Anotace |
Se studenty absolventského ročníku JAMU jsme v listopadu 2021 premiérovali původní text Být i Nebýt. Kromě toho, že jsem text režíroval, byl jsem i autorem námětu a do značné míry spoluautorem, ne tak ve smyslu výkonném, ale ideovém. Autorství, to formální, zcela patří dramaturgovi Tomáši Syrovátkovi. Po společných debatách se studenty a jejich ročníkovým vedoucím Lukášem Riegerem jsme se pustili do mírně neprobádaných vod, kdy počáteční diskuze a zadání úkolů vedou k napsání pevného původního textu. Uvědomujíc si pořád prostředí laboratoře umělecké školy, jsme se na jedné straně snažili o výsledek, který spíš vyzývá k diskuzi svojí nehotovostí, na straně druhé se ukázalo, že tato mírná chiméra není zcela možná ve chvíli, když se mají studenti prezentovat plnohodnotným divadlem, za kterým si stojí a na které přichází platící divák. Vlastně tento rozpor byl pro mne, jako pro režiséra hezkým impulzem k úvahám a inspirací. Zvolil jsme nakonec cestu, po které jsme dospěli k tvaru takzvaně hotovému, který se může a musí vyvíjet reprízemi, tak jak to je běžné v profesionálním divadelním životě. Podstatnou zkušeností u této spolupráce byl rozhodně dialog s mladou životaschopnou generací, jejíž otisk se v inscenaci objevuje zcela přiznaně a vědomě. Od začátku našich úvah, ať už s pedagogickým vedením, nebo spoluautorem, jsme počítali s výraznou participací skupiny studentů, se kterými budeme spolupracovat. Proto na začátku vypracovávali jakési "úkoly" na dvě témata, na dvě zadání, ze kterých se následně čerpalo. Taky zkoušení probíhalo více-méně formou dialogu, i když jsem nechtěl mladé herce uvést do nejistoty a nechávat rozhodnutí, o které jsou opřeny mé kompetence, na nich. Z tohoto úhlu pohledu vznikla inscenace plnohodnotná, nazkoušená a suverénní. Tento pevný bod jsme hledali i ve východisku, o které opíráme náš text. Ten jsme našli ve "hře her", v Hamletovi. Dalo by se snad říct, že se pokoušíme o jistou podobu hamletovské variace. Ke klasickému dílu hledáme analogie, aluze, různá podobenství ve světě, který známe, který zná a pozná (či poznává) mladá nastupující generace divadelníků. |