DAAZX31 3D grafika

Divadelní fakulta
zima 2025
Rozsah
0/2/2. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
MgA. Tomáš Gruna (přednášející)
Garance
Ateliér audiovizuální tvorby a divadla – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér audiovizuální tvorby a divadla – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
Po 14:30–16:00 304
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s tvorbou v programu Blender. Od práce se základními tvary postupně k modelování složitějších objektů, návrh divadelní scény a jednoduché animace využitelné například ve video mappingu, filmu či audiovizuálních projektech. Součástí výuky je také příprava modelů pro 3D tisk. Důraz je kladen na propojení technických znalostí s tvůrčím přístupem dle oboru.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
nastavit pracovní prostředí v programu Blender
seznámení a využít základní nástroje k tvorbě 3D objektů
modelování složitějších 3D scén (dle oboru)
tvorba animace s ohledem na jejich využití dle oboru (video mapping, film a video)
připrava a exportot 3D modelu do formátu vhodného pro 3D tisk
reflektovat vlastní efektivitu pracovní postup
nalezení funkčních pracovních postupů v kontextu budoucí profesní praxe
Osnova
  • instalace Blenderu, základní uživatelské rozhraní a navigace (viewport, panely, klávesové zkratky)
  • práce jednoduchými objekty: kostka, koule, válec – orientace v 3D prostoru
  • modelování základních objektů (Edit Mode vs Object Mode)
  • transformační nástroj a modifiers
  • export a příprava pro 3D tisk
  • práce se světlem
  • materiály, texturován ( UV map, Cycles vs EEVEE)
  • Základní materiály, procedurální textury, UV mapování
  • jednoduchá animace (práce s kamerou, timeline, atd)
  • samostatné projekty a autorská tvorba (tisk 3d objektu, návrh divadelní scény, animace)
  • prezentace výsledků a obhajoba pracovního postupu.
Literatura
    doporučená literatura
  • Blender ; Pokorný Pavel, BEN, 2006. info
  • Blender 3D Practical Guide 2025-2026: Modeling, Texturing, and Rendering; ISBN-13 979-8281304085
  • The Ultimate Book of 3D Printing Tips and Tricks 2025 Revision (FDM/FFF)
  • Blender 4.3 From Beginner to Pro; EAN: 9798309312603
  • https://www.prusa3d.cz/wp-content/uploads/zaklady-3d-tisku.pdf
  • Začínáme s 3D tiskem, Nick Kloski, Liza Wallach Kloski, Computer Press (CPress), ISBN: 978-80-251-4876-1
Výukové metody
seminář, cvičení, heuristické metody, metody vytváření dovedností, projektová výuka, samostatná práce studentů
Metody hodnocení
analýza výsledků činnosti studenta 33%
projekt, profesní výkon 33%
docházka 34%
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2023, zima 2024.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/difa/zima2025/DAAZX31