DSPZ006 Psychologie v kontextu uměleckého výzkumu

Theatre Faculty
Winter 2024
Extent and Intensity
1/1/2. 2 credit(s). Type of Completion: graded credit.
Teacher(s)
doc. Mgr. Lucie Hornová, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. MgA. Hana Slavíková, Ph.D.
Doctoral studies Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Doctoral studies Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Prerequisites (in Czech)
TYP_STUDIA(D)
Vzhledem k tomu, že se jedná o předmět v zimním semestru I. ročníku studia, nemá žádnou prerekvizitu.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem dvousemestrálního předmětu je umožnit studentům přehled v základních teoriích osobnosti, nabídnout jim orientaci v oboru psychologie ve vztahu k umělecké tvorbě a vzhledem k tématům jejich disertačních prací a výzkumu. Konkrétně se jedná o:
- Porozumění psychohygienické roli výzkumu, prohloubení a využití sebereflexe a prohloubení komunikačních dovedností, ať už na poli prezentace/hodnocení daného díla, směrem ke studentům, či s jedinci se specifickým druhem patologie
- Porozumění roli a výzkumu v umění (Artistic research, Action research, Practitioner research), porozumět principům výzkumu, sebereflexe jako zdroj dat pro výzkum
- Rozvoj schopnosti vytvoření odstupu – metapozice při hodnocení vlastních i cizí práce, diskurzivní analýza, prohloubení sebereflexe, práce se signály vlastního těla
- Rozvoj a prohloubení pedagogických schopností (poskytování zpětné vazby, rozvoj kreativity a individuality studentů, schopnost dialogického vedení)
- Porozumění základům psychopatologie a práce s lidmi s psychickými problémy či závislostmi
- Osvojení si potřebné psychologické teorie vzhledem k individuálním tématům disertačních prací (individuální konzultace)
- Osvojení si schopnosti komunikovat na téma disertační práce v anglickém jazyce (individuální konzultace v angličtině)
Syllabus (in Czech)
  • Obsahem dvousemestrálního předmětu je:
  • 1. Úvod do teorie vědy, co je to výzkum. Heuristická role výzkumu. Psychohygienická role výzkumu. Typy výzkumu. Kvantitativní výzkum. Kvalitativní výzkum. Action research. Practitioner research. Artistic research.
  • 2. Post-moderní přístupy k vědě. Postmoderní přístupy v psychologii. Sociální a vztahový konstrukcionismus. Vytváření sdíleného porozumění. Naslouchání. Empatie. Coordinated action. Praktická cvičení.
  • 3. Mindfulness. Meditace. Flow. Role emocí. Emoce jako tělesné reakce. Emoce a identita. Sebereflexe jako součást identity. Spokojenost Praktická cvičení
  • 4. Emoce. Nemoce. Práce s hranicemi. Psychosomatické souvislosti. Sebereflexe a psychosomatické potíže. Supervize. Psychohygiena. Teorie sociální dělohy. Praktická cvičení
  • 5. Porozumění vlastním reakcím. Přenos, proti-přenos. Obrané mechanismy. Prokrastinace. Osobnostní a profesionální rozvoj. Schopnost sebereflexe a sdílené sebereflexe. Praktická cvičení.
  • 6. Agrese. Auto-agrese. Práce s hranicemi. Souvislost mezi agresí a depresí. Role agrese u mužů a u žen. Teorie C. G. Junga. Praktická cvičení
  • 7. Role ve skupině. Práce se skupinou. Vedení skupiny. Transakční analýza.
  • 8. Svoboda a zodpovědnost z psychologického pohledu.
  • 9. Dialog a rozhovor. Dialogický přístup k vedení. Charakteristika „dialogického dialogu“. Praktická cvičení. Základy psychopatologie s důrazem na způsoby komunikace: deprese, mánie, úzkost, obsese, praktická cvičení.
  • 10. Základy psychopatologie s důrazem na způsoby komunikace: psychická krize, psychóza, závislosti, poruchy příjmu potravy, psychosomatické reakce-praktická cvičení
  • 11. Základy psychopatologie s důrazem na způsoby komunikace: trauma. Tvůrčí zpracování traumatu. Logoterapie, práce se smyslem. Psychické vlastnosti traumatu.
  • 12. Porozumění základům vývojové psychologie. Teorie vývojových období, vývojového úkolu. Regres. Stručný přehled vývojových teorií. Ericksonova teorie vývoje.
  • 13. Jak učit to, co umím. Post-moderní přístup k učení. Učení jako rozvoj identity. Rozvoj kreativity a individuality u studentů. Praktická cvičení
Literature
  • Arnheim, R.: Art and Visual Perception, L.A. 1960.
  • Arnheim, R.: Visual Thinking, London 1970.
  • Berne, E.: Jak si lidé hrají, Praha 1970.
  • Byle, G.: Imagination, In: Essays in Phisophical Psychology, London 1967.
  • Čačka, O.: Psychologie imaginativní výchovy a vzdělávání s příklady aplikace, Brno 1999.
  • Černoušek, M.: Psychologie životního prostředí, Praha 1986.
  • Černoušek, M.: Sby, Praha 1988.
  • Eco, U.: Sémiotika divadelního představení, In Dramatické umění, sv. 2, Praha 1968, str. 44 - 53.
  • Elkonin, D. B.: Psychológiva hry, Bratislava 1980.
  • Freud, S.: Výklad snů, Praha 1937.
  • Fromm, E.: Sny a mýty, Bratislava 1970.
  • Fugy, H.: Imagination, N.Y. 1985.
  • Henry, W. E.: The Anylysis of Fantasy, London 1956.
  • Hlavsa, J. - Jurčová, M.: Psychogické metody zisťovania tvorivosti, Bratislava 1978.
  • Honzík, K.: Tvorba životního slohu, Praha 1976.
  • Izard, C. E.: Human Emotions, N.Y. 1982.
  • Jahoda, G.: Psychology and Antropology, N.Y. 1982.
  • Jung, C. G.: Duše moderního člověka. Brno: Atlantis 1994.
  • Klinger, E.: Structure and Funkcion of Fantasy, N.Y. 1971.
  • Kowzan,T.: Znak v divadle, Praha 1973.
  • Křivohlavý, J.: Hra a komunikativní dovednosti, Praha 1971.
  • Kulka, J.: Komplexní analýza uměleckého díla, Praha 1986.
  • Lewis, D.: Tajná řeč těla, Praha 1993.
  • Millardová, S.: Psychologie hry, Praha 1978.
  • Osborn, A.: Applied Imagination, N.Y. 1967.
  • Plitchik, R.: The Emotions, Facts, Theories and New Model, N.Y. 1962.
  • Rappoport, S. Ch.: Umenie a emócie, Bratislava 1979.
  • Read, H.: Výchova uměním. Praha, Odeon 1967.
  • Read, H.: The Philosophy of Modern Art, London 1975.
  • Rodari, G.: Grammatika fantazii /překlad z italštiny/, Moskva 1990.
  • Sheikh, A. A.: Imagination, N.Y. 1985.
  • Uždil, J.: Mezi uměním a výchovou, Praha 1988.
  • Viewegh, L.: Fantazie, Praha 1986.
Teaching methods (in Czech)
Přednáška
Assessment methods (in Czech)
Klasifikovaný zápočet
Podmínkou klasifikovaného zápočtu v zimním semestru je úspěšné absolvování závěrečného kolokvia.
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course is taught annually.
The course is taught: in blocks.
The course is also listed under the following terms Winter 2023.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/course/difa/winter2024/DSPZ006