DIFA:DATL106 Technologie zvukové tvorby - Informace o předmětu
DATL106 Technologie zvukové tvorby
Divadelní fakultaléto 2025
- Rozsah
- 0/24/0. Dílna, projekt - 6 x 4 hodiny. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- MgA. Jakub Mareš (přednášející)
- Garance
- doc. Mgr. Petr Francán
Ateliér audiovizuální tvorby a divadla – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér audiovizuální tvorby a divadla – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Předpoklady
- Úspěšné absolvování předmětů Zvukotechnika (DATZ115) a Technika a technologie videotvorby (DATZ103).
Paralelní studium předmětu Zvukotechnika (DATL115) - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Audiovizuální tvorba a divadlo (program DIFA, Dra_Tvo:B)
- Audiovizuální tvorba a divadlo (program DIFA, Dra_Tvo:N)
- Cíle předmětu
- Cílem projektu, dílny je seznámit posluchače se základy užití zvuku v divadelních a příbuzných audiovizuálních projektech, a to jak v rovině odborné, teoretické, tak také praktické, autorské.
- Výstupy z učení
- Odborné znalosti:
Jsou připraveni osvojené poznatky originálně užívat, rozvíjet, uplatňovat postupy tvořivého myšlení i emočního zaujetí ve prospěch uměleckého tvaru a prokazují zřetelnou úroveň umělecké, odborné i osobnostní zralosti.
Dovednosti: Při řešení praktických problémů předmětu zájmu využívají osvojených poznatků, základních postupů a metod oboru způsobem přinášejícím inspirativní podněty, využívají kreativní řešení problému, hledají originální umělecky i eticky odpovědná řešení.
Způsobilosti: V umělecké tvorbě a odborné reflexi vykazují určitý stupeň zralosti a profesionality odpovídající danému stupni poznání. - Osnova
- Základní technické pojmy a teorie.
- Zdroje zvuku – snímání, zvukové záznamy, zpracování on-line i off-line, ozvučení prostoru – prezentace, distribuce.
- Tvorba zvukového scénáře.
- Zvukové stopy, zvukové atmosféry, timing - zvukový příběh.
- Rozvoj tvůrčích schopností - užití zvukových technologických řetězců k umělecké tvorbě.
- Specifika snímání zvuku a možnosti dostupných technologických řetězců.
- Technologické možnosti zpracování zvuku vzhledem k audiovizuálnímu uměleckému výkonu.
- Zvuková složka jako integrovaná součást živé produkce dramatického uměleckého díla.
- Literatura
- doporučená literatura
- Bláha, I.: Zvuková dramaturgie audiovizuálního díla, AMU, Praha, 2006. info
- VLACHÝ, Václav. Praxe zvukové techniky. 2. aktualiz. vyd. Praha : Muzikus, 2000. 257 s. ISBN 80-86253-05-8. info
- KOPECKÝ, Pavel. Základy elektronického zvuku a jeho kreativní zpracování. Praha: akladatelství Akademie múzických umění v Praze, 2017. info
- WYNER, Jonathan. Audio mastering: essential practices. 1. vyd. Boston: Berklee Press, 2013. ISBN 0-87639-094-7. info
- Výukové metody
- Cvičení,
diskuzní metody, heuristické metody, metody vytváření dovedností, projektová výuka, samostatná práce studentů, komplexní syntéza znalostí i dovedností. - Metody hodnocení
- Soustavné sledování výkonu studentů.
Profesní výkon.
Zápočet na základě docházky (minimálně 85% účasti) a prezentace profesního výkonu. - Navazující předměty
- Další komentáře
- Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (léto 2025, nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/difa/leto2025/DATL106