DDMZ112 Mikroekonomika

Divadelní fakulta
zima 2024
Rozsah
1/1/2. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
MgA. Lucie Abou (přednášející)
Garance
prof. MgA. Blanka Kolegar
Ateliér divadelní produkce a jevištní technologie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér divadelní produkce a jevištní technologie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
Út 10:15–11:45 104
Předpoklady
Předmět je vyučován v zimním semestru prvního ročníku bakalářského studia, jediným předpokladem je tedy přijetí ke studiu.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je vést studenty k rozvoji ekonomického myšlení a podnikatelského přístupu a tím rozvíjet jejich logické myšlení a komplexní pohled na problematiku řízení a managementu v kultuře. Studenti se seznámí se základní problematikou mikroekonomiky, zejména s problematikou podnikové ekonomiky na příkladech z oblasti divadla, dále se základy ekonomiky organizací neziskového sektoru a základy typologie kreativních organizací.
Výstupy z učení
Znalosti:
Student má znalosti z oblasti mikroekonomiky a podnikové ekonomiky,
student má znalosti z oblasti ekonomiky a typologie neziskových organizací,
student má znalosti z historie a typologie kreativních organizací.

Způsobilosti:
Student umí interpretovat základní poznatky z mikroekonomiky a podnikové ekonomiky na příkladech z oblasti divadla,
student umí aplikovat a propojit poznatky z mikroekonomiky a podnikové ekonomiky s poznatky z ostatních předmětů,
student rozumí principu měření ekonomických dopadů.
Osnova
  • 1. Úvod do mikroekonomiky, základní pojmy
  • 2. Dělba práce, elementy trhu, nabídka, poptávka
  • 3. Podniková ekonomika – podnik, jeho cíle a funkce, okolí podniku
  • 4. Efektivnost podniku
  • 5. Majetková a kapitálová struktura podniku
  • 6. Život podniku
  • 7. Typologie podniků (právní formy, další typologie)
  • 8. Ekonomika neziskových organizací
  • 9. Teorie typologie neziskových organizací
  • 10. Kreativní průmysly – historie, měření ekonomických dopadů
  • 11. Typologie kreativních organizací, ukazatele kreativních průmyslů
Literatura
    povinná literatura
  • Macáková, L. a kol.: Mikroekonomie, základní kurs, Melandrium, Praha 2007. ISBN 978-80-86175-56-0. info
  • Rektořík, J. a kol.: Organizace neziskového sektoru, základy ekonomiky, teorie a řízení, EKOPRESS, s. r. o., Praha 2007. ISBN 978-80-86929-25-5. info
  • Samuelson, P. A., Nodrhaus, W. D.: Ekonomie, Nakladatelství Svoboda, Praha 1995. ISBN 80-205-0494-X. info
  • Synek, M. a kol.: Manažerská ekonomika, Grada Publishing, a. s., Praha 2007. ISBN 978-80-247-1992-4. info
  • Synek, M. a kol.: Podniková ekonomika, C. H. Beck, Praha 2006. ISBN 80-7179-892-4. info
  • BECKMAN, Gary D. The New Arts Entrepreneur: Navigating the Arts Ecologies. Oxon: Routledge, 2022. ISBN 978-1-138-31421-4.
  • HOLMAN, Robert. Mikroekonomie - středně pokročilý kurz. 3. Praha: C.H.Beck, 2018. ISBN 978-80-7400-397-4.
  • SVOBODA, František a ŠKARABELOVÁ, Simona. Ekonomika kultury. Brno: Masarykova univerzita, 2020. ISBN 978-80-210-9633-2.
  • , Aristotelés. Etika Níkomachova. Rezek, 2021. ISBN 978-80-86027-44-9.
  • SOUKUP, MACÁKOVÁ a SOUKUPOVÁ. Mikroekonomie. 2018. ISBN 978-80-7261-538-4. info
  • JAROSLAV, Alina Jiří Petrách Filip Šetek, AMP a DALŠÍ. Mikroekonomie 1 – pro bakalářské studium. EkopressHMOTNOST, 2018. info
  • JUREČKA, Václav. Mikroekonomie, 3. aktualizované a rozšířené vydání. Praha: Grada, 2018. ISBN 978-80-271-0146-7. info
  • CIKÁNEK, M. Kreativní průmysly – příležitost pro novou ekonomiku. Praha: Divadelní ústav, 2009, 86 s. ISBN 978-80-7008-231-7. info
    doporučená literatura
  • Ambrožová, V.: Měření podmínek pro rozvoj kreativní ekonomiky pomocí indexu kreativity a jeho aplikace pro Českou republiku, soutěžní práce SVOČ, Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně. 2008. info
  • Bilton, C.: Management and Creativity: From Creative Industries to Creative Management, Blackwell Publishing, 2006. info
  • Caves, R. E.: Creative Industries: Contracts Between Art and Commerce, Harvard University, 2000. info
  • Fuchs, K.: Mikroekonomie, Masarykova univerzita, Ekonomicko-správní fakulta, Brno 2005. ISBN 80-210-3808-X. info
  • Howkins, J.: The Creative Economy: How People Make Money from Ideas, Penguin Books, 2001. info
  • Throsby, D.: Economics and Culture, Cambridge University Press, New York, 2001. info
  • DOHNALOVÁ, M. a kol. Sociální ekonomika, sociální podnikání. Wolters Kluwer, 2012. info
  • POKROVSKIJ, Vladimir N. Econodynamics. The Theory of Social Production. Springer, Dordrecht, Heidelberg, etc., 2011. info
  • SHELLARD, D. Economic Impact Study of UK Theatre. Arts London: Council England, 2011. info
  • ISAACSON, Walter. Steve Jobs. Česká republika: Práh, 2011. info
  • MILLER, Ronald E. a Peter D. BLAIR. Input-Output Analysis: Foundations and Extentions, 2nd Edition. Velká Británie: Cambridge University Press, 2009. info
  • HEILBRUN, J. a C. M. GRAY. The Economics of the Art and Culture. 2nd Edition. Velká Británie: Cambridge University Press, 2001. info
Výukové metody
Předmět je vyučován formou přednášky za použití diskuzních metod. Studentům je v průběhu semestru zadána seminární práce.
Metody hodnocení
Předmět je ukončen ústní zkouškou. Pro úspěšné zakončení je třeba, aby studenti splnili 80 % docházky a odevzdali zadanou seminární práci, pak mohou být zkoušeni.
Navazující předměty
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/difa/zima2024/DDMZ112