DAALX87 Kapitoly z filozofie

Divadelní fakulta
léto 2024
Rozsah
2/0/2. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Jan Horský, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Petr Francán
Rozvrh
Po 16:15–17:45 106
Předpoklady
Středoškolské znalosti filosofie a základů společenských věd.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Dvousemestrální kurz filosofie má za cíl seznámit studentstvo s tím, jak umění, především to narativní, intelektuálně reflektovali a reflektují filosofové, antropologové, psychologové, historici a další badatelé. Studentstvu budou představeny klíčové koncepty reflexe umění, skrze něž se seznámí s intelektuální tradicí přemýšlení a zkoumání umění, která se táhne od Platóna a Aristotela až k současným evolučním biologům. Studenstvo tak bude vedeno k tomu, jak prastaré otázky promýšlet a zodpovídat pomocí nových nástrojů, ať již je to za pomoci nového pojmového aparátu, nebo funkční magnetické rezonance. Cílem předmětu je probudit v posluchačstvu intelektuální zvědavost stran promýšlení širších souvislostí umělecké tvorby a zprostředkovat jak tradiční filosoficko-estetickou perspektivu, tak i nejnovější empirický výzkum osvětlující, proč na nás jako na příslušníky druhu Homo sapiens umění působí způsobem, který můžeme pozorovat v hledištích po celé zeměkouli. Studentstvo je vedeno k tomu, aby na konzumenty umění nepohlíželo jako na odtělesněné andělské bytosti, ale jako na recipienty z masa, kostí a neuronů.
Výstupy z učení
Studentstvo bude po absolvování dvousemestrálního kurzu schopno: - ovládat základní filosofické a estetické kategorie západní reflexe umění – a to jak ty klasické (např. teorie mimésis; teorie katarze; teorie uměřenosti; role básníka v řecké polis), tak i ty, které jsou výsledkem novějšího vývoje na poli analytické filosofie umění (definice umění a uměleckého díla); - interpretovat základní pozice v rámci filosoficko-vědního zkoumání a teoretizování o funkci a původu umění (např. umění jako booster skupinové identity a soudržnosti, umění jako indikátor zdatnosti, umění jako informační zásobárna atd.); - analyzovat a interpretovat zakládající texty západní estetické tradice (především Aristotelova Poetika); - přemýšlet o hlubších, psychologicko-biologických předpokladech recepce uměleckého díla na straně diváka (role empatie, sociální kognice a vnitřního opioidového systému při percepci a prožívání uměleckého díla), znát příklady umělecké tvorby, která tyto poznatky o lidské přirozenosti tématizuje (např. Ian McEwan), a pracovat s nimi ve své vlastní tvorbě.
Osnova
  • 1) Seznámení s obsahem a ukončením kurzu; 2) Děkanská volba (analýza kandidátských programů; 3) Aplikace teorií umění jako katalyzátoru skupinové soudržnosti na populární kulturu I.-V.; 4) Základy vědecké epistemologie a metodologie I.-II.; 5) Účast na akademickém off-programu festivalu SETKÁNÍ/ENCOUNTER; 6) Romská estetika I.-II.
Výukové metody
* Pravidelná výuka * Počet hodin kontaktní výuky týdně: 2 * Počet hodin samostatné práce studentstva týdně: 2 Přednášky, interpretační semináře, textová analýza, diskuzní metody, samostatná práce studentů.
Metody hodnocení
Pro udělení zápočtu je třeba získat alespoň 60 ze 100 možných bodů. 20 bodů je možné získat za aktivitu v hodinách, 80 bodů pak v rámci závěrečného ústního kolokvia, které prověří znalosti probírané látky.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/difa/leto2024/DAALX87