DHAZ201 Herecká tvorba

Divadelní fakulta
zima 2015
Rozsah
0/18/5. 11 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
doc. MgA. Lukáš Rieger, Ph.D. (přednášející)
doc. MgA. Michal Zetel, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. MgA. Lukáš Rieger, Ph.D.
Ateliér činoherního herectví Lukáše Riegra – Ateliér činoherního herectví – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér činoherního herectví Lukáše Riegra – Ateliér činoherního herectví – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
Út 14:30–17:45 105, St 14:30–17:45 105, Čt 14:30–17:45 105, Pá 10:15–13:30 105
Předpoklady
EVER ( DHAL201 Herecká tvorba )
Předmět je určen pouze pro studenty ateliéru činoherního herectví.
Dále mohou být přizváni také studenti režie a dramaturgie (buď nastupující do prvního nebo druhého ročníku) - vždy však až po dohodě garanta předmětu s vedoucím jejich ateliéru.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Postupná příprava k aplikaci hereckých metod naučených v 1. roce studia na práci na postavě.
Reflexe hereckého potenciálu studenta při práci na úkolech vedoucích k tvorbě postavy a fixovaného jevištního tvaru na základě literární předlohy.
Schopnosti organického jednání v dramatické situaci, napodobování, zachytávání "jádra postavy", strukturování přizpůsobení jsou dále rozvíjeny při práci na konkrétních materiálech.
Začíná se s budováním kompetence herecké analýzy textu.
Osnova
  • V tomto ateliéru je herectví vnímáno jako profese vyžadující jak technickou připravenost, tak i tvůrčí zodpovědnost. Základ studia spočívá ve zkoumání a rozvíjení individuálního jevištního potenciálu studenta a jeho využití především při tvorbě postavy v rámci konkrétních žánrových specifik.
  • Ve třetím semestru se jedná o první aplikaci získaných schopností a dovedností při práci s literární předlohou.
  • Konkrétní herecké úkoly jsou rozděleny do dvou linií:
  • V prvé linii se jedná o hledání a zachycování "jádra postavy"; analýzu jejího vnějšího i vnitřního jednání na základě studia daných okolností vyplývajících z předlohy; tvorbu vnějšího i vnitřního jednání v rámci improvizovaných etud; hledání a vytváření konfliktních situací (které již v předloze nemusí být nutně obsaženy), v nichž by se zjištěné charakteristiky postavy mohly zřetelně projevit; hraní těchto situací (za účasti spolužáků jednajících rovněž "v postavách") v rámci částečně fixovaných etudách.
  • V ak. roce 2015/16 byly k tomuto účelu použity povídky z knihy Chucka Palahniuka Strašidla.
  • Ve druhé linii se jedná o první setkání s dramatickým textem a jeho inscenováním. Na rozdíl od první linie není specifičnost charakterů postav (znázorňování jejich odlišnosti od přirozeného naturelu herce) úkolem. Vybírá se takový materiál, v němž individuální charakterové rysy postav hrají minimální roli - a většina pozornosti se soustředí na budování a vývoj konfliktu. Žánrovým vymezením tohoto materiálu je - vzhledem k převažujícím hereckým metodám v dosavadní výchově studentů - psychologický realizmus. Cílem je naučit studenty analyzovat hereckým jednáním dramatickou situaci předepsanou autorem. Přivlastňovat si motivace, okolnosti a jazyk postav. Nacházet pravdivé intonace i fyzické jednání a dokázat nalezené fixovat. Zvláštní pozornost se klade na živý jevištní styk (vzájemné jednání) při zachování výše zmíněných omezení. Výsledkem je fixovaný herecký výkon v rámci kratšího úryvku dramatické předlohy.
  • V ak. roce 2015/16 byla k tomuto účelu vybrána třetí scéna ("Paula") z filmového scénáře Ingmara Bergmana Scény z manželského života. Bylo využito také zkušeností z dílny s Brianem Caspe DHAZX04
Výukové metody
Formy výuky: seminář, cvičení a projekt.
Metody výuky: diskuzní metody, heuristické metody, metody vytváření dovedností, samostatné práce studentů, práce s textem, divadelní zkoušení.
Metody hodnocení
Hodnotí se především formativně v průběhu celého semestru přímo v hereckých hodinách. Studenti si zvykají na bezprostřední otevřené hodnocení a vzájemnou reflexi.
Po závěrečných klauzurách (případně kontrolní hodině) každé linie jsou ústně analyzovány výsledky jednotlivých studentů i celého ročníku všemi interními pedagogy ateliéru.
Výsledná známka v sobě zahrnuje jak kompromis mezi výsledky jednotlivých úkolů, tak případné (pozitivní i negativní) motivační faktory.
Navazující předměty

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/difa/zima2015/DHAZ201