Anotace |
Začátkem října měla ve Slováckém divadle v Uherském Hradišti premiéru inscenace Jesus Christ Superstar. Ve své režii jsem se snažil vyložit tento už kultovní titul cestou koncentrace na společenství, jež dílo vytváří. To znamená, že je důležitá průběžná přítomnost skupiny lidí, tak trochu zároveň herců a, samozřejmě, postav, kteří velký novozákonní příběh odvyprávějí jazykem ryze současným. Spolu s týmem jsme chtěli dosáhnout naléhavosti, která je zakódována ve sdělení autorů jistou sevřeností naší inscenace. Scéně dominuje neonový nápis Jerusalem now, chceme i takto explicitně atakovat povědomí o tom, že se neocitáme v době biblické, ale v době, jíž jsme součástí. Takovýto koncept vyžaduje samozřejmě extrémní až mravenčí práci na detailu, hluboké analytické myšlení souboru, které jsem se snažil v hercích neustále hledat. Rocková opera je dílo mimořádné, náročné jak po pěvecké, tak po technické stránce, má v sobě mnoho nástrah a překážek. Jednou z nich je, že na jevišti nezazní jediné slovo v parlandu, všechna textová a významová sdělení jsou vkomponovány do notového zápisu. No i navzdory tomu jsme se pokusili vytvářet výrazné a konkrétní situace, přistupovat k hereckému myšlení, dalo by se říct, činoherně. Jeví se mi, že výsledkem je proto soudobé a "moderní" dílo, které svůj silný prazáklad v odkazu autorů ještě povyšuje. |