DHAL103 Technika mluveného projevu I
Divadelní fakultaléto 2025
- Rozsah
- 0/1/1. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- MgA. Jana Štvrtecká - Kaločová (přednášející)
- Garance
- doc. MgA. Lukáš Rieger, Ph.D.
Ateliér činoherního herectví Aleše Bergmana – Ateliér činoherního herectví – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér činoherního herectví Aleše Bergmana – Ateliér činoherního herectví – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Předpoklady
- Zdravý hlasový a mluvní aparát.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Činoherní herectví (program DIFA, Her_Tvo:M)
- Cíle předmětu
- Na základě rytmu, dechu řeči a pohybu vnímáme a pozorně sledujeme svou řeč, její tvar i vibraci. Naším cílem je autentický a spontánní mluvní projev. Jedná se nám o zachycení pravdy slovním jednáním. Letní semestr je ukončen semestrální zkouškou připravených textů.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen vnímat správné posazení mluvního hlasu, ve své přirozené hlasové poloze modulovat a intonovat. Dokáže čistě artikulovat. Má osvojenou teorii tvoření hlásek.
- Osnova
- Hlas Zdůrazníme vědomí fyzického fondu - mluvidel - dýchacího ústrojí - rezonančních dutin Postupně nalézáme přirozený hlasový charekter hlasu studenta. Zlepšujeme kvalitu tónu. Začínáme cvičit průraznost hlasu.
- Dikce Pracujeme na čistotě souhlásek a samohlásek. Cvičíme ohýbání slov. Procvičujeme správné přízvuky slovní a větné.
- Literatura
- doporučená literatura
- Hůrková - Novotná J., Makovičková H., Základy jevištní mluvy 1. info
- Pavel Eisner: Čeština poklepem i poslechem, J.Poláček-B.Just 1996
- Horst Coblezer,Franz Muhar: Dech a hlas, AMU Praha 2001
- Ernst Sturmer: Dýchej zdravě, Železný Praha 2002
- Glen Parková Glen Park, Umění proměny, Překl. Renata Korpaková, Praha Alternativa 1996. info
- Kristina Linklater: Freeing the natural voice, Drama Book Publisher New York
- Vyštejn J. : Vady výslovnosti. info
- Výukové metody
- V různých situacích procvičujeme aktivní hlasové a mluvně pohybové jednání. Pokračujeme nápravou nedostatků a špatných návyků v mluvě, podle potřeb jednotlivých posluchačů.
- Metody hodnocení
- Docházka. Plnění zadávaných domácích úkolů. Postupný pokrok v individuálně sledovaných mluvních nedostatcích.
- Navazující předměty
DHAL103 Technika mluveného projevu I
Divadelní fakultaléto 2024
- Rozsah
- 0/1/1. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- MgA. Simona Kurská (přednášející)
- Garance
- doc. MgA. Lukáš Rieger, Ph.D.
Ateliér činoherního herectví Lukáše Riegra – Ateliér činoherního herectví – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér činoherního herectví Lukáše Riegra – Ateliér činoherního herectví – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Rozvrh
- St 13:40–17:00 203, Čt 12:00–17:45 301
- Předpoklady
- Zdravý hlasový a mluvní aparát.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Činoherní herectví (program DIFA, Her_Tvo:M)
- Činoherní herectví (program DIFA, M-DRAUM)
- Cíle předmětu
- Na základě rytmu, dechu řeči a pohybu vnímáme a pozorně sledujeme svou řeč, její tvar i vibraci. Naším cílem je autentický a spontánní mluvní projev. Jedná se nám o zachycení pravdy slovním jednáním. Letní semestr je ukončen semestrální zkouškou připravených textů.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen vnímat správné posazení mluvního hlasu, ve své přirozené hlasové poloze modulovat a intonovat. Dokáže čistě artikulovat. Má osvojenou teorii tvoření hlásek.
- Osnova
- Hlas Zdůrazníme vědomí fyzického fondu - mluvidel - dýchacího ústrojí - rezonančních dutin Postupně nalézáme přirozený hlasový charekter hlasu studenta. Zlepšujeme kvalitu tónu. Začínáme cvičit průraznost hlasu.
- Dikce Pracujeme na čistotě souhlásek a samohlásek. Cvičíme ohýbání slov. Procvičujeme správné přízvuky slovní a větné.
