Základní údaje |
Název |
Mizející |
Rok prvního uvedení |
2021 |
Segment |
Audiovize |
Druh činnosti |
Ryze autorské dílo |
Závažnost a význam |
D - nové umělecké dílo nebo výkon obsahující rozvojový potenciál |
Velikost |
K - dlouhometrážního dílo (60 minut a více) |
Institucionalní kontext |
regionální |
Jazyk |
čeština |
Fakulta |
Divadelní fakulta |
Anotace |
Na konci 19. století založil Rudolf Schlattauer ve Valašském Meziříčí gobelínovou manufakturu. Zázraky se v ní ale dějí dosud. Ženské ruce jemnocitně proplétají vlněnou přízi. Každý jednotlivý útek znamená trpělivý a pokorný tvůrčí čin, který až v barevném souzvuku s ostatními útky dotvoří umělecké dílo, tapisérii. A příze inspirace prostupuje napříč obrazy a předobrazy a zatkává je do mizející osnovy času. Ryze autorské dílo podpořené projektem specifického výzkumu "Dokumentární film jako zpověď, bytost a hybatel proměny: portrét gobelínové manufaktury ve Valašském Meziříčí". Na základě etnografického i uměleckého zkoumání prostupného času a prostoru gobelínové manufaktury i samotného gobelínu se film snaží toto zkoumání proměnit do svébytného tvaru audiovizuální eseje. Dialog mezi člověkem a jeho prací, mezi médiem filmu, tapisérie a jejím předobrazem (malbou, grafikou apod.). Studie materiality tapisérie i digitální filmové technologie. Dokumentární film propojuje důslednou observaci z manufaktury s esejistickými experimentálními pasážemi (promítání části filmu na Valochův gobelín Mizející, "kamerová grafika", pasáž hand-made filmu apod.). Snaha vytvořit film zároveň jako pohlcující prostor, ve kterém může divák až existenciálně zakoušet plynutí času i prostor k dialogu s divákem - skrze metodu důsledného vrstvení významů a štědrého prostoru k jejich opracování se nesnaží divákovi vnucovat teze, ale raději jej nechává, aby se meditativně dostával k reflexím hluboce osobním. |
Klíčová slova |
tapisérie, gobelín, řemeslo, umění, trpělivost, plynutí času, prostupnost času a prostoru |
Autoři |
Petr Vašků (Role: Autor díla z 100 %) |