Základní údaje
Název Večer tříkrálový aneb Cokoli chcete
Rok prvního uvedení 2021
Segment Scénická umění
Druh činnosti Inscenace - tzv. výkonná dramaturgie
Závažnost a význam C - nový umělecký výstup inspirovaně rozvíjející současné vývojové trendy
Velikost L - výstup s výrazným autorským podílem integrovaný v rámci díla velkého rozsahu
Institucionalní kontext celostátní
Fakulta Divadelní fakulta
Anotace Titul byl vybrán pro tzv. pedagogickou režii otevírající sezónu absolventského ročníku činoherního herectví. Jeho volba vycházela především z hereckých možností, které nabízí: větší množství výrazných rolí obdobného rozsahu (včetně tří ženských) s dostatečným prostorem pro expozici, vývoj i vyústění; veršovaný text vyžadující specifické herecké dovednosti (z tohoto důvodu byl ze současných překladů vybrán "literárnější" M. Hilského); předpokládaný stylizovaný herecký výraz (vzhledem ke komediálnímu žánru i historickému původu textu); možnost kolektivní souhry souboru v průběžných písních a choreografiích; studijní úkol "setkání s klasikou". Při textových úpravách došlo k výraznému krácení: jednak počtu postav (text Fabiana, Curia a Valentina byl podle významu v situacích buď vynechán nebo přidělen jiným postavám) a jednak některých replik. Ke škrtům nebo přepisům došlo z důvodu dynamizace dramatického děje (v průběhu celé hry), komprimace mnohomluvných interpretací závěrečných rozuzlení (především v pátém jednání) a zohlednění konkrétních atributů plánovaného obsazení. Vedle těchto, řekněme provozních zásahů, se dále jednalo o úpravy koncepčního charakteru. Kromě hlavní dějové roviny (zahrnující linie Orsino-Viola-Olivie, Tobiáš-Ondřej-Marie-Šašek, Antonio-Sebastian, Malvolio) byl vybudován druhý plán výstupů masopustních maškar vycházející jednak z dějového i dobového kontextu hry (a tedy mnohých původních Shakespearových textových narážek) a jednak z námi přidaných masopustních a pijáckých písní českého a latinského původu (Zíbrt). Druhý plán rovněž volně (hudbou a tancem) rozvíjí jedno z hlavních témat hry: napětí mezi puritánskou morálkou a pijáckými veselicemi prostupující v různé podobě různé společenské stavy. Toto téma nám připadlo ve své obecné rovině (vztah morálky a živočišnosti, ideologie a přirozenosti, řádu a chaosu) natolik současné (aktuální politická, genderová a ekologická korektnost vs. ekonomický liberalismus), že jsme je ponechali v jeho původních dobových reáliích a pouze výjimečně doprovodili ornamentním aktualizačním nebo poetizujícím komentářem (narážky na Hrad, texty Kainara a Reynka). Nejvýznamnějšího posunu se dočkala závěrečná scéna, která je oproti dobovým intencím originálního textu námi vykládána žánrově nejednoznačně. Nikoli jako katarzní happyend (zlo bylo potrestáno a dobro odměněno), nýbrž jako násilná idealizace improvizovaného řešení. Olivie lituje Malvolia a odpouští strýci Tobiášovi, aniž by k podstatě jejich konfliktu zaujala vlastní postoj. Orsino si milostivě bere Violu za ženu několik okamžiků poté, co ji téměř připravil o život. Oba (Olivie a Orsino) se prohlašují garanty společenských poměrů bezprostředně poté, co se veřejně pozuráželi.
Klíčová slova večer tříkrálový, william shakespeare, martin hilský, ivo krobot, studio marta
Autoři Lukáš Rieger (Role: Autor díla z 100 %), William Shakespeare (Role: Autor předlohy), Martin Hilský (Role: Překladatel)
Tvůrčí tým Ivo Krobot (Role: Úprava a režie)
Zdeněk Kluka (Role: Hudba, Upřesnění: Skladatel písní)
Markéta Oslzlá-Sládečková (Role: Kostýmy)
Ladislava Košíková (Role: Choreografie)
Petr Svozílek (Role: hudební nastudování)
Uvedení, termíny
Premiéra (15.07.2021) info
Premiéra (10.09.2021) info
Repríza (21.09.2021) info
Ocenění, ohlasy
https://istropolitanaproject.sk/autority-nie-su-autority/ info

Zobrazit XML záznam