Základní údaje | |
---|---|
Název | Frankenstein-skutečný příběh |
Rok prvního uvedení | 2022 |
Segment | Scénická umění |
Druh činnosti | Inscenace - režie |
Závažnost a význam | C - nový umělecký výstup inspirovaně rozvíjející současné vývojové trendy |
Velikost | K - více než 100 min. (celovečerní inscenace apod.), více než 60 min. (inscenace pro dětského diváka) |
Institucionalní kontext | celostátní |
Jazyk | čeština |
Fakulta | Divadelní fakulta |
Anotace | Režijní postupy a strategie byly úzce spojené nejen s autorstvím díla (autor hudby, libreta i písňových textů), ale také s pedagogickými záměry. Dílo je více než muzikálem operou pro muzikálové herce. Po vzoru velkých romantických děl 19. století se tu pracuje s leitmotivy, které se vzájemně proplétají a variují, i hutnou orchestraci (cembalo, varhany a symfonický orchestr) a pozdně klasicistními hudebními postupy. Pěvecké party jsou však určený pro muzikálové herce, stejně jako herectví, které má blíže činohře než opeře. Taktéž je tu výrazná práce s parlandem, které podtrhuje emoční jednání v situaci a které si v takové míře operní zpěváci nemohou z hlediska žánru dovolit. Vzhledem k hudební náročnosti tohoto díla se celková režijní koncepce podřídila tomuto faktu. Herectví je dramatické, místy emočně naddimenzované, aby korespondovalo s opulentností hudebního podkladu. S tím je spojený i gestický slovník vyznačující se místy choreografickou přesností. Herecké vyjadřovací prostředky přechází z běžného jednání do stylizovaných pohybů a zpět. Výzvou byla tria, kvintety a septet z konce první poloviny. Zde do sebe zpívají herci každý něco jiného a harmonie nabývá na hutnosti, avšak (zcela vědomě) s omezením srozumitelnosti. I proto je v těchto místech text psán jednoduchým, lapidárním způsobem. Hlavní výpovědní hodnotu předává divákovi hudba. Muzikálová opera nevykresluje postavy černobíle. Každá z postav tu prožívá svůj příběh, jehož tragédií je jen špatné rozhodnutí v daný okamžik. Inspirací pro hereckou i režijní práci byl nejen životopis Mary Shelley, ale také filmy hororového žánru Dracula Francise Forda Coppola, Interview s upírem Neila Jordana či Panna a netvor Juraje Herze. |
Klíčová slova | frankenstein, muzikál, opera, divadlo |
Autoři | Aleš Kohout (Role: Autor díla z 100 %) |
Tvůrčí tým | Aleš Kohout 13591 (Role: Režie, Upřesnění: Režie, návrh kostýmů) Tomáš Příkrý (Role: Světelný design) Aleš Kohout (Role: Autor textu, Upřesnění: Autor libreta, písňových textů) Aleš Kohout (Role: Skladatel, Upřesnění: Autor hudby) |
Názvy, anotace, klíčová slova | |
---|---|
Klíčová slova v angličtině | frankenstein, musica, opera, theatre |
Uvedení, termíny | |
---|---|
Premiéra (15.09.2022 - 15.09.2022) info |
Zobrazit XML záznam