Základní údaje | |
---|---|
Název | Večer tříkrálový aneb Cokoli chcete |
Rok prvního uvedení | 2021 |
Segment | Scénická umění |
Druh činnosti | Inscenace - tzv. výkonná dramaturgie |
Závažnost a význam | C - nový umělecký výstup inspirovaně rozvíjející současné vývojové trendy |
Velikost | L - výstup s výrazným autorským podílem integrovaný v rámci díla velkého rozsahu |
Institucionalní kontext | celostátní |
Fakulta | Divadelní fakulta |
Anotace | Titul byl vybrán pro tzv. pedagogickou režii otevírající sezónu absolventského ročníku činoherního herectví. Jeho volba vycházela především z hereckých možností, které nabízí: větší množství výrazných rolí obdobného rozsahu (včetně tří ženských) s dostatečným prostorem pro expozici, vývoj i vyústění; veršovaný text vyžadující specifické herecké dovednosti (z tohoto důvodu byl ze současných překladů vybrán "literárnější" M. Hilského); předpokládaný stylizovaný herecký výraz (vzhledem ke komediálnímu žánru i historickému původu textu); možnost kolektivní souhry souboru v průběžných písních a choreografiích; studijní úkol "setkání s klasikou". Při textových úpravách došlo k výraznému krácení: jednak počtu postav (text Fabiana, Curia a Valentina byl podle významu v situacích buď vynechán nebo přidělen jiným postavám) a jednak některých replik. Ke škrtům nebo přepisům došlo z důvodu dynamizace dramatického děje (v průběhu celé hry), komprimace mnohomluvných interpretací závěrečných rozuzlení (především v pátém jednání) a zohlednění konkrétních atributů plánovaného obsazení. Vedle těchto, řekněme provozních zásahů, se dále jednalo o úpravy koncepčního charakteru. Kromě hlavní dějové roviny (zahrnující linie Orsino-Viola-Olivie, Tobiáš-Ondřej-Marie-Šašek, Antonio-Sebastian, Malvolio) byl vybudován druhý plán výstupů masopustních maškar vycházející jednak z dějového i dobového kontextu hry (a tedy mnohých původních Shakespearových textových narážek) a jednak z námi přidaných masopustních a pijáckých písní českého a latinského původu (Zíbrt). Druhý plán rovněž volně (hudbou a tancem) rozvíjí jedno z hlavních témat hry: napětí mezi puritánskou morálkou a pijáckými veselicemi prostupující v různé podobě různé společenské stavy. Toto téma nám připadlo ve své obecné rovině (vztah morálky a živočišnosti, ideologie a přirozenosti, řádu a chaosu) natolik současné (aktuální politická, genderová a ekologická korektnost vs. ekonomický liberalismus), že jsme je ponechali v jeho původních dobových reáliích a pouze výjimečně doprovodili ornamentním aktualizačním nebo poetizujícím komentářem (narážky na Hrad, texty Kainara a Reynka). Nejvýznamnějšího posunu se dočkala závěrečná scéna, která je oproti dobovým intencím originálního textu námi vykládána žánrově nejednoznačně. Nikoli jako katarzní happyend (zlo bylo potrestáno a dobro odměněno), nýbrž jako násilná idealizace improvizovaného řešení. Olivie lituje Malvolia a odpouští strýci Tobiášovi, aniž by k podstatě jejich konfliktu zaujala vlastní postoj. Orsino si milostivě bere Violu za ženu několik okamžiků poté, co ji téměř připravil o život. Oba (Olivie a Orsino) se prohlašují garanty společenských poměrů bezprostředně poté, co se veřejně pozuráželi. |
Klíčová slova | večer tříkrálový, william shakespeare, martin hilský, ivo krobot, studio marta |
Autoři | Lukáš Rieger (Role: Autor díla z 100 %), William Shakespeare (Role: Autor předlohy), Martin Hilský (Role: Překladatel) |
Tvůrčí tým | Ivo Krobot (Role: Úprava a režie) Zdeněk Kluka (Role: Hudba, Upřesnění: Skladatel písní) Markéta Oslzlá-Sládečková (Role: Kostýmy) Ladislava Košíková (Role: Choreografie) Petr Svozílek (Role: hudební nastudování) |
Uvedení, termíny | |
---|---|
Premiéra (15.07.2021) info | |
Premiéra (10.09.2021) info | |
Repríza (21.09.2021) info |
Ocenění, ohlasy | |
---|---|
https://istropolitanaproject.sk/autority-nie-su-autority/ info |
Zobrazit XML záznam