DIFA:DATZ202 Kapitoly jazyka AV díla - Informace o předmětu
DATZ202 Kapitoly jazyka AV díla
Divadelní fakultazima 2025
- Rozsah
- 0/2/2. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. Mgr. Pavel Jirásek, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. Mgr. Petr Francán
Ateliér audiovizuální tvorby a divadla – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér audiovizuální tvorby a divadla – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Předpoklady
- Elementárním předpokladem je ukončené středoškolské vzdělání nejlépe v audiovizuálním oboru. Student musí prokázat rozvinutý talent a samostatnost při spoluutváření studijního programu a umělecké schopnosti, vedoucí k autorské audiovizuální tvorbě.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Audiovizuální tvorba a divadlo (program DIFA, Dra_Tvo:B)
- Cíle předmětu
- Cíl předmětu: • seznámit se základy audiovizuálního jazyka v historických souvislostech, od vzniku filmové řeči, přes etablování jejich pravidel, až po soudobé rozvrstvení v konkrétních filmových žánrech • poznat a pochopit technologické a technické prostředky pro snímání zvuku a obrazu • seznámit s pravidly filmového obrazu - koncepcí tvorby jednotlivých záběrů, kompozicí obrazu, světlem, specifiky audiovizuálního jazyka různých médií, pravidly střihové skladby a zvukové skladby • seznámit s procesem vytvoření scénáře, vývojem scénáře od literární formy filmové povídky až k technickému scénáři v návaznosti na proces realizace • na základě získaných teoretických a analytických vědomostí vytvořit vlastní filmová obrazová cvičení Student dovede a je schopen: • vytvořit multimediální strukturované dílo audiovize integrované do živého dramatického umění, múzického umění (např. divadelní audiovize, živé konceptuální audiovize, audiovize charakteru performativního umění) • orientovat se a tvořit televizní formáty divadelní publicistiky, divadelního dokumentu, televizních záznamů divadelních představení až po oboustranné adaptace, včetně adaptací "divadlo ve filmu - film v divadle" • samostatné umělecké tvorby, uměleckého výkonu včetně kritické reflexe a sebereflexe, je schopen vymezit komplexní praktický nebo teoretický problém a řešit jej tvůrčím způsobem s využitím vybraných teorií, metod, postupů a forem oboru • vytvořit původní, veřejně prezentovatelné autorské umělecké dílo, nebo adaptaci s prvky audiovize divadla a ostatních formách performativního umění • nejen koncipovat vlastní umělecký výkon, ale také vést skupinu v procesu umělecké tvorby, flexibilně přizpůsobovat dramaturgicko-režijní koncepci, technologické řešení, realizaci včetně produkce a postprodukce možnostem, podmínkám, uměleckému záměru, tak i konkrétní situaci • nést důsledky vlastní umělecké tvorby od společenských, přes ekonomické až po sociální a autorskoprávní • prezentace originálního uměleckého výkonu vlastního nebo celého týmu na veřejnosti a to i na mezinárodním fóru a je připraven nést plnou zodpovědnost za práci skupiny.
- Výstupy z učení
- Studenti získají vědomosti o základech a vývoji audiovizuální řeči, teoriích obrazu, vlivech různých umění na koncepci filmového záběru, významu světla, významu zvukové složky a časování vnitřní stavby uměleckého díla. Seznámí se s technologickými a technickými prostředky pro snímání zvuku a obrazu a zároveň s procesem vytvoření scénáře, vývojem scénáře od literární formy filmové povídky až k technickému scénáři.
