DDMLY09 Projekt II – scénický projekt

Divadelní fakulta
léto 2025
Rozsah
0/24/91. 5 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
doc. MgA. BcA. Petra Vodičková, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. MgA. Blanka Kolegar
Ateliér divadelní produkce a jevištní technologie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér divadelní produkce a jevištní technologie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
Absolvované předměty prvních dvou ročníků bakalářského stupně studie. Student realizoval produkční projekty v rámci skupiny volitelných předmětů Samostatný produkční projekt včetně produkčního semináře - modulární výuka.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem je umožnit studentovi realizovat prakticky komplexní produkční scénický projekt v jednom z divadel JAMU tak, aby mohl prokázat znalosti pro organizační činnosti přípravné, realizační a postprodukční na úrovni řízení projektu, v tomto případě scénického projektu/inscenace velkého rozsahu.

Cílem je tedy praktická aplikace znalostí a dovedností nabytých v rámci předmětů bakalářského stupně studia (management a vedení lidí, projektové řízení, marketing, fundraising, ekonomika, psychologie, sociologie, právo ad.) při přípravě, realizaci a hodnocení scénického projektu projektu velkého rozsahu ve spolupráci s uměleckým tvůrčím týmem.

Student si může Projekt II zvolit jako svůj absolventský výkon (přičemž má na výběr z Projektu I a Projektu II).
Výstupy z učení
Student po absolvování získá široké praktické dovednosti týkající se produkčního zajištění scénického projektu velkého rozsahu, právní praktické povědomí související s divadelním managementem.
Student umí pracovat jako rovnocenný člen uměleckého týmu, přebírat odpovědnost za vlastní úkoly, přebírat organizační odpovědnost za umělecký tým a vnímá návaznosti jednotlivých činností v rámci širší organizační struktury divadla.

Student je schopen:
- společně s uměleckým týmem definovat úkoly související s uměleckým projektem, naplánovat je v čase a rozdělit mezi jednotlivé členy týmu,
- pracovat systematicky se svým časem, definovat vlastní úkoly a aktivity,
- plnit zadané úkoly s ohledem na stanovené termíny i potřeby ostatních členů týmu,
- komunikovat s týmem, diskutovat navržená řešení a dojít k společnému konsensu.
Student dokáže o své praktické činnosti uvažovat reflexívně a je připraven na zpracování dokumentace Absolventského výkonu.
Osnova
  • Praktická aplikace strategického a projektového řízení, finančního řízení, právní problematiky, personálního zabezpečení scénického uměleckého projektu konkrétně s touto osnovou:
    - plánování projektu a jeho pozice v rámci dramaturgického plánu daného divadla,
    - finanční řízení projektu: rozpočetnictví, fundraising, vyúčtování a výsledovka jako podklad pro rozpočetnictví,
    - řízený marketing a public relations, networking,
    - právní zabezpečení uměleckého scénického projektu,
    - personální zajištění uměleckého scénického projektu s ohledem na organizační strukturu divadla,
    - operativní řízení komunikačních a informačních toků, týmová dynamika uměleckého týmu.
    Student je součástí kreativního týmu (přičemž nelze pevně stanovit modelovou strukturu týmu – v různé míře jsou zapojeni studenti, pedagogové a profesionálové na tvůrčích pozicích). Tento tým vytváří divadelní inscenaci v prostředí školního divadla, které simuluje profesionální divadelní instituci včetně organizačních procesů.
    Při vlastním praktickém produkčním výkonu student respektuje povinnosti produkčního, jež jsou stanoveny dokumentem Opora pro výkony realizované ve vnitřním prostředí DF JAMU (specializace Divadelní produkce).
    Výsledkem je praktická realizace uměleckého projektu, tzn. veřejně a opakovaně prezentovaná divadelní inscenace, která je součástí veřejné nabídky školního divadla v rámci jedné sezony a za kterou umělecký tým odpovídá dramaturgické radě dané sezóny.
Literatura
    povinná literatura
  • Opora pro výkony realizované ve vnitřním prostředí DF JAMU(specializace Divadelní produkce)
  • Dramaturgický plán sezony divadel JAMU.
  • Charakteristika absolventského výkonu a náležitosti písemné projektové dokumentace (specializace Divadelní produkce)
  • PRŮCHOVÁ, Hana, Zuzana JEŽKOVÁ, Branislav LACKO a Jaroslav ŠVEC. Projektové řízení - Jak zvládnout projekty. 1. vyd. Brno: Akademické centrum studentských aktivit, 2014, 381 s. ISBN 978-80-905297-1-7. info
  • KREJČÍ, Hana. Specifika uměleckých projektů. Pracovní sešit k publikaci Projektové řízení - Jak zvládnout projekty. 1. vyd. Brno: ACSA, 2014, 80 s. ISBN 978-80-7460-050-0. info
    doporučená literatura
  • KIRITZ, N.J.: Plánování projektů a jeho písemná forma, 1998. info
  • MENEAR, P: Stage management and Theatre Administration. info
  • VERHAAR, J.: Projectmanagement. AHK Amsterdam 1998. info
    neurčeno
  • Vnitřní předpisy DF JAMU a JAMU, stejně tak jako organizační a provozní řády a vnitřní normy Divadelního studia Marta a Divadla na Orlí
Výukové metody
Formy výuky: umělecký projekt
Metody výuky:
Diskuzní metody, heursitické metody, samostatná a týmová práce studentů, prezentace, řízená praxe.
Metody hodnocení
Klasifikovaný zápočet na základě:
- praktické činnosti dané prováděcím projektem příslušného uměleckého scénického projektu,
- na základě pravidelného personálního a procesního hodnocení členů uměleckého týmu v rámci pravidelných porad divadla (explikační, předávací, provozní a hodnotící porada),
- na základě hodnocení splnění povinností produkčního, jež jsou stanoveny dokumentem Opora pro výkony realizované ve vnitřním prostředí DF JAMU (specializace Divadelní produkce), hodnocení provádí pedagog předmětu,
- na základě zpětné vazby dramaturgické rady dané sezóny.
Navazující předměty
Další komentáře
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024.