Anotace |
Inscenace GOLEM vznikla v Městském divadle Most, pod režijním vedením prof. Zbyňka Srby. Umělecký výkon, který je předmětem této anotace, spočíval v několika rovinách:
1. Choreografie hudebních čísel, která jsou součástí inscenace a staví na hudbě autorů J. Ježek, J. Voskovec, J. Werich. Choreografie byly vytvořené pro sbor, který v Městském divadle Most vzniká na základě konkurzu a je obvykle složen převážně ze žáků ZUŠ nebo nadšených amatérů, tedy je nutno pracovat s neprofesionálními tanečníky, kteří ovšem musí být vedeni tak, aby jejich výkon odpovídal nárokům na profesionální umělce.
2. Choreografie k písním J. Ježka, J. Voskovce, J. Wericha, které byly vytvořeny pro profesionální členy hereckého souboru, a to s ohledem na jejich pohybové dovednosti tak, aby opět vynikly jejich schopnosti, byl zachován a podpořen smysl jednotlivých písní a nebyla potlačena melodická ani rytmická složka hudebního podkladu. Herci museli prokázat v rámci choreografie schopnost živě zpívat své party, a to jak sólové, tak i sborové, aniž by pohybová složka byla v rozporu s rytmickou, melodickou, či významovou složkou. Choreografie byly vytvořeny tak, aby byly nedílnou součástí představení a nebyly pouze sledem hudebních čísel vložených do činoherních scén.
3. Pohybové stylizace jednotlivých postav. Představení vznikalo specificky pro uvádění na letní scéně Městského divadle v Mostě na hradě Hněvín, který je podstatnou složkou scénografie celého představení a jehož prostor je jen minimálně doplněn scénografickými prvky. Je tedy nutno vzít v potaz velikost, tvar prostoru i povrch, na kterém se herci i tanečníci pohybují.
4. Práce s loutkou, kdy bylo nutno, aby se členové sboru naučili pracovat s loutkou Golema, která byla použita ve dvou velikostech. V introdukci celé hry vystupuje malá loutka Golema, která je součástí kramářské písně, jež má naladit přicházející diváky a navodit atmosféru představení. Druhá, nadživotní velikost loutky Golema, je na pomezí loutky a divadelního objektu a je vedena jedním vodičem ze sboru. Zde bylo nutno, aby vodič vytvořil dojem, že Golem se vztyčuje, „roste“ a posléze padá, „rozpouští se.
5. Choreografie hudebních čísel, která jsou půdorysem dějových scén a členové sboru zde plní např. role hostů na maškarním plese a v rámci tanečního reje se odehrávají situace, které jsou součástí děje představení.
Všechny choreografie byly vytvořeny s ohledem na prostor, divadelní kostým, schopnosti a dovednosti herců i členů sboru (externistů), pěvecké party, režijní pojetí celé inscenace tak, aby byly její organickou součástí.
Toto představení bylo vytvořeno pouze pro uvádění na letní scéně Městského divadla Most. Nejedná se tedy o „přenesení“ hotové inscenace do open air prostoru, což je současným trendem v situaci, kdy je inscenování ve vnitřních prostorách divadla z hygienického hlediska rizikem. Pro další uvádění již na jevišti mosteckého divadla v sezóně 2022 bude muset být upraveno (předpokladem je, že externí sbor může být částečně nebo zcela obměněn). |