DSPL002 Teoreticko-metodologický seminář

Divadelní fakulta
léto 2025
Rozsah
1/1/8. 5 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
doc. MgA. David Drozd, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. MgA. Hana Slavíková, Ph.D.
Ateliér doktorských studií – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér doktorských studií – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
TYP_STUDIA(D)
Úspěšné absolvování předmětu Teoreticko-metodologický seminář v zimním semestru I. ročníku studia.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Smyslem kurzu je zmapovat různé metodologické přístupy k umění tak, aby studenti mohli vědomě vybírat z možných přístupů a kombinovat je se vlastním výzkumu.
Osnova
  • Osnova je vytvářena každý rok individuálně s ohledem na zaměření disertačních prací studentů tak, aby reflektovala problematiku výzkumu daných médií. Vždy zahrnuje seznámení s těmito oblastmi:
  • 1) zachycení tvůrčího/zkušebního procesu (auto etnografické a sebe reflexivní pohledy),
  • 2) dílo jako znak a struktura (strukturální a sémiotické přístupy),
  • 3) dílo jako fenomén a setkání (hermeneutické a fenomenologické přístupy),
  • 4) dílo jako působení (performativní přístupy a divadelní antropologie) 4) dílo ve společenském kontextu (sociologické přístupy).
Literatura
  • Fischer-Lichte, Erika.: Čím je představení v kultuře performancí? Pokus o definici. Divadelní revue, 2009, 3, s. 13-21.
  • Veltruský, Jiří: Příspěvky k teorii divadla, Divadelní ústav, Praha 1994.
  • Fische-Lichte, Erika. Estetika performativity, Na konári, Mníšek pod Brdy: Na konári, 2011.
  • Pokorný, Petr: Hermeneutika jako teorie porozumění, Praha: Vyšehrad 2006.
  • Staiger, Emil: Základní pojmy poetiky nebo Umění interpretace, Praha: Československý spisovatel, 1969.
  • Schechner, Richard: Performancia: teórie, praktiky, rituály. Bratislava: Divadelný ústav, 2009.
  • Pilátová, Jana. Hnízdo Grotowského: na prahu divadelní antropologie. Praha: Divadelní ústav, 2009.
  • Petr Sczcepanik (ed): Nová filmová historie: antologie současného myšlení o dějinách kinematografie a audiovizuální kultury. Vyd. 1. Praha: Herrmann & synové, 2004.
Výukové metody
Přednáška + seminář
Metody hodnocení
Klasifikovaný zápočet
Podmínkou získání klasifikovaného zápočtu je průběžná práce na dílčích úkolech během semestru (prezentace vybraného metodologického přístupu) a odevzdání závěrečné práce (reflexe základních metodologických otázce vlastního výzkumu).
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2024.