DSPZ004 Umění v kontextu společenských věd

Divadelní fakulta
zima 2024
Rozsah
1/1/8. 5 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
doc. MgA. Jan Motal, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. MgA. Hana Slavíková, Ph.D.
Ateliér doktorských studií – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér doktorských studií – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
TYP_STUDIA(D)
Vzhledem k tomu, že se jedná o předmět v zimním semestru I. ročníku studia, nemá žádnou prerekvizitu.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studující s klíčovými tématy současných společenských věd (sociologie, politologie, psychologie, mediální studia), které pomáhají porozumět umění v současném světě, a ukázat možnosti využití konceptů a teorií, jež nabízejí, pro umělecký výzkum. Důraz je kladen především na kritické přístupy, které vysvětlují roli umění v pozdně-moderní společnosti, politické i ekonomické souvislosti umělecké tvorby, roli médií a vztah umění a veřejné sféry (publika, kontrapublika). Předmět poskytuje studujícím mapu, na jejímž základě se budou lépe orientovat v tom, jak pojímají umění sociální vědy, budou připraveni vést s vědci příslušných oborů produktivní dialog a využívat výsledky jejich bádání pro vlastní tvůrčí práci.
Osnova
  • 1) Vztah umění a vědy – paradigmatické změny ve společenských vědách v druhé polovině 20. století, metodologické souvislosti a inspirace
  • 2) Východiska kritického přístupu k umění – ideologie, vztah umění a politické ekonomie, umění a modernita, neoliberalismus
  • 3) Umění jako sociálně konstruovaný jev – dělba práce (a problém odcizené práce), habitus/symbolická ekonomie (a problém autonomie uměleckého pole), profesionalizace (a deprofesionalizace)
  • 4) Umění a média – definice médií, jejich vztah k moderní společnosti, účinky médií (sociální psychologie médií), populární kultura a vysoká kultura (J. Fiske), midkult, nová média, informační společnost
  • 5) Teorie veřejné sféry a publik – veřejnost a veřejná sféra (Habermas), kritika veřejné sféry – publika, kontrapublika, dialog, problematika veřejné sféry na pracovišti (N. Fraser, J. M. Roberts aj.)
  • 6) Gender, sexualita a rasismus – gender a stereotypy, problematika objektivizace, dehumanizace, instrumentalizace lidského těla a sexuality, postkoloniální myšlení ve vztahu k umění
Literatura
  • Theodor W. Adorno, Teze k sociologii umění. Sociologický časopis 3, 1967, č. 4, s. 421–424.
  • Pierre Bourdieu, Teorie jednání. Praha: Karolinum, 1998.
  • John Fiske, Jak rozumět populární kultuře. Praha: Akropolis, 2017.
  • Jürgen Habermas, Strukturální proměna veřejnosti. Praha: Filosofia, 2000.
  • Andrew Heywood, Politické ideologie. Praha: Aleš Čeněk, 2008.
  • Karol Jakubowicz, Nová ekologie médií. Zlín: Verbum, 2013.
  • Jakub Macek, Média v pohybu: K proměně současných českých publik. Brno: Masarykova univerzita, 2015.
  • Denis McQuail, Úvod do teorie masové komunikace. Praha: Portál, 2009.
Výukové metody
Seminář
Metody hodnocení
Klasifikovaný zápočet
Předmět je vyučován jako seminář, zakončen je písemnou prací (otevřené otázky) a esejem (2–3 normostrany, identifikace potenciálních průniků mezi uměleckým výzkumem a společenskými vědami ve vlastní disertaci).
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/difa/zima2024/DSPZ004