DMAZ107 Úvod do teorie divadla

Divadelní fakulta
zima 2014
Rozsah
0/2/0. 1 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
doc. Mgr. Miroslav Ondra (přednášející)
Garance
MgA. Stanislav Slovák
Ateliér muzikálového herectví Doda Gombára – Ateliér muzikálového herectví – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér muzikálového herectví Doda Gombára – Ateliér muzikálového herectví – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
EVER ( DMAL107 Úvod do teorie divadla )
Absolvování: DMAZX04 Vstupní kurz.
Docházka do hodin: DMAZ101 Herectví I.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Rozvíjení schopností teoretické reflexe svého oboru.
Cílem schopnost dokázat používat při analýze vybraných divadelních představení pojmy a úhly pohledu, které jim byly v rámci semináře představeny. Dále student musí zvládnout pohlížet na herecký výkon jako na svébytnou a důležitou část divadelní inscenace a umět jej správně analyzovat.
Osnova
  • Seminář je věnovaný různým teoretickým přístupům k herectví. Vycházíme z předpokladu, že jakákoli humanitní „teorie“ vzniká jako strukturovaná reflexe zkušenosti. Aby tedy seznamování s různými teoretickými přístupy mělo pro studenty herectví adekvátní (praktický) význam, představujeme jim je zároveň s analýzou jejich vlastních zkušeností.
  • Tématem semináře jsou reflexe jejich dosavadních zkušeností v rolích diváků. Pro základní orientaci na „mapě divadelních teorií“ pořádáme témata jednotlivých lekcí ve dvou liniích: v jedné jsou představovány vždy dva vzájemně se polarizující úhly pohledu na určitý divadelní fenomén; ve druhé exkurzy věnované vybraným pojmům zachycujícím ústřední problémy vybraných divadelních estetik. Přednášená témata jsou vždy objasněna v rovině ideové, zasazena do historického kontextu a demonstrována na aktuálních brněnských inscenacích.
  • Pořadí a témata hodin se mohou měnit například na základě aktuálního brněnského divadelního dění. Stabilními tématy bývají:
  • První linie:
  • - Způsoby ručení: autorské vs. interpretační.
  • - Způsoby zpracování fabule: dramatické vs. epické.
  • - Způsoby inscenování: iluzivní vs. anti-iluzivní. Druhá linie:
  • - Funkce v interpretačním divadle: autor, režisér, dramaturg, herec.
  • - Základní jednotky dramatu: situace, jednání, konflikt.
  • Kromě toho doprovází seminář čtyři písemné úkoly, které studenti na seminářích prezentují formou referátů: prvním je detailní reflexe vybrané divadelní inscenace (2-3 strany), reflexe (2-3 strany) vybrané herecké monografie (nabídka viz doporučená literatura k Vstupnímu kurzu); dalším pak tři krátké analýzy (po zhruba 1/2 straně) zhlédnutých brněnských divadelních představení a posledním dvoustránková reflexe vybraného jevištního hereckého výkonu.
Literatura
    povinná literatura
  • Hořínek, Z. Drama, divadlo, divák. Brno : JAMU. 1991. ISBN 80-85429-02-0. info
    doporučená literatura
  • Pavis, P.: Divadelní slovník, Divadelní ústav, Praha 2003. info
  • Pavlovský, P. a kol. Základní pojmy divadla - teatrologický slovník. Praha: Nakladatelství Libri a Národní divadlo, 2004. ISBN 80-7277-194-9. info
Výukové metody
Seminář, přednáška, referát, audiovizuální projekce, diskuse.
Metody hodnocení
Docházka.
Přednesený referát.
Odevzdané písemné práce.
Písemný test.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/difa/zima2014/DMAZ107