- Literatura
- doporučená literatura
- Hůrková - Novotná J., Makovičková H., Základy jevištní mluvy 1. info
- Pavel Eisner: Čeština poklepem i poslechem, J.Poláček-B.Just 1996
- Horst Coblezer,Franz Muhar: Dech a hlas, AMU Praha 2001
- Ernst Sturmer: Dýchej zdravě, Železný Praha 2002
- Glen Parková Glen Park, Umění proměny, Překl. Renata Korpaková, Praha Alternativa 1996. info
- Kristina Linklater: Freeing the natural voice, Drama Book Publisher New York
- Vyštejn J. : Vady výslovnosti. info
- Výukové metody
- V různých situacích procvičujeme aktivní hlasové a mluvně pohybové jednání. Pokračujeme nápravou nedostatků a špatných návyků v mluvě, podle potřeb jednotlivých posluchačů.
- Metody hodnocení
- Docházka. Plnění zadávaných domácích úkolů. Postupný pokrok v individuálně sledovaných mluvních nedostatcích.
- Navazující předměty
DHAL103 Technika mluveného projevu I
Divadelní fakultaléto 2023
- Rozsah
- 0/1/1. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Adriana Růžičková (přednášející)
MgA. Katarína Tlapák (přednášející) - Garance
- doc. MgA. Lukáš Rieger, Ph.D.
Ateliér činoherního herectví Lukáše Riegra – Ateliér činoherního herectví – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér činoherního herectví Lukáše Riegra – Ateliér činoherního herectví – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Rozvrh
- Po 13:30–17:30 106, St 10:00–11:45 203
- Předpoklady
- Zdravý hlasový a mluvní aparát.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Činoherní herectví (program DIFA, Her_Tvo:M)
- Činoherní herectví (program DIFA, M-DRAUM)
- Cíle předmětu
- Na základě rytmu, dechu řeči a pohybu vnímáme a pozorně sledujeme svou řeč, její tvar i vibraci. Naším cílem je autentický a spontánní mluvní projev. Jedná se nám o zachycení pravdy slovním jednáním. Letní semestr je ukončen semestrální zkouškou připravených textů.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen vnímat správné posazení mluvního hlasu, ve své přirozené hlasové poloze modulovat a intonovat. Dokáže čistě artikulovat. Má osvojenou teorii tvoření hlásek.
- Osnova
- Hlas Zdůrazníme vědomí fyzického fondu - mluvidel - dýchacího ústrojí - rezonančních dutin Postupně nalézáme přirozený hlasový charekter hlasu studenta. Zlepšujeme kvalitu tónu. Začínáme cvičit průraznost hlasu.
- Dikce Pracujeme na čistotě souhlásek a samohlásek. Cvičíme ohýbání slov. Procvičujeme správné přízvuky slovní a větné.
- Literatura
- doporučená literatura
- Hůrková - Novotná J., Makovičková H., Základy jevištní mluvy 1. info
- Pavel Eisner: Čeština poklepem i poslechem, J.Poláček-B.Just 1996
- Horst Coblezer,Franz Muhar: Dech a hlas, AMU Praha 2001
- Ernst Sturmer: Dýchej zdravě, Železný Praha 2002
- Glen Parková Glen Park, Umění proměny, Překl. Renata Korpaková, Praha Alternativa 1996. info
- Kristina Linklater: Freeing the natural voice, Drama Book Publisher New York
- Vyštejn J. : Vady výslovnosti. info
- Výukové metody
- V různých situacích procvičujeme aktivní hlasové a mluvně pohybové jednání. Pokračujeme nápravou nedostatků a špatných návyků v mluvě, podle potřeb jednotlivých posluchačů.
- Metody hodnocení
- Docházka. Plnění zadávaných domácích úkolů. Postupný pokrok v individuálně sledovaných mluvních nedostatcích.
- Navazující předměty
DHAL103 Technika mluveného projevu I
Divadelní fakultaléto 2022
- Rozsah
- 0/1/1. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Františka Horáková (přednášející)
- Garance
- doc. MgA. Lukáš Rieger, Ph.D.
