DIFA:DSCZX06 Symbolism - Course Information
DSCZX06 Symbolism
Theatre FacultyWinter 2016
- Extent and Intensity
- 2/0/0. 1 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- Ing. Martin Mrskoš (lecturer)
- Guaranteed by
- doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D.
Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts - Timetable
- Tue 17:30–19:00 MARTA_UCEBNY
- Prerequisites (in Czech)
- EVER( DSCLX06 Symbolism )
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Stage Design (programme DIFA, B-DRAUM)
- Stage Design (programme DIFA, N-DRAUM)
- Course objectives (in Czech)
- Seznámit studenta s problematikou interpretace symbolů na podkladě teorie symbolů, jakožto syntetizující komplexní discipliny používající logicko-deduktivní a analogicko-imaginativní postupy (kontradikce klasické dvojice logos-mythos), s důrazem na jejich korektnost a jednoznačnost a na srozumitelnost a uchopitelnost interpretace.
Student si osvojuje schopnost docházet k logickým závěrům aplikací pomocných věd (heraldika, mytologie, etymologie aj.) a se střízlivým odstupem sjednotit vlastní vnitřní zkušenost – poukazem na zkušenost vnější – v aktu pochopení symbolu v jeho dvou rovinách: zjevné, doslovné – a skryté, duchovní.
Bude tak umět využít nabytých zkušeností a samostatně dospět k originálnímu synkretizujícímu výtvarnému řešení divadelní výpravy (scéna, kostýmy, rekvizity atd.).
Výklad dramatu podle zadání hlavního pedagoga. - Syllabus (in Czech)
- Symbolika
- dvojznačnost symbolů. Nebeský svět. Střed a osa světa.
- elementární prostředníci (média): oheň, voda, země, vzduch
- vesmírní prostředníci: planety, čísla a barvy. Theosofická teorie
Rituály a mýty
- příklady slovanských astraloganů (Czubrynski)
- rozbor antického mýtu (A. Fux)
- příklad poetického rozboru mýtu (R.Graves)
Řemeslné myšlení
- symbol jako most mezi věcí a představou (architektura, divadlo)
Znaky a teorie gesta
- Symbolika
- Literature
- recommended literature
- Benoist. L: Znaky, symboly a mýty. Victoria Publishing, Praha 1995. info
- Canetti, E: Masa a moc. Arcadia, Praha 1994. info
- Czubrynski, Dr. A.: Slovanské mythydynastické jako astralogemy. Sfinx, Praha 1925. info
- Eliade, M.: Od Zalmoxida k Čingischánovié. Argo, Praha 1997. info
- Fux, A.: O tajné mluvě a mythechpři obřadech hellenských. Unie, Praha 1905. info
- Graves, R.: The White Goddess. - A historical grammer of poetic myth. Faber and Faber, London. info
- Jennings, H.: The Rosicrucians. - Their Rites and Mysteries. George Routledge and Sons, Ltd., London. info
- Machaek, V.: Etymologický slovník jazyka českého. NLN, Praha 1997. info
- McLuhan.: Člověk, média a elektronická kultura. Jota, Brno 2000. info
- McLuhan.: Jak rozumět médiím. Odeon, Praha 1991. info
- Zíbrt, Č.: Seznam pověr a zvyklostí pohanských z VIII. věku. Academia, Praha 1995. info
- Teaching methods (in Czech)
- * Pravidelná výuka
* Počet hodin kontaktní výuky týdně: 2
* Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 0 - Assessment methods (in Czech)
- Zápočet na základě docházky
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- Information on course enrolment limitations: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
- Enrolment Statistics (recent)
- Permalink: https://is.jamu.cz/course/difa/winter2016/DSCZX06