Základní údaje |
Název |
FLAUSEN 2022 - Making of |
Rok prvního uvedení |
2022 |
Segment |
Výtvarná umění / Výtvarná umění |
Druh činnosti |
Realizované nové umělecké dílo |
Závažnost a význam |
D - realizace nového uměleckého díla či zakázky obsahujícího rozvojový potenciál |
Velikost |
L - realizace nového uměleckého díla či zakázky středního rozsahu |
Institucionalní kontext |
regionální |
Jazyk |
čeština |
Fakulta |
Divadelní fakulta |
Anotace |
V období od 24. 9. do 10.10. 2022 jsem byl součástí výzkumného mezinárodního týmu, který v německém Chemnitz zkoumal místní veřejný prostor a jeho performativitu. Šlo o stipendijní program FLAUSEN+ a zprostředkovalo ho divadlo Komplex Chemnitz. Proces, metoda i výsledek měly horizontální strukturu: na začátku práce nestálo zadání ani harmonogram, nýbrž bylo vše vyjednáváno týmem v čase procesu. Čas výzkumu se dělil do času uvnitř v divadle a času venku ve veřejném prostoru: uvnitř tým podnikal pohybová a scénická cvičení, venku se soustředil na průzkum města. Sledovali jsme hranici, kde se realita překlápí do iluze, kde se z veřejnosti stává publikum a z publika aktér dané události. Výsledkem byla dvouhodinová tzv. MAKING OFF práce (site-specific performance) v ulicích Chemnitz, kde tvůrčí tým stejně jako návštěvníci události plnili role tvůrců, aktérů a zároveň publika. Specifikum práce spočívalo především v jeho neohraničenosti a absenci vstupního tématu a metody. V procesu hledání základního vymezení cíle a metody práce musel tým složený z lidí, kteří se neznají, projít mnoha diskusemi, kde každý odhaloval a sdílel svoji profesní praxi a učil tedy všechny ostatní. V tomto nikdy nekončícím dialogu jsme tak vytvořili jakousi školu, kde divadelníci ze čtyř různých zemí a divadelních tradic sdílejí a rozvíjejí své schopnosti. Diváci neplatili vstupné a jejich role publika byla maximálně zpochybněna. Kladli jsme sobě i veřejnosti otázku, jaké okolnosti či předpoklady vlastně mají být splněny, aby bylo naplněno očekávání „divadelního“ zážitku. Tým bude zřejmě pokračovat dalším studiem v Německu i v roce 2023. |
Klíčová slova |
site-specific, veřejný prostor, mezinárodní spolupráce, horizontální rozhodování, nerůst, skupinová tvořivost, autorské divadlo, stipendium, německo |
Autoři |
Jiří Honzírek (Role: Autor díla z 100 %) |
Tvůrčí tým |
Giulia Di Guardo (Role: Performer, Upřesnění: Jeden ze čtyř tvůrců a performerů) Alexey Shcherbakov (Role: Performer, Upřesnění: Jeden ze čtyř tvůrců a performerů) Jingyun Li (Role: Performer, Upřesnění: Jeden ze čtyř tvůrců a performerů)
|