Ateliér činoherního herectví Niky Brettschneiderové – Ateliér činoherního herectví – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér činoherního herectví Niky Brettschneiderové – Ateliér činoherního herectví – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- DHAL103/01: St 13:45–14:30 06, F. Horáková
DHAL103/02: St 14:30–15:15 06, F. Horáková
DHAL103/03: St 15:15–16:00 06, F. Horáková
DHAL103/04: St 16:00–16:45 06, F. Horáková
DHAL103/05: St 16:45–17:30 06, F. Horáková
DHAL103/06: St 17:30–18:15 06, F. Horáková
DHAL103/07: St 18:15–19:00 06, F. Horáková
DHAL103/08: Čt 13:45–14:30 203, F. Horáková
DHAL103/09: Út 16:00–16:45 102, F. Horáková
DHAL103/10: Út 16:45–17:30 102, F. Horáková
DHAL103/11: Út 17:30–18:15 102, F. Horáková
DHAL103/12: Út 18:15–19:00 102, F. Horáková - Předpoklady
- Zdravý hlasový a mluvní aparát.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Činoherní herectví (program DIFA, Her_Tvo:M)
- Činoherní herectví (program DIFA, M-DRAUM)
- Cíle předmětu
- Na základě rytmu, dechu řeči a pohybu vnímáme a pozorně sledujeme svou řeč, její tvar i vibraci. Naším cílem je autentický a spontánní mluvní projev. Jedná se nám o zachycení pravdy slovním jednáním. Letní semestr je ukončen semestrální zkouškou připravených textů.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen vnímat správné posazení mluvního hlasu, ve své přirozené hlasové poloze modulovat a intonovat. Dokáže čistě artikulovat. Má osvojenou teorii tvoření hlásek.
- Osnova
- Hlas Zdůrazníme vědomí fyzického fondu - mluvidel - dýchacího ústrojí - rezonančních dutin Postupně nalézáme přirozený hlasový charekter hlasu studenta. Zlepšujeme kvalitu tónu. Začínáme cvičit průraznost hlasu.
- Dikce Pracujeme na čistotě souhlásek a samohlásek. Cvičíme ohýbání slov. Procvičujeme správné přízvuky slovní a větné.
- Literatura
- doporučená literatura
- Hůrková - Novotná J., Makovičková H., Základy jevištní mluvy 1. info
- Pavel Eisner: Čeština poklepem i poslechem, J.Poláček-B.Just 1996
- Horst Coblezer,Franz Muhar: Dech a hlas, AMU Praha 2001
- Ernst Sturmer: Dýchej zdravě, Železný Praha 2002
- Glen Parková Glen Park, Umění proměny, Překl. Renata Korpaková, Praha Alternativa 1996. info
- Kristina Linklater: Freeing the natural voice, Drama Book Publisher New York
- Vyštejn J. : Vady výslovnosti. info
- Výukové metody
- V různých situacích procvičujeme aktivní hlasové a mluvně pohybové jednání. Pokračujeme nápravou nedostatků a špatných návyků v mluvě, podle potřeb jednotlivých posluchačů.
- Metody hodnocení
- Docházka. Plnění zadávaných domácích úkolů. Postupný pokrok v individuálně sledovaných mluvních nedostatcích.
- Navazující předměty
DHAL103 Technika mluveného projevu I
Divadelní fakultaléto 2021
- Rozsah
- 0/1/1. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- MgA. Jana Štvrtecká - Kaločová (přednášející)
- Garance
- doc. MgA. Lukáš Rieger, Ph.D.
Ateliér činoherního herectví Lukáše Riegra – Ateliér činoherního herectví – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér činoherního herectví Lukáše Riegra – Ateliér činoherního herectví – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Rozvrh
- Po 8:30–9:15 203, Po 9:15–10:00 203, Po 10:15–11:00 203, Po 11:00–11:45 203, Po 12:00–12:45 203, Po 12:45–13:30 203, Po 14:30–15:15 203, Po 15:15–16:00 203, Po 16:15–17:00 203, Po 17:00–17:45 203, Út 8:30–9:15 203, Út 9:15–10:00 203
- Předpoklady
- Zdravý hlasový a mluvní aparát.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Činoherní herectví (program DIFA, Her_Tvo:M)
- Činoherní herectví (program DIFA, M-DRAUM)
- Cíle předmětu
- Na základě rytmu, dechu řeči a pohybu vnímáme a pozorně sledujeme svou řeč, její tvar i vibraci. Naším cílem je autentický a spontánní mluvní projev. Jedná se nám o zachycení pravdy slovním jednáním. Letní semestr je ukončen semestrální zkouškou připravených textů.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen vnímat správné posazení mluvního hlasu, ve své přirozené hlasové poloze modulovat a intonovat. Dokáže čistě artikulovat. Má osvojenou teorii tvoření hlásek.
