DIFA:DPHLX04 Aesthetics of Theatre and Dram - Course Information
DPHLX04 Aesthetics of Theatre and Drama
Theatre FacultySummer 2024
- Extent and Intensity
- 1/1/8. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- prof. PhDr. Petr Osolsobě, Ph.D. (lecturer)
- Guaranteed by
- prof. MgA. Hana Slavíková, Ph.D.
Doctoral studies Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Doctoral studies Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts - Timetable
- Tue 20. 2. 12:00–13:30 ucebna_A, Tue 5. 3. 12:00–13:30 ucebna_A, Tue 19. 3. 12:00–13:30 ucebna_A, Tue 2. 4. 12:00–13:30 ucebna_A, Tue 23. 4. 12:00–13:30 ucebna_A, Tue 7. 5. 12:00–13:30 ucebna_A
- Prerequisites (in Czech)
- Předpokladem je základní znalosti z oboru antického a moderního dramatu (klasická díla dramatická a některá díla teoretická, např. Aristotelova POETIKA).
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Dramatic Arts (programme DIFA, D-DRAUM) (2)
- Dramatická umění (programme DIFA, Draum:D)
- Course objectives (in Czech)
- Cílem je hlubší výklad, aplikace a osvojení estetických pojmů, které se vztahují k teorii divadla a dramatu (viz níže). Posluchač, který kurs absolvuje, dokáže cílevědomě a kriticky používat odbornou terminologii, zvyšuje úroveň výkladu, naučí se ujasnit si vlastní umělecký, případně teoretický záměr.
- Syllabus (in Czech)
- Vztah umělecké praxe a teoretického uchopení; důležitost rozlišení teoretické a praktické oblasti; pojem získané dovednosti v kontrastu k teoretickému poznatku, co jsou to estetické univerzálie; základní typy est. univerzálií; základní estetické normy a hodnoty; otázky psychologie vnímání, důležitost žánru v rámci ekonomie estetického požitku; Englišova teorie hospodářství a její aplikace, Aristotelova teorie dramatu a teorie tragična; otázky katarze a dramatického děje. Zichova teorie dramatického umění a herecké tvorby. Otázky umělecké stylizace, „minimální podobnosti“ a srozumitelnosti.
- 1) Umění jako reprezentace (teorie mimeze a dějiny výkladů tohoto pojmu.)
- 2) Katarze a její výklady (Lessing, Goethe, Kierkegaard, Gadamer, Janko, Haliwell).
- 3) Katarze jako nácvik reakce odpovídající "ctnosti" spočívající ve středu mezi extrémy (Aristotelés, EN kn. 1-3).
- 4) Otakar Zich a jeho Estetika dramatického umění, princip dramatičnosti, teorie herecké postavy, princip stylizace aj.
- 5) Divadlo jako "komunikace komunikací o komunikaci". Sémiologie a strukturální výklad fenoménu divadla u Iva Osolsobě.
- Literature
- required literature
- Aristotelés. Poetika. Praha: Nakladatelství Svoboda, 1996. ISBN 80-205-0295-5. info
- Osolsobě, Ivo: Ostenze, hra, jazyk. Sémiotické studie. Host, Brno 2002. info
- Zich, O.: Estetika dramatického umění. Praha 1986, 2.vyd. info
- not specified
- OSOLSOBĚ, Petr. Umění a ctnost. Barrister, Brno 2013.
- Teaching methods (in Czech)
- seminář
- Assessment methods (in Czech)
- zkouška
- Language of instruction
- Czech
- Enrolment Statistics (recent)
- Permalink: https://is.jamu.cz/course/difa/summer2024/DPHLX04