Základní údaje |
Název |
Rozostřování |
Rok prvního uvedení |
2022 |
Segment |
Výtvarná umění / Výtvarná umění |
Druh činnosti |
Realizované nové umělecké dílo |
Závažnost a význam |
C - realizace nového uměleckého díla či zakázky rozvíjejícího současné trendy |
Velikost |
L - realizace nového uměleckého díla či zakázky středního rozsahu |
Institucionalní kontext |
celostátní |
Jazyk |
čeština |
Fakulta |
Divadelní fakulta |
Anotace |
Světelná instalace pro Trienále současného středoevropského umění (Trienále SEFO) pořádané Muzeem Umění Olomouc v letech 2021 - 2022. Dílo bylo vytvořeno na míru pro prostor Kaple Božího těla v areálu Palackého univerzity. Ústředními tématy bylo poznávání, odkrývání, vnímání vizuálního obsahu z minulosti z perspektivy současného člověka. Autorka nahradila oltářní obraz z dílny olomouckého barokního mistra Kryštofa Handkeho stejně velikou reprodukcí generující světlo. Před ni umístila čtyři vrstvy průsvitného restaurátorského papíru, které bylo možné postupně obcházet. Každá vrstva papíru výjev mírně rozostřila, jeho podoba se tedy proměňovala s tím, jak se návštěvník blížil k obrazu. V rámci světelného obrazu navíc docházelo k velmi pozvolné proměně, kdy se světlo nejdříve odhalilo pouze Ježíšovy ruce lámající chleba a posléze celou Ježíšovu postavu a dva přítomné učedníky. Okamžik lámání chleba zde byl použit jako symbol zjevení, úplného odhalení. K "zaostřování" výjevu tedy docházelo na dvou rovinách: fyzické, při přibližování diváků k obrazu a světelné. Důležitou roli hrála volba restaurátorského papíru jako média. Papír byl centrálním materiálem Trienále SEFO a zároveň dokonalým difuzním médiem. Instalace zůstala v Kapli Božího těla dva týdny. O část díla (světelnou reprodukci obrazu) následně požádalo Umělecké centrum Univerzity Palackého a byla vystavena v chodbě bývalé jezuitské koleje, kde nyní sídlí Filosofická a Pedagogická fakulta UP. |
Klíčová slova |
instalace obraz trienále světlo papír |
Autoři |
Pavla Beranová (Role: Autor díla z 100 %) |