Základní údaje |
Název |
Hrad v nitru |
Rok prvního uvedení |
2022 |
Segment |
Scénická umění |
Druh činnosti |
Inscenace - absolventský výstup MG studia zast. režisérem, dramaturgem, hercem (vždy student) |
Závažnost a význam |
C - nový umělecký výstup inspirovaně rozvíjející současné vývojové trendy |
Velikost |
K - více než 100 min. (celovečerní inscenace apod.), více než 60 min. (inscenace pro dětského diváka) |
Institucionalní kontext |
celostátní |
Jazyk |
čeština |
Fakulta |
Divadelní fakulta |
Anotace |
Východiskem této neobvyklé inscenace byla stejnojmenná kniha karmelitské řeholnice Terezie z Ávily z 16. století. Stěžejní metaforou duchovního textu této reformátorky karmelitánského řádu je představa lidské duše jako stavby se sedmi zásadními komnatami, které je nutno vybudovat a projít, hodlá-li se hledající lidská bytost setkat s Bohem. V zásadě se jedná o metodu kontemplativní meditace, která vyžaduje dlouholetou duchovní praxi, “péči o duši” a v jistém smyslu trénink.
Právě touto představou je inspirována jevištní realizace prostoru jakožto jakési tělocvičny, ve které je třeba odvést onu dřinu vedoucí k možnosti nahlédnutí mystéria lidské existence a také existence Boží. Tématiku cvičení ve smyslu drilu jistým způsobem zpřítomňuje i struktura libreta, která ve velice podstatném procentu užívá repetitivnost jednotlivých replik, pronášených pěticí hereček bezprostředně po sobě. Téma duchovního rozvoje s sebou nutně nese také problematiku zobrazení pokroku jedince v této oblasti v rámci hudební inscenace. Jako řešení se ukázala práce s kostýmem, který byl pro pětici představitelek unifikován. Principem bylo postupné zahalování dívčího cvičebního úboru až po finální kompletní úbor současných řeholnic karmelitského řádu. Jednak ve smyslu zahalování tělesnosti a jednak ve smyslu dospívání v běžném významu i ve významu duchovního zrání.
Inscenace byla výjimečná také hudebním žánrem. Jedná se v zásadě o soudobou duchovní hudbu s adekvátně laděnými texty dlouholetého autorského tandemu Josef Fojta (hudba), Emanuel Míšek (texty), což je žánr vzácný až ojedinělý. Výjimečná syntéza libreta (D. Gombár), hudby, zpěvu a choreografie (L. Fernandez Saéz) vytváří hraniční hudebně-divadelní tvar mířící k formě divadelní mše. |
Klíčová slova |
hrad v nitru, divadlo na orli, jamu, absolventský výstup, import ruv 2021 |
Autoři |
Eliška Horňáková (Role: Autor díla z 100 %) |