- Osnova
- 1. Počátky vývoje filmového jazyka Meliés, Grifith, vznik a vývoj klasické filmové řeči... 2. Filmová řeč neorealismu, Neorealismus jako syrové podání reality, která není nikterak přibarvená a nic nevynechává. 3. Filmová řeč francouzské a české “nové vlny“, nové metody stylistického vyjádření. 4. Od námětu ke scénáři. Scénárista, syžet, filmová povídka, treatment, literární scénář, dramaturgie, příběh, výtvarně obrazová stránka, filmový jazyk, estetizace, herecká akce, technický scénář, záběr, storyboard... 5. Audiovizuální dílo a vizuální kultura dneška. Problematika audiovizuální kultury, audiovizuální dílo, média, médium jako extenze, médium jako poselství, informace, realita a informace, média a moc, „imagologové“, výklad masové komunikace, umělecké dílo ve věku technické reprodukovatelnosti. 6. Problémy televizního záznamu divadla Typologie TV záznamu divadla, problémy záznamu s divákem a bez diváka, kontaktnost divadla, kladné možnosti záznamu, technologické podmínky divadelního záznamu, koncepce způsobu záznamu, volba snímání (komplexně, sekvenčně), příprava scénáře, technický scénář, svícení, počet a rozmístění kamer, dotáčky, specifika obrazového a zvukového střihu, grafické prvky, postprodukce a adjustace. 7. Dokument a jeho klasifikace Definice dokumentu, konvence, období, hnutí a mody, etika dokumentu, vlastnosti vyprávění – hlas dokumentu, komunikace dokumentu – podmanivost, přesvědčivost, klasifikace, fikce – non fikce, nonfikční modely, poetické mody. 8. Záběr - základní skladebný prvek technický, pracovní, skladebný, tvořený snímáním objektů, prostředí, světla, zvuků, jevů, dějů determinovaný technickými prostředky – technologie, snímací prvky, objektiv, formát, zdroje světla, barevná teplota, tonalita, složky záběru, … kompozice – zlatý řez, zákony symetrie, úhlopříček, průsečnic, spirál, využití linií, rovnováha tvořená velikostí, tvarem, tonalitou, dynamická kompozice, pohyb v kompozici, styly kompozice,… kompozice – využití vlastností objektivů a světelných zdrojů, barevných tonalit, hloubka ostrosti, optických vlastností objektivů, opravné a efektové filtry... 9. Zvuk - základní skladebný prvek od zvukové dramaturgie ke zvukové skladbě, druhy zvuku v audiovizuálním díle (mluvené slovo, hudba, ruchy), vzájemné postavení obrazu a zvuku, koncepce zvukové skladby audiovizuálního díla (formotvorná úloha zvuku, zvuková atmosféra, filmové ticho, zvukové plány),hudební, ruchová dramaturgie a míra stylizace, syntéza zvuku jako skladebného prvku – řeč, ruchy, hudba, atmosféry, vertikální vnímání linií zvukové stopy, synchron, postsynchron a asynchron, prolínání zvukových a obrazových rovin, akustické efekty, zpracování zvukového záznamu (mixáž) a dokončovací práce (finalizace) 10. Střihová skladba, vázání záběrů: pravidlo plynulosti – vázání statických záběrů, střih do pohybu, střih v mrtvém bodě, střih při dynamickém vykrytí, orientace – pravidlo osy, pravidlo hlavního směru,… rytmus – délka záběrů, křivka zrání záběru,… čas reálný, filmový, dramatický, čas subjektivní,… prostřih. Širší skladebné celky: vztah záběr, scéna, sekvence, dramaturgická skladba – lineární, paralelní (synchronní, retrospektivní), asociativní skladba (analogií, protikladem, polyfonií, skladba příznačného motivu), rapid montáž,…syntéza obrazu a zvuku, nový prostor, dynamika vertikálních a horizontálních vazeb, skladebná interpunkce,… vázání sekvencí – vzhledem k jejich obsahu, podobnosti či totožnosti (analogií), na základě asociací,… typy sekvencí – úvodní, expoziční, akční, popisné, objasňující, zhuštěné, závěrečné, titulky,…stylistické formy – stupňování, opakování, refrén, elipsa, prodloužení napětí, litotes, antitéza, metonymie, synekdocha, eufemismus, metafora, symbol, alegorie,… 11. Pohyb, obraz, zvuk jako základ audiovize, teoretické výklady, dispositiv a jeho vztah k obrazu,...využití fyziologie lidského smyslového vnímání v audio a video technologiích, aktuální poznatky,...
- Literatura
- Aumont, Jacques. Obraz. 1. vyd. V Praze : Akademie múzických umění v Praze, 2005. 325 s. ISBN 80-7331-045-7. info. info
- Kristin Thompsonová , David Bordwell : Dějiny filmu. NAMU 2014 – ISBN 978-80-7331-207-7, vydala Nakladatelství Akademie múzických umění a Nakladatelství Lidové noviny, Praha 2011, 2. revidované vydání – první dotisk, 840 stran,
- Kautský, Oldřich. Italský filmový neorealismus. 1. vyd. Orbis, 1958.
