DIFA:DDMZ112 Mikroekonomika - Informace o předmětu
DDMZ112 Mikroekonomika
Divadelní fakultazima 2024
- Rozsah
- 1/1/2. 2 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- MgA. Lucie Abou (přednášející)
- Garance
- prof. MgA. Blanka Kolegar
Ateliér divadelní produkce a jevištní technologie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér divadelní produkce a jevištní technologie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Rozvrh
- Út 10:15–11:45 104
- Předpoklady
- Předmět je vyučován v zimním semestru prvního ročníku bakalářského studia, jediným předpokladem je tedy přijetí ke studiu.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Divadelní produkce (program DIFA, Div_Pro:B)
- Jevištní management a technologie (program DIFA, Div_Pro:B)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je vést studenty k rozvoji ekonomického myšlení a podnikatelského přístupu a tím rozvíjet jejich logické myšlení a komplexní pohled na problematiku řízení a managementu v kultuře. Studenti se seznámí se základní problematikou mikroekonomiky, zejména s problematikou podnikové ekonomiky na příkladech z oblasti divadla, dále se základy ekonomiky organizací neziskového sektoru a základy typologie kreativních organizací.
- Výstupy z učení
- Znalosti:
Student má znalosti z oblasti mikroekonomiky a podnikové ekonomiky,
student má znalosti z oblasti ekonomiky a typologie neziskových organizací,
student má znalosti z historie a typologie kreativních organizací.
Způsobilosti:
Student umí interpretovat základní poznatky z mikroekonomiky a podnikové ekonomiky na příkladech z oblasti divadla,
student umí aplikovat a propojit poznatky z mikroekonomiky a podnikové ekonomiky s poznatky z ostatních předmětů,
student rozumí principu měření ekonomických dopadů. - Osnova
- 1. Úvod do mikroekonomiky, základní pojmy
- 2. Dělba práce, elementy trhu, nabídka, poptávka
- 3. Podniková ekonomika – podnik, jeho cíle a funkce, okolí podniku
- 4. Efektivnost podniku
- 5. Majetková a kapitálová struktura podniku
- 6. Život podniku
- 7. Typologie podniků (právní formy, další typologie)
- 8. Ekonomika neziskových organizací
- 9. Teorie typologie neziskových organizací
- 10. Kreativní průmysly – historie, měření ekonomických dopadů
- 11. Typologie kreativních organizací, ukazatele kreativních průmyslů
- Literatura
- povinná literatura
- Macáková, L. a kol.: Mikroekonomie, základní kurs, Melandrium, Praha 2007. ISBN 978-80-86175-56-0. info
- Rektořík, J. a kol.: Organizace neziskového sektoru, základy ekonomiky, teorie a řízení, EKOPRESS, s. r. o., Praha 2007. ISBN 978-80-86929-25-5. info
- Samuelson, P. A., Nodrhaus, W. D.: Ekonomie, Nakladatelství Svoboda, Praha 1995. ISBN 80-205-0494-X. info
- Synek, M. a kol.: Manažerská ekonomika, Grada Publishing, a. s., Praha 2007. ISBN 978-80-247-1992-4. info
- Synek, M. a kol.: Podniková ekonomika, C. H. Beck, Praha 2006. ISBN 80-7179-892-4. info
- BECKMAN, Gary D. The New Arts Entrepreneur: Navigating the Arts Ecologies. Oxon: Routledge, 2022. ISBN 978-1-138-31421-4.
- HOLMAN, Robert. Mikroekonomie - středně pokročilý kurz. 3. Praha: C.H.Beck, 2018. ISBN 978-80-7400-397-4.
- SVOBODA, František a ŠKARABELOVÁ, Simona. Ekonomika kultury. Brno: Masarykova univerzita, 2020. ISBN 978-80-210-9633-2.
- , Aristotelés. Etika Níkomachova. Rezek, 2021. ISBN 978-80-86027-44-9.
- SOUKUP, MACÁKOVÁ a SOUKUPOVÁ. Mikroekonomie. 2018. ISBN 978-80-7261-538-4. info
- JAROSLAV, Alina Jiří Petrách Filip Šetek, AMP a DALŠÍ. Mikroekonomie 1 – pro bakalářské studium. EkopressHMOTNOST, 2018. info
- JUREČKA, Václav. Mikroekonomie, 3. aktualizované a rozšířené vydání. Praha: Grada, 2018. ISBN 978-80-271-0146-7. info
- CIKÁNEK, M. Kreativní průmysly – příležitost pro novou ekonomiku. Praha: Divadelní ústav, 2009, 86 s. ISBN 978-80-7008-231-7. info
- doporučená literatura
- Ambrožová, V.: Měření podmínek pro rozvoj kreativní ekonomiky pomocí indexu kreativity a jeho aplikace pro Českou republiku, soutěžní práce SVOČ, Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně. 2008. info
- Bilton, C.: Management and Creativity: From Creative Industries to Creative Management, Blackwell Publishing, 2006. info
- Caves, R. E.: Creative Industries: Contracts Between Art and Commerce, Harvard University, 2000. info
- Fuchs, K.: Mikroekonomie, Masarykova univerzita, Ekonomicko-správní fakulta, Brno 2005. ISBN 80-210-3808-X. info
- Howkins, J.: The Creative Economy: How People Make Money from Ideas, Penguin Books, 2001. info
- Throsby, D.: Economics and Culture, Cambridge University Press, New York, 2001. info
- DOHNALOVÁ, M. a kol. Sociální ekonomika, sociální podnikání. Wolters Kluwer, 2012. info
- POKROVSKIJ, Vladimir N. Econodynamics. The Theory of Social Production. Springer, Dordrecht, Heidelberg, etc., 2011. info
- SHELLARD, D. Economic Impact Study of UK Theatre. Arts London: Council England, 2011. info
- ISAACSON, Walter. Steve Jobs. Česká republika: Práh, 2011. info
- MILLER, Ronald E. a Peter D. BLAIR. Input-Output Analysis: Foundations and Extentions, 2nd Edition. Velká Británie: Cambridge University Press, 2009. info
- HEILBRUN, J. a C. M. GRAY. The Economics of the Art and Culture. 2nd Edition. Velká Británie: Cambridge University Press, 2001. info
- Výukové metody
- Předmět je vyučován formou přednášky za použití diskuzních metod. Studentům je v průběhu semestru zadána seminární práce.
- Metody hodnocení
- Předmět je ukončen ústní zkouškou. Pro úspěšné zakončení je třeba, aby studenti splnili 80 % docházky a odevzdali zadanou seminární práci, pak mohou být zkoušeni.
- Navazující předměty
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/difa/zima2024/DDMZ112