Základní údaje | |
---|---|
Název | Antigona |
Rok prvního uvedení | 2021 |
Segment | Scénická umění |
Druh činnosti | Inscenace - režie |
Závažnost a význam | C - nový umělecký výstup inspirovaně rozvíjející současné vývojové trendy |
Velikost | L - 30 – 99 min. (aktovka, monodrama apod.), 30 – 60 min. (inscenace pro dětského diváka) |
Institucionalní kontext | regionální |
Jazyk | čeština |
Fakulta | Divadelní fakulta |
Anotace | Klasická antická tragédie v 60 minutách v podání herců s handicapem i bez něj. Jedná se o první uvedení klasické tragédie v podání herců s mentálním handicapem v ČR ve formě interpretačního divadla (tedy bez zásadních zásahů do původního textu). Inscenace přidává pouze autorský prolog a epilog, který vyjadřuje postavení inscenačního týmu k tématu a k aktuálním problémům dnešní doby. Režie řeší omezené řečové možnosti některých protagonistů kolektivními rolemi (Antigonu hrají dvě herečky, Kreonta dva herci), jež ale ve výsledku umožňují mnohovrstevnatější výklad postav i kreativní režijně-herecká řešení dramatických situací. Temporytmus staví na kontrastu mezi řečí a pohybem herců bez handicapu a zákonitě pomalejší řečí a nižším svalovým napětím herců s Downovým syndromem. Významové sdělení operuje s přirozenou naivitou a spontaneitou herců s mentálním znevýhodněním, již herci bez handicapu nejsou schopni dosáhnout. Scénu tvoří poloprůhledné sloupy, které je možné přemísťovat a vytvářet tak nová prostředí. Scénická hudba obsahuje široké spektrum prostředků – od šamanských bubnů, na něž se hraje živě při představení (rituální scéna bratrského souboje), až po mohutnou reprodukovanou scénickou hudbu. Antigona Divadla Aldente je průsečíkem životních zkušeností herců s i bez postižení. |
Klíčová slova | divadlo actor-specific, divadlo s herci s downovým syndromem, divadlo s herci s postižením, integrační divadlo, antigona, sofokles, antická tragedie |
Autoři | Jitka Vrbková (Role: Autor díla z 100 %), Sofokles (Role: Autor díla z 100 %), Ferdinand Stiebitz (Role: Překladatel z 100 %) |
Tvůrčí tým | Jitka Vrbková (Role: Režie a dramaturgie) Jan Kyncl (Role: Hudba, Upřesnění: autor hudby) Lukáš Rieger (Role: Herec, Upřesnění: role: Kreon) Lukáš Suchánek (Role: Herec, Upřesnění: role: Kreon) Iveta Kocifajová (Role: Herec, Upřesnění: role: Antigona) Zuzana Škopová (Role: Herec, Upřesnění: role: Antigona) Eliška Vrbková (Role: Herec, Upřesnění: role: Antigona) Martin Kříž (Role: Herec, Upřesnění: role: Haimon) Hana Bartoňová (Role: Herec, Upřesnění: role: Isména) Jakub Zahálka (Role: Herec, Upřesnění: role: Polyneikes) Jan Kyncl (Role: Herec, Upřesnění: role: Eteokles) Tomáš Král (Role: Herec, Upřesnění: role: Hlídač) Tomáš Madro (Role: Scénografie) Zuzana Hejtmánková (Role: Scénografie) Kateřina Dvořáková (Role: Kostýmy) Vendula Kacetlová (Role: Produkce) Vendula Kacetlová (Role: Inspice světel a videa) |
Názvy, anotace, klíčová slova | |
---|---|
Název v angličtině | Antigone |
Anotace v angličtině | A classical ancient tragedy in 60 minutes performed by actors with and without disabilities. This is the first performance of a classical tragedy performed by actors with mental disabilities in the Czech Republic in the form of an interpretive theatre (i.e. without major interventions in the original text). The production adds only the author’s prologue and epilogue, which expresses the opinion of the production team on the theme and on the current problems of our time. The direction handles the limited speech capabilities of some of the protagonists with collective roles (Antigone is played by two actresses, Creonte by two actors), but the result allows a more multilayered interpretation of the characters and creative directorial and acting solutions to the dramatic situations. The pacing builds on the contrast between the speech and movement of actors without disabilities and the inherently slower speech and lower muscle tension of actors with Down syndrome. The semantic message operates with the natural naivety and spontaneity of actors with intellectual disabilities, which is impossible to achieve with actors without disabilities. The scene consists of semi-transparent columns that can be moved to create new environments. The scenic music includes a wide range of devices, from shamanic drums played live during the performance (the ritualistic fraternal duel scene) to powerful reproduced scenic music. Antigone by Aldente Theatre is an intersection of life experiences of actors with and without disabilities. |
Klíčová slova v angličtině | actor-specific theatre, theatre with actors with down´s syndrome, disability theatre, integrated theatre, antigone, sophocles, ancient tragedy |
URL | |
---|---|
o inscenaci na webových stránkách divadla |
Uvedení, termíny | |
---|---|
Premiéra (28.06.2021) info |
Zobrazit XML záznam