- Osnova
- Hlas Zdůrazníme vědomí fyzického fondu - mluvidel - dýchacího ústrojí - rezonančních dutin Postupně nalézáme přirozený hlasový charekter hlasu studenta. Zlepšujeme kvalitu tónu. Začínáme cvičit průraznost hlasu.
- Dikce Pracujeme na čistotě souhlásek a samohlásek. Cvičíme ohýbání slov. Procvičujeme správné přízvuky slovní a větné.
- Literatura
- doporučená literatura
- Hůrková - Novotná J., Makovičková H., Základy jevištní mluvy 1. info
- Pavel Eisner: Čeština poklepem i poslechem, J.Poláček-B.Just 1996
- Horst Coblezer,Franz Muhar: Dech a hlas, AMU Praha 2001
- Ernst Sturmer: Dýchej zdravě, Železný Praha 2002
- Glen Parková Glen Park, Umění proměny, Překl. Renata Korpaková, Praha Alternativa 1996. info
- Kristina Linklater: Freeing the natural voice, Drama Book Publisher New York
- Vyštejn J. : Vady výslovnosti. info
- Výukové metody
- V různých situacích procvičujeme aktivní hlasové a mluvně pohybové jednání. Pokračujeme nápravou nedostatků a špatných návyků v mluvě, podle potřeb jednotlivých posluchačů.
- Metody hodnocení
- Docházka. Plnění zadávaných domácích úkolů. Postupný pokrok v individuálně sledovaných mluvních nedostatcích.
- Navazující předměty
DHAL103 Technika mluveného projevu I
Divadelní fakultaléto 2020
- Rozsah
- 0/1/1. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Františka Horáková (přednášející)
- Garance
- doc. MgA. Lukáš Rieger, Ph.D.
Ateliér činoherního herectví Lukáše Riegra – Ateliér činoherního herectví – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér činoherního herectví Lukáše Riegra – Ateliér činoherního herectví – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Rozvrh
- Pá 10:15–11:45 203
- Předpoklady
- Zdravý hlasový a mluvní aparát.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Činoherní herectví (program DIFA, M-DRAUM)
- Cíle předmětu
- Na základě rytmu, dechu řeči a pohybu vnímáme a pozorně sledujeme svou řeč, její tvar i vibraci. Naším cílem je autentický a spontánní mluvní projev. Jedná se nám o zachycení pravdy slovním jednáním. Letní semestr je ukončen semestrální zkouškou připravených textů.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen vnímat správné posazení mluvního hlasu, ve své přirozené hlasové poloze modulovat a intonovat. Dokáže čistě artikulovat. Má osvojenou teorii tvoření hlásek.
- Osnova
- Hlas Zdůrazníme vědomí fyzického fondu - mluvidel - dýchacího ústrojí - rezonančních dutin Postupně nalézáme přirozený hlasový charekter hlasu studenta. Zlepšujeme kvalitu tónu. Začínáme cvičit průraznost hlasu.
- Dikce Pracujeme na čistotě souhlásek a samohlásek. Cvičíme ohýbání slov. Procvičujeme správné přízvuky slovní a větné.
- Literatura
- doporučená literatura
- Hůrková - Novotná J., Makovičková H., Základy jevištní mluvy 1. info
- Pavel Eisner: Čeština poklepem i poslechem, J.Poláček-B.Just 1996
- Horst Coblezer,Franz Muhar: Dech a hlas, AMU Praha 2001
- Ernst Sturmer: Dýchej zdravě, Železný Praha 2002
- Glen Parková Glen Park, Umění proměny, Překl. Renata Korpaková, Praha Alternativa 1996. info
- Kristina Linklater: Freeing the natural voice, Drama Book Publisher New York
- Vyštejn J. : Vady výslovnosti. info
- Výukové metody
- V různých situacích procvičujeme aktivní hlasové a mluvně pohybové jednání. Pokračujeme nápravou nedostatků a špatných návyků v mluvě, podle potřeb jednotlivých posluchačů.
- Metody hodnocení
- Docházka. Plnění zadávaných domácích úkolů. Postupný pokrok v individuálně sledovaných mluvních nedostatcích.
