DHAL110 Theatre - seminar

Theatre Faculty
Summer 2025
Extent and Intensity
1/1/1. 1 credit(s). Type of Completion: graded credit.
Teacher(s)
doc. Mgr. Aleš Bergman, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. MgA. Lukáš Rieger, Ph.D.
Aleš Bergman Dramatic Acting Department – Dramatic Acting Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Aleš Bergman Dramatic Acting Department – Dramatic Acting Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Prerequisites (in Czech)
Absolvování: DHAZ110 Theatre - seminar.
Docházka do hodin: DHAZ101 Acting.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Porozumění a užívání divadelní terminologie v závislosti na kontextu a dynamické povaze frekventovaných termínů zejména ve vztahu k tvůrčím principům a složkám současného činoherního herectví:
interpretace, improvizace, reprodukční umění, složka osobnostní, autorská, herecké téma, dramatický prototext, režijní partitura, herecký part, metatext role jako dílo interpreta - herce, styl, žánr, divadelní prostor a zapojení hlediště, postava jako konstrukt vznikající v představivosti divákově.
Learning outcomes (in Czech)
Studující si upevní přístup k herectví jako k tvořivé, vědomé a odpovědné společensky orientované existenci v kolektivu spolutvůrců, sdílejících tvůrčí proces s díváky.
Studující získají přehled o formách kompozice představení, vnějších a vnitřních režijních prostředcích, možnostech herecké souhry, spoluhry, o možnostech řešení mizanscény a realizaci obsahů temporytmickými kvalitami a změnou dimenzí všech složek inscenace.
Studující získají schopnost vnímat konstrukt jevištní postavy, dramatické situace, vyjadřovaný a pociťovaný status v rámci dramatické situace a jeho proměny.
Syllabus (in Czech)
  • Vedení tvůrčího a projektového deníku
  • Studující si povedou projektový deník o všech tvůrčích individuálních úkolech, jeho jednotlivých fázích, vhodné terminologii, kterou při práci používají a prakticky si ji osvojili.
  • Pokladnice s nástroji
  • Studující si povedou katalog nástrojů herce a související terminologie, které si prakticky osvojili či získali teoretickým studiem. Vytvoří si karty “moje pokladnice s nástroji”.
  • Analytická reflexe odborné listeratury
  • Studující zpracují teoretickou či memoárovou knihu z oblasti herectví formou analytické reflexe funkčních podnětů k herecké tvorbě a pro život tvůrce.
  • Studium uměleckých a mediálních děl, literatury
  • Studující reflexe ze studia (shlednutých představení, filmů, literatury, výtvarných a performativních projektů, mediálních projevů) zveřejní minimálně 1x měsíčně formou podcastu s 1 - 3 účastníky nebo osobního zvukového deníku.
  • Kolokvium: herecký dopis ke svým osmdesátinám
  • Zpověď studujícího o svých tvůrčích ambicích, programech a směřování, aktivně naslouchá svému osmdesátníkovi a jako osmdesátník sám sobě, pohled zpět na studijní rok a dopředu k tvůrčímu životu, kde stojím, co už tvořit umím a na čem ještě do osmdesáti zapracuji, východiska, závazky, rozhodnutí a touhy herecké (tvůrčí licence a mystifkace jsou povoleny).
Literature
    recommended literature
  • LUKAVSKÝ, Radovan: Stanislavského metoda herecké práce. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1978. info
  • Pazderková, I. Keith Johnstone - IMPRO - Improvisation and the Theatre. Seznámení a zamyšlení se nad Johnstonovými metodami herecké improvizace. Brno: 2003. Diplomová práce na Divadelní fakultě Janáčkovy akademie múzických umění. Vedoucí diplomové práce Doc. MgA. Nika Brettschneiderová. info
  • Stanislavskij, K. S. Moje výchova k herectví: Tvůrčí proces ztělesňování. info
  • Stanislavskij, K. S. Moje výchova k herectví: Z deníku hereckého adepta. info
Teaching methods (in Czech)
Seminář, přednáška, referát, projekce, kolokvium, individuální konzultace.
Assessment methods (in Czech)
Klasifikovaný zápočet udělovaný pedagogem. Klasifikovaný zápočet vychází z parametrů: docházka, monitoring osobních projektů, přednesený referát, zprávy o diváckém zážitku, orientace v současné divadelní tvorbě, příspěvek na kolokviu.
Language of instruction
Czech
Follow-Up Courses
Further Comments
The course is taught every week.
The course is also listed under the following terms Summer 2015, Summer 2019, Summer 2020, Summer 2021, Summer 2022, Summer 2023, Summer 2024.
  • Enrolment Statistics (Summer 2025, recent)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/course/difa/summer2025/DHAL110