Základní údaje
Název The Protagonist
Rok prvního uvedení 2019
Segment Scénická umění
Druh činnosti Taneční/pohybová insc. - lighting design (vč. projekcí) jako dominantní scénografická složka projektu
Závažnost a význam B - nový umělecký výstup přinášející významná nová řešení
Velikost K - 40 min. a více (celovečerní představení apod.)
Institucionalní kontext mezinárodní
Jazyk čeština
Fakulta Divadelní fakulta
Anotace Dramatická umění (studijní program), obor DIFA 8203T086 Světelný design. Vyučuje mj. předmět DAALX50 Světelný design. Choreografka Dunja Jocic se ve svém posledním díle opět pouští do vod bizárnosti a absurdity, tentokrát však s velmi aktuálním tématem závislosti na sociálních sítích. V představení pro čtyři tanečníky a hudebníka posílá novodobou Alenku na děsivou cestu jakýmsi paralelním světem, kde vystupují postavy jako královna Mary Tudor nebo zahradník rozpouštějící lidské duše zachycené v sítích na hnojivo. Zadáním pro světelného designéra/scénografa bylo vytvořit „ne-prostor“, tedy jakési prostředí bez zjevných hranic, k ničemu neodkazující a přitom působící neustálý pocit napětí, něčeho tísnivě hrozícího, asi jako obří Damoklův meč zavěšený z neviditelného stropu. Scénografie nakonec sestává ze tří zavěšených měděných plechů, které slouží světlu jako zdroj stínů a odrazů. Stíny a odrazy se tak stávají hlavním principem prostorového řešení a mají velký vliv i na samotnou choreografii (představení začíná „krabím“ pohybem tanečníka ve stínu jednoho z plechů, Mary Tudor se schovává ve stínu nebo naopak hraje se svým odrazem v měděném zrcadle). Velkou výhodou této koncepce je její jednoduchost, tedy relativně malé množství ploch i světel a možnost adaptovat ji na téměř jakýkoliv (černý) prostor.
Klíčová slova světelný design, tanec, představení, the protagonist, light design, dance, performance, import ruv 2021
Autoři Pavla Beranová (Role: Autor díla z 60 %), Dunja Jocic (Role: Autor díla z 20 %), Marinus Groothof (Role: Autor díla z 20 %)
Názvy, anotace, klíčová slova
Název v angličtině The Protagonist
Anotace v angličtině In her last work dancer and choreographer Dunja Jocic enters again the realm of bizarreness and absurdity, this time dealing with a very topical issue of social media addiction. In the piece for four dancers and one musician she sends a modern Alice on a terrifying journey in a parallel world where she encounters characters like the „bloody“ queen Mary Tudor or a gardener that dissolves people´s souls caught in nets into fertilizer. The main task of the light and set designer was to create a „non-space“, an environment with no visible borders, no visual reference to anything but constantly raising a feeling of tension and threat. Like a sword of Damocles hanging from an invisible ceiling. In the end the set consists of 3 hanging brass plates that create shadows and reflections. Shadows and reflections became the main principle of the spatial solution and they have an important influence on the choreography itself (the first image of the piece is a crab like crawling of one of the dancers in the shadow of the plate, Mary Tudor also hides in a shadow or plays with her reflection in the brass mirror) The main advantage of the concept lies in its simplicity: a relatively small quantity of lights as well as elements of set and the possibility to adapt it to any (black) space.
Uvedení, termíny
Realizace (01.02.2019) info
Ocenění, ohlasy
Cadance festival 2019 (NL) info
citace info
citace info
citace info
citace info

Zobrazit XML záznam