/45. 2 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- prof. PhDr. Vlastimil Švec, CSc. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Veronika Broulíková
Ateliér tanečního a pohybového divadla a výchovy – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér tanečního a pohybového divadla a výchovy – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Předpoklady
- Nutné absolvovat v předchozím studiu tyto předměty: Pedagogika I
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER") - Mateřské obory/plány
- Taneční a pohybové divadlo a výchova (program DIFA, Div_vych:B)
- Cíle předmětu
- Cílem kurzu je představení základních modelů vyučování a didaktických kategorií, další část je věnována stručnému vývoji této disciplíny v průběhu 20. století a současně teoriím učení (asociativní teorie učení, teorie sociálního učení, teorie učení se vhledem, konstruktivistické teorie učení). V posední části kurzu jsou prezentovány některé inovativní metody ve vyučování, vybrané problémy školní výchovy a projekce školních vzdělávacích programů.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
- definovat základní didaktické kategorie - určit a popsat didaktické metody a jejich dělení - aplikovat vybrané didaktické metody v praxi - navrhnout a vytvořit tematický a časový plán vybraného předmětu - identifikovat problémové chování u žáka a navrhnout postupy práce v hodině - Osnova
- 1. Didaktika jako základní pedagogická disciplína, její zaměření, obsah, cíle. Didaktické principy. Didaktické kategorie forma a metoda. Didaktický test. 2. Proudy didaktického myšlení 20. Století 3. Kompetence ve vzdělávání 4. Projektování vzdělávacích cílů v rámci školních vzdělávacích programů 5. Školní forma výchovy. Vybrané vyučovací metody: frontální výuka, brainstorming, diskusní metody, výuka dramatem aj. 6. Vybrané inovativní vyučovací metody: projektová výuka, otevřené vyučování. 7. Školní kurikulum: rámcový vzdělávací program, školní vzdělávací program a práce s nimi. Vzdělávací politika jako rámec dění ve škole: základní dokumenty a trendy, způsoby prosazování vzdělávací politiky. 8. Vybrané problémy školní výchovy: nekázeň 9. Vybrané problémy školní výchovy: šikana 10. Mimoškolní forma výchovy. Volnočasové prostředí, pedagogika volného času
- Literatura
- Badegruber, B. Otevřené učení ve 28 krocích. Praha : Portál, 1994. info
- Cipro, M. Galerie světových pedagogů. Praha 2002. info
- Hájek, B. - Hofbauer, B. - Hrdličková, V. - Pavlíková, A. - Pávková, J.: Pedagogika volného času. Portál, Praha 1999. info
- Jůva, V. - Jůva - jr., V. Úvod do pedagogiky. Paido, Brno 1997. info
- Jůva, V. - Jůva - jr., V. Úvod do pedagogiky. 2., rozšířené. vyd. Paido, Brno 1995. info
- Jůva, V. Kapitoly z dějin pedagogiky. Paido, Brno 1996. info
- Kasíková, H.: Kooperativní učení, kooperativní škola, Portál , Praha 1997. info
- Petty, G. Moderní vyučování. 1. vyd. Portál, Praha 1996. info
- Průcha, J. - Walterová, E. - Mareš, J. Pedagogický slovník. 2. rozšíř. a přeprac. vyd. Portál, Praha 1998. info
- Průcha, J. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Vyd. 1. Portál, Praha 2001. info
- Průcha, J. Alternativní školy. 2., upr. vyd. Portál, Praha 1996. info
- Průcha, J. Moderní pedagogika. Vyd. 1. Portál, Praha 1997. info
- Kajhous, Z., Obst. O. Školní didaktika. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002. 447 s. ISBN 80- 7178-253-X.
- Maňák, J., Janík T., Švec, V. Kurikulum v současné škole. 1. vyd. Brno: Paido, 2008. 127 s. ISBN 9788073151751
- Výukové metody
- Pravidelná výuka Počet hodin kontaktní výuky týdně: 2 Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 2
- Metody hodnocení
- Písemná zkouška Ústní zkouška
- Další komentáře
- Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (léto 2025, nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/difa/leto2025/DTDLY12