DIFA:DDMZ215 Spolupráce ve tvůrčím týmu - Informace o předmětu
DDMZ215 Spolupráce ve tvůrčím týmu
Divadelní fakultazima 2023
- Rozsah
- 1/1/1. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- MgA. Claudia Francisci (přednášející)
- Garance
- prof. MgA. Blanka Chládková
Ateliér divadelní produkce a jevištní technologie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér divadelní produkce a jevištní technologie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Rozvrh
- Po 8:30–10:00 107
- Předpoklady
- Student absolvoval přednášky "Dějiny světového divadla" a "Dějiny českého divadla".
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Divadelní manažerství se zaměřením na jevištní management a technologie (program DIFA, B-DRAUM)
- Divadelní manažerství se zaměřením na produkční management (program DIFA, B-DRAUM)
- Divadelní produkce (program DIFA, Div_Pro:B)
- Jevištní management a technologie (program DIFA, Div_Pro:B)
- Jevištní technologie (program DIFA, B-DRAUM)
- Cíle předmětu
- Cílem přednáškového semináře "Spolupráce ve tvůrčím týmu" je seznámit studenty s tvorbou dvou velikánů managementu a režie: S. P. Ďagilevem (Les Ballets Russes) a G. Laliberté (Cirque du Soleil) a prostřednictvím jejich souborů zmapovat tvorbu a řízení soukromých společností.
Dále se přednáška bude tématicky soustřeďovat na: vznik divadelní inscenace z pozice všech participujícím spolupracovníků, orientaci v divadelním, baletním a cirkusovém prostředí na zač. 20. století a dnes, terminologii příslušící ke zvolenému tématu, styčné plochy ke spolupráci manažera a ostatních členů teamu, orientaci v současném umění. - Výstupy z učení
- Student bude po absolvování schopen:
- orientovat se v divadelním prostředí na počátku 20. stol. a v součastnosti
- aktivně mapovat soudobé umění
- určit a popsat organizační model divadla v domácím prostředí (Brno, Praha a Bratislava)
- explikovat koncepci jakéhokoli divadelního kusu
- analyzovat vzniklé situace a vyhledávat problematická místa
- navrhovat řešení problematických situací
- identifikovat možnosti spolupráce s ostatními členy teamu
- komunikovat se všemi členy týmu - Osnova
- 1. Práce režiséra (zákl. aspekty práce režiséra) - volba inscenace, text, práce s textem - bibliografie, podpůrná literatura, analýza, dramaturgická práce (adaptace, montáž,...atd.), vymezení žánru, výběr spolupracovníků, postavení teamu, režijní interpretace, koncept, princip, režijní klíč, téma inscenace, explikace (představení teamu), zkušební plán, typy zkoušek, metoda zkoušení, atd.
- 2. Práce scénografa (základní aspekty práce scénografa) - domluva s režisérem, kompetence, text jako východisko, analýza, podpůrná literatura, orientace v umění, pojmy a termíny, téma, hledání prostorového klíče, studie, nákres scény, maketa, technické parametry, spolupráce s režisérem, s managerem, s herci, atd., explikace, odevzdávačka, účast na zkouškách.
- 3. Práce dramaturga (zákl. aspekty práce dramaturga) - domluva s režisérem, kompetence, pomoc s výběrem titulu, analýza, podpůrná literatura, text, práce s textem (překlad, škrtání, dopisování, adaptace, montáž), slovo (terminologie, pojmologie, definice), žánr, téma, idea, interpretace, koncept, explikace, účast v průběhu zkoušení, analýza udělaného, analýza premiéry.
- 4. Práce produkčního - východiska aneb řemeslný základ pro managering: A. orientace v terénu: rozhled, základní typy divadel, typy divadelních inscenací, typy režisérů a jejich pravomoce, typy organizací divadelního tělesa, konkrétní typy divadel a jejich definice, B. Psychologie: třídění, výběr, rozhodnutí (psychologie rozhodování), komunikace (komunikační kompetence, rétorika, komunikace v pracovních situacích, diplomacie a taktika - porady), C. kontakty (mapování terénu, budování kontaktů), D. pracovní morálka a etika: řemeslo, zodpovědnost, profesionalita, etika, E. organizace.
- 5. Tvorba týmu! - typy teamů.
- 6. Spolupráce produkčního s režisérem.
- 7. Spolupráce produkčního se scénografem.
- 8. Spolupráce produkčního s dramaturgem.
- 9. Spolupráce produkčního s vedením divadla.
- 10. Spolupráce produkčního s technickým personálem divadla.
- 11. Produkční a divák.
- Literatura
- ZAVARSKÝ, Ján. Kapitolky z dějin scénografie. In Kapitolky z dějin scénografie. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2011, 292 s. ISBN 978-80-7460-009-8. info
- ADAIR, John. Umění kreativního myšlení. Brno: Computer Press, 2011. ISBN 978-80-251-3004-9. info
- HOŘÍNEK, Zdeněk. Úvod do praktické dramaturgie. Janáčkova akademie múzických umění (JAMU), 2009, 122 s. ISBN 978-80-86928-59-3. info
- ADAIR, J. Vytváření efektivních týmů. Praha: Management Press, 1994, 200 s. info
- Výukové metody
- Formy výuky - 1x přednáška, 1x seminář.
Metody výuky - přednáška, práce s textem, obrazem, zvukovým záznamem, A/V, diskuze, samostatná práce student. - Metody hodnocení
- Metody ověřování výsledků - formou rozhovoru, analýza výsledků činnosti studenta, explikace, soustavné sledování výkonu studentů.
Seminární práce, závěrečná explikace, recenze semináře. - Navazující předměty
- DDMLX01 Samostatný projekt – modulární výuka
- DDMLY08 Projekt – komplexní realizace a vedení týmu – festival SETKÁNÍ/ENCOUNTER
- DDML105 Organizace mezinárodního divadelního festivalu I
- DDML205 Organizace mezinárodního divadelního festivalu II
- DDMZX01 Samostatný projekt – modulární výuka
- DDMZY08 Projekt – komplexní realizace a vedení týmu – festival SETKÁNÍ/ENCOUNTER
- DDMZ105 Organizace mezinárodního divadelního festivalu I
- DDMZ205 Organizace mezinárodního divadelního festivalu II
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/difa/zima2023/DDMZ215