- .Ejzneštejn Sergej: Paměti. info
- Chaplin Charles: Můj životopis. info
- Truffaut Francois: Rozhovory s Hitchcockem. info
- Bergman Ingmar: Laterna magika. info
- Wajda Andrzej: Moje filmy. info
- Jasný Vojtěch: Život a film. info
- Vávra Otakar: Zamyšlení režiséra. info
- Tarkovskij Andrej: Deník 1970 - 1986. info
- Solmi Angelo: Federico Fellini. info
- Buňuel Luis: Až do posledního dechu. info
- Svatopluk Malý: Skripta FAMU (1989)- Lékařská kinematografie, rentgenkinematografie. info
- Mihálik Peter: Kapitoly z filmovej teórie, Tatran 1983. info
- Bernard Jan: Jazyk, kinematografie, komunikace, NFA 1995. info
- Gromov Jevgenij: Osud umělce (Filmová avantgarda a Lev Kulešov). ČFÚ, Praha 1990. info
- Šklovskij Viktor: Nekonečné záhady (Úvahy o teoretickém zobecnění filmové praxe). ČFÚ, Praha 1990. info
- Kulešov Lev: Základy filmové režie. skripta FAMU, SPN, Praha 1974. info
- Valušiak Josef: Základy střihové skladby. skripta FAMU. info
- Karel Reisz: Umění filmové skladby. skripta FAMU. info
- Kučera Jan: Alexandr Dovženko básník revoluce. ČFÚ, Praha 1971. info
- Pudovkin Vsevolod: Film, scenár, réžia, herec. Tatran, Bratislava 1982. info
- A Marjamov, Vsevolod Pudovkin: Čs. Státní film, Praha 1955. info
- Ejzenštejn Sergej M.: Kamerou, tužkou i perem. Orbis, Praha 1959. info
- Balász Bela: Film, vývoj a podstata nového umenia. SVKL, Bratislava 1957. info
- Lindgren Ernest: Filmové umění. ÚPF, Praha 1961. info
- Plažewski, Jerzy: Filmová řeč, 1967, Orbis, Praha. info
- Jiřík, Vlastimil: Kinematografický obraz I. a II. info
- Hames, Peter: Československá nová vlna, KM 2008.
- Pavlovský, Petr: TV záznam divadelního představení. In: Acta Universitatis Palackianae Olomucensis Facultas philosophica, P – A 18-1999
- Field, Syd. Jak napsat dobrý scénář. Rybka, Praha, 2007.
- Nichols, Bill: Úvod do dokumentárního filmu, AMU Praha 2010
- Gauthier, Guy: Dokumentární film, jiná kinematografie, 2004.
- Barnouw, Erik. Documentary: A History of the Non-Fiction Film, 2nd rev. ed. New York: Oxford University Press, 1993.
- Valušiak, Josef: Základy střihové skladby. NAMU 2017.
- Epstein, Jean: Poetika obrazů. Herrmann & synové, Praha 1997.
- Deleuze, Gilles: Film 1 a 2 - Obraz čas, Praha 2006.
- Mary Angiolillo, Pavel Jech Scénář na sedm minut, NAMU 2021.
- Linda Aronsonová Scénář pro 21. století, NAMU 2024.
- Výukové metody
- Formy výuky:
- přednáška
- seminář
- projekt
Metody výuky:
- přednáška s diskusí
- práce s textem
- diskuze
- práce s audiovizuálním médiem
- projektová výuka
- e-learning
- individuální konzultace
- samostudium studentů
- samostudium literatury
- seminář
* Počet hodin kontaktní výuky týdně: 2
* Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 2 - Metody hodnocení
- * Zimní semestr
Zápočet na základě docházky
Zápočet na základě klauzury
Zápočet na základě písemné práce/referátu
* Letní semestr
Písemná zkouška
Ústní zkouška - Navazující předměty
- Statistika zápisu (zima 2025, nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/difa/zima2025/DATZ202