- Navazující předměty
DHAL103 Technika jevištní mluvy I
Divadelní fakultaléto 2019
- Rozsah
- 0/1/1. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Františka Horáková (přednášející)
- Garance
- doc. MgA. Lukáš Rieger, Ph.D.
Ateliér činoherního herectví Lukáše Riegra – Ateliér činoherního herectví – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér činoherního herectví Lukáše Riegra – Ateliér činoherního herectví – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Předpoklady
- EVER( DHAZ103 Technika jevištní mluvy I )
Zdravý hlasový a mluvní aparát. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER") - Mateřské obory/plány
- Činoherní herectví (program DIFA, M-DRAUM)
- Cíle předmětu
- Na základě rytmu, dechu řeči a pohybu vnímáme a pozorně sledujeme svou řeč, její tvar i vibraci. Naším cílem je autentický a spontánní mluvní projev. Jedná se nám o zachycení pravdy slovním jednáním. Letní semestr je ukončen semestrální zkouškou připravených textů.
- Osnova
- Hlas Zdůrazníme vědomí fyzického fondu - mluvidel - dýchacího ústrojí - rezonančních dutin Postupně nalézáme přirozený hlasový charekter hlasu studenta. Zlepšujeme kvalitu tónu. Začínáme cvičit průraznost hlasu.
- Dikce Pracujeme na čistotě souhlásek a samohlásek. Cvičíme ohýbání slov. Procvičujeme správné přízvuky slovní a větné.
- Literatura
- doporučená literatura
- Hůrková - Novotná J., Makovičková H., Základy jevištní mluvy 1. info
- Pavel Eisner: Čeština poklepem i poslechem, J.Poláček-B.Just 1996
- Horst Coblezer,Franz Muhar: Dech a hlas, AMU Praha 2001
- Ernst Sturmer: Dýchej zdravě, Železný Praha 2002
- Glen Parková Glen Park, Umění proměny, Překl. Renata Korpaková, Praha Alternativa 1996. info
- Kristina Linklater: Freeing the natural voice, Drama Book Publisher New York
- Vyštejn J. : Vady výslovnosti. info
- Výukové metody
- V různých situacích procvičujeme aktivní hlasové a mluvně pohybové jednání. Pokračujeme nápravou nedostatků a špatných návyků v mluvě, podle potřeb jednotlivých posluchačů.
- Metody hodnocení
- Docházka. Plnění zadávaných domácích úkolů. Postupný pokrok v individuálně sledovaných mluvních nedostatcích.
- Navazující předměty
DHAL103 Technika jevištní mluvy I
Divadelní fakultaléto 2015
- Rozsah
- 0/1/1. 1 kr. Ukončení: kz.
- Vyučující
- Mgr. Františka Horáková (přednášející)
- Garance
- doc. MgA. Lukáš Rieger, Ph.D.
Ateliér činoherního herectví Lukáše Riegra – Ateliér činoherního herectví – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér činoherního herectví Lukáše Riegra – Ateliér činoherního herectví – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Předpoklady
- EVER( DHAZ103 Technika jevištní mluvy I )
Zdravý hlasový a mluvní aparát. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER") - Mateřské obory/plány
- Činoherní herectví (program DIFA, M-DRAUM)
- Cíle předmětu
- Na základě rytmu, dechu řeči a pohybu vnímáme a pozorně sledujeme svou řeč, její tvar i vibraci. Naším cílem je autentický a spontánní mluvní projev. Jedná se nám o zachycení pravdy slovním jednáním. Letní semestr je ukončen semestrální zkouškou připravených textů.
- Osnova
- Hlas Zdůrazníme vědomí fyzického fondu - mluvidel - dýchacího ústrojí - rezonančních dutin Postupně nalézáme přirozený hlasový charekter hlasu studenta. Zlepšujeme kvalitu tónu. Začínáme cvičit průraznost hlasu.
- Dikce Pracujeme na čistotě souhlásek a samohlásek. Cvičíme ohýbání slov. Procvičujeme správné přízvuky slovní a větné.
