Anotace |
Zásadním úkolem režie, coby sjednocující složky, nejpodstatněji určující výsledný tvar inscenace, byla snaha co nejvíce využít mladistvé energie a nefalšovaného nadšení všech z absolvujícího ročníku z práce na tak náročném textu, jakým Shakespearův Večer tříkrálový je.
Významná textová úprava umožňovala v rychlých rytmických střizích střídat různé stylové herecké polohy od stylizovaných situací v duchu comedie dell' arte přes běžné konverzační polohy až k situacím hraným v duchu psychologického realismu.
Zvláštní pozornost pak byla věnována situacím se zhruba třiceti procenty textu ve verších. Zcela zásadní stylovou polohou však, nejen v pasážích s upravenými texty W. S., ale i s doplněnými texty ze staročeských masopustních her, byla poloha HRY, hraní si s motivy z W. S. i s ostatními, hry pro publikum, i pro sebe, pro kolegy.
Prakticky v průběhu celého představení jsou všichni přítomní na scéně, hraje se tedy i pro ně, oni pak, spolu s publikem reagují i komentují dění, často do něj i zasahují. Jakási Ypsilonkovská poloha, neskromně řečeno. V mnoha jiných situacích, především těch masopustních, se pak všichni stávají jakýmsi chórem, opouštějí svoje role a posléze se do nich opět navracejí.
Významnou skutečností pro vytvoření osobité interpretace hry a jejímu finálnímu vyznění bylo obsazení vedoucího ročníku herectví Lukáše Riegera do role knížete Orsina. Ostatně postup, ne zcela doceněný, který jsem v inscenacích studia Marta užil již několikrát, Ladislav Lakomý, Pavel Zatloukal, Lukáš Rieger, pedagogové korepetitoři Dáda Klementová, Petr Svozílek.
O nezpochybnitelném přínosu přítomnosti pedagogů a významných umělců při společné práci se studenty netřeba pochybovat. Svým příkladem na zkouškách i všech reprízách zaručují nutnou pracovní morálku i stabilní úroveň inscenací.
Scénografie – podstatná složka sloužící především k zcela bezprostřednímu kontaktu s publikem, nízká praktikáblová konstrukce šestkrát čtyři metry vybíhá až k publiku, nástupy většinou z úrovně publika pouze zadní prostor vyvýšený pro hromadné taneční akce, které se však často přelévají vpřed až před publikum.
Významné je však i nesvícení, jen nezbytná úroveň je však společná i v publiku, hraje se tedy jako v dobách W. S., tedy při denním světle. Bezprostřednímu kontaktu s publikem slouží i umístění hudebníků, živě, po stranách kytara a bicí mnoha druhů.
Režie však již od přípravy inscenace počítala s uvedením v různých prostorech, a to, že se výsledně hrálo ve třech prostorech je jistě pro všechny zúčastněné velmi cennou zkušeností.
Závěrem, je zřejmé, že režie jako nejpodstatnější významotvorná složka inscenace musela při takto mnohovrstevnaté a v mnoha ohledech náročné inscenaci fungovat nadstandardně, viz ohlasy publika i kritiky. |