Základní údaje |
Název |
Zloděj melounů |
Rok prvního uvedení |
2021 |
Segment |
Scénická umění |
Druh činnosti |
Inscenace - režie |
Závažnost a význam |
C - nový umělecký výstup inspirovaně rozvíjející současné vývojové trendy |
Velikost |
M - pod 30 minut (menší scénický výstup apod. včetně inscenace pro dětského diváka) |
Institucionalní kontext |
regionální |
Jazyk |
čeština |
Fakulta |
Divadelní fakulta |
Anotace |
Umělecký výkon spočíval v přípravě textů a režii další z japonských frašek Divadla Kjógen. Tři zlodějské příběhy, tři nachytaní nenechavci a tři veselé konce těchto smutných existencí, toť Zloděj melounů.
Při režijní práci bylo nutné vycházet ze specifik textu, jenž vycházel z materiálů starobylého japonského tradičního jevištního žánru předených do současné češtiny a zachovával některé důležité prvky, s nimiž originální kjógen významně pracuje: jistou míru archaičnosti, která je stylotvorná, a výrazné proměny jazykových rovin ve smyslu střídání tradiční asijské (pro nás až extrémní) slušnosti a úslužnosti v mluvě versus až hrubě lidový, avšak stále nevulgární projev vykolejené postavy. Režijní práce spočívala v "hereckém koučování" při samotném inscenování, respektive oživování daných hereckých postupů (kat) v tělech a gestech českých hereckých kolegů. |
Klíčová slova |
divadlo kjógen, zloděj melounů, urinusubito, kjógen, kyogen, tradiční umění, japonsko |
Autoři |
Igor Dostálek (Role: Autor díla z 50 %), Ondřej Hýbl (Role: Autor díla z 50 %) |