- Literatura
- doporučená literatura
- Hůrková - Novotná J., Makovičková H., Základy jevištní mluvy 1. info
- Pavel Eisner: Čeština poklepem i poslechem, J.Poláček-B.Just 1996
- Horst Coblezer,Franz Muhar: Dech a hlas, AMU Praha 2001
- Ernst Sturmer: Dýchej zdravě, Železný Praha 2002
- Glen Parková Glen Park, Umění proměny, Překl. Renata Korpaková, Praha Alternativa 1996. info
- Kristina Linklater: Freeing the natural voice, Drama Book Publisher New York
- Vyštejn J. : Vady výslovnosti. info
- Výukové metody
- V různých situacích procvičujeme aktivní hlasové a mluvně pohybové jednání. Pokračujeme nápravou nedostatků a špatných návyků v mluvě, podle potřeb jednotlivých posluchačů.
- Metody hodnocení
- Docházka. Plnění zadávaných domácích úkolů. Postupný pokrok v individuálně sledovaných mluvních nedostatcích.
- Navazující předměty
DHAL103 Technika jevištní mluvy I
Divadelní fakultaléto 2018
Předmět se v období léto 2018 nevypisuje.
- Rozsah
- 0/1/1. 1 kr. Ukončení: kz.
- Vyučující
- Mgr. Františka Horáková (přednášející)
- Garance
- doc. MgA. Lukáš Rieger, Ph.D.
Ateliér činoherního herectví Lukáše Riegra – Ateliér činoherního herectví – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér činoherního herectví Lukáše Riegra – Ateliér činoherního herectví – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Předpoklady
- EVER( DHAZ103 Technika jevištní mluvy I )
Zdravý hlasový a mluvní aparát. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER") - Mateřské obory/plány
- Činoherní herectví (program DIFA, M-DRAUM)
- Cíle předmětu
- Na základě rytmu, dechu řeči a pohybu vnímáme a pozorně sledujeme svou řeč, její tvar i vibraci. Naším cílem je autentický a spontánní mluvní projev. Jedná se nám o zachycení pravdy slovním jednáním. Letní semestr je ukončen semestrální zkouškou připravených textů.
- Osnova
- Hlas Zdůrazníme vědomí fyzického fondu - mluvidel - dýchacího ústrojí - rezonančních dutin Postupně nalézáme přirozený hlasový charekter hlasu studenta. Zlepšujeme kvalitu tónu. Začínáme cvičit průraznost hlasu.
- Dikce Pracujeme na čistotě souhlásek a samohlásek. Cvičíme ohýbání slov. Procvičujeme správné přízvuky slovní a větné.
- Literatura
- doporučená literatura
- Hůrková - Novotná J., Makovičková H., Základy jevištní mluvy 1. info
- Pavel Eisner: Čeština poklepem i poslechem, J.Poláček-B.Just 1996
- Horst Coblezer,Franz Muhar: Dech a hlas, AMU Praha 2001
- Ernst Sturmer: Dýchej zdravě, Železný Praha 2002
- Glen Parková Glen Park, Umění proměny, Překl. Renata Korpaková, Praha Alternativa 1996. info
- Kristina Linklater: Freeing the natural voice, Drama Book Publisher New York
- Vyštejn J. : Vady výslovnosti. info
- Výukové metody
- V různých situacích procvičujeme aktivní hlasové a mluvně pohybové jednání. Pokračujeme nápravou nedostatků a špatných návyků v mluvě, podle potřeb jednotlivých posluchačů.
- Metody hodnocení
- Docházka. Plnění zadávaných domácích úkolů. Postupný pokrok v individuálně sledovaných mluvních nedostatcích.
- Navazující předměty
DHAL103 Technika jevištní mluvy I
Divadelní fakultaléto 2017
Předmět se v období léto 2017 nevypisuje.
- Rozsah
- 0/1/1. 1 kr. Ukončení: kz.
- Vyučující
- Mgr. Františka Horáková (přednášející)
- Garance
- doc. MgA. Lukáš Rieger, Ph.D.
Ateliér činoherního herectví Lukáše Riegra – Ateliér činoherního herectví – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér činoherního herectví Lukáše Riegra – Ateliér činoherního herectví – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Předpoklady
- EVER( DHAZ103 Technika jevištní mluvy I )
Zdravý hlasový a mluvní aparát. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER") - Mateřské obory/plány
- Činoherní herectví (program DIFA, M-DRAUM)
- Cíle předmětu
- Na základě rytmu, dechu řeči a pohybu vnímáme a pozorně sledujeme svou řeč, její tvar i vibraci. Naším cílem je autentický a spontánní mluvní projev. Jedná se nám o zachycení pravdy slovním jednáním. Letní semestr je ukončen semestrální zkouškou připravených textů.
- Osnova
- Hlas Zdůrazníme vědomí fyzického fondu - mluvidel - dýchacího ústrojí - rezonančních dutin Postupně nalézáme přirozený hlasový charekter hlasu studenta. Zlepšujeme kvalitu tónu. Začínáme cvičit průraznost hlasu.
- Dikce Pracujeme na čistotě souhlásek a samohlásek. Cvičíme ohýbání slov. Procvičujeme správné přízvuky slovní a větné.
- Literatura
- doporučená literatura
- Hůrková - Novotná J., Makovičková H., Základy jevištní mluvy 1. info
- Pavel Eisner: Čeština poklepem i poslechem, J.Poláček-B.Just 1996
- Horst Coblezer,Franz Muhar: Dech a hlas, AMU Praha 2001
- Ernst Sturmer: Dýchej zdravě, Železný Praha 2002
- Glen Parková Glen Park, Umění proměny, Překl. Renata Korpaková, Praha Alternativa 1996. info
- Kristina Linklater: Freeing the natural voice, Drama Book Publisher New York
- Vyštejn J. : Vady výslovnosti. info
- Výukové metody
- V různých situacích procvičujeme aktivní hlasové a mluvně pohybové jednání. Pokračujeme nápravou nedostatků a špatných návyků v mluvě, podle potřeb jednotlivých posluchačů.
- Metody hodnocení
- Docházka. Plnění zadávaných domácích úkolů. Postupný pokrok v individuálně sledovaných mluvních nedostatcích.
- Navazující předměty
DHAL103 Technika jevištní mluvy I
Divadelní fakultaléto 2016
Předmět se v období léto 2016 nevypisuje.
- Rozsah
- 0/1/1. 1 kr. Ukončení: kz.
- Vyučující
- Mgr. Františka Horáková (přednášející)
- Garance
- doc. MgA. Lukáš Rieger, Ph.D.
Ateliér činoherního herectví Lukáše Riegra – Ateliér činoherního herectví – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér činoherního herectví Lukáše Riegra – Ateliér činoherního herectví – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Předpoklady
- EVER( DHAZ103 Technika jevištní mluvy I )
Zdravý hlasový a mluvní aparát. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER") - Mateřské obory/plány
- Činoherní herectví (program DIFA, M-DRAUM)
- Cíle předmětu
- Na základě rytmu, dechu řeči a pohybu vnímáme a pozorně sledujeme svou řeč, její tvar i vibraci. Naším cílem je autentický a spontánní mluvní projev. Jedná se nám o zachycení pravdy slovním jednáním. Letní semestr je ukončen semestrální zkouškou připravených textů.
- Osnova
- Hlas Zdůrazníme vědomí fyzického fondu - mluvidel - dýchacího ústrojí - rezonančních dutin Postupně nalézáme přirozený hlasový charekter hlasu studenta. Zlepšujeme kvalitu tónu. Začínáme cvičit průraznost hlasu.
- Dikce Pracujeme na čistotě souhlásek a samohlásek. Cvičíme ohýbání slov. Procvičujeme správné přízvuky slovní a větné.
- Literatura
- doporučená literatura
- Hůrková - Novotná J., Makovičková H., Základy jevištní mluvy 1. info
- Pavel Eisner: Čeština poklepem i poslechem, J.Poláček-B.Just 1996
- Horst Coblezer,Franz Muhar: Dech a hlas, AMU Praha 2001
- Ernst Sturmer: Dýchej zdravě, Železný Praha 2002
- Glen Parková Glen Park, Umění proměny, Překl. Renata Korpaková, Praha Alternativa 1996. info
- Kristina Linklater: Freeing the natural voice, Drama Book Publisher New York
- Vyštejn J. : Vady výslovnosti. info
- Výukové metody
- V různých situacích procvičujeme aktivní hlasové a mluvně pohybové jednání. Pokračujeme nápravou nedostatků a špatných návyků v mluvě, podle potřeb jednotlivých posluchačů.
- Metody hodnocení
- Docházka. Plnění zadávaných domácích úkolů. Postupný pokrok v individuálně sledovaných mluvních nedostatcích.
- Navazující předměty
- Statistika zápisu (léto 2025